Stöd och regler?
Tänkte på det här med stödföreningar och deras "regler" dom har, sånt där som man ska upprepa och som ska ge styrka.
Vi är ju flera som inte riktigt gillade tanken på att man skulle överlämna sig till en högre makt, kan vi itne försöka skriva ihop några regler för oss själva då? Nåt som kan hjälpa oss och andra som vill ha stöd?
Hoppas ni förstod hur jag menade… :D
Paragraf 1: Stå på dig, du fixar det!
Paragraf 2: Skriv av dig på beroenden i.fokus när det är jobbigt, så får du stöd av vettiga människor som inte dömer.
Paragraf 3: Ge gärna andra på forumet stöd när de behöver och du orkar.
Paragraf 4: 

Paragraf 5: lyssna (läs) och gör inga egna tolkningar av andra utan försök att just bara läsa…
Paragraf 6: Tala inte om för andra att så här ÄR det… tala om att du tror eller tänker (jag kan bli oerhört ledsen över hur andra "bestämmer" vad jag behöver, tycker eller är).
Paragraf 7: Samma som paragraf 1 fast om igen!!
Paragraf 8: Lita på dig själv, bara du vet vad du varit med om och hur du mår och reagerar på saker. Lyssna på andra men bestäm själv!
Paragraf 9: Finn den kraft som finns inom dig. Finn den harmoni som finns inom dig. Använd dem!
Paragraf 10: Bygg upp lite jäklar anamma inom dig. Räck ut tungan åt det som frestar
Paragraf 11: Tänk långsamt och analysera såväl dina tankar som ditt beteende i frestande situationer. Förändra tankarna och förändra därmed ditt beteende.
Dendär "högre makten" måste inte vara kristendomens gud. Man kan tolka "en högre makt" själv. T.ex. skulle det kunna vara "alla goda krafter i världen".
#4 Jag tror inte du förstår, vissa av oss vill itne blir styrda av någon god makt eller högre makt alls. :) Jag har inte nämnt kristendom eller nån religion alls.
Vi kan väl tro på oss själva, det räcker. :)
Om du inte håller med så respekterar jag det, bara du respekterar oss eller mig. :)
#4: Vi vill inte blir styrda, punkt! (i alla fall inte jag)
Åååh vad jag gillar paragraf 11! Den behövs litet till mans/kvinns!
Jag respekterar er! Jag känner ju inte heller till bakgrunden till hur och när ni träffat på det här med att överlämna sig till en högre makt. Jag kopplade direkt till AA /NA. Min sambo är nykter alkoholist (9 år nykter nu) och har haft jättestor hjälp av AA och NA. När jag först läste några av deras saker reagerade jag just på det med en högre makt och ifrågesatta hur han kunde tycka den biten var ok. han som gått ur kyrkan för många år sedan… men han tyckte det var helt ok,bara han fick göra sig sin egen bild/tlkning av vad en högre makt var för något. Men alla är vi olika och min kommentar var på inget sätt en kritik av era känslor.
#7: Titta på tråden Den högre kraften, där finns en del av bakgrunden till denna tråd.
(Försökte länka den här gången, men länksymbolen är gråtonad …)