Jahapp
Ja.. nu är jag onykter då jag skriver.. Men jag var hemma hos min far idag och drack.. Slutade med att jag, utan körtkort tog hans bil och körde in i en stillastående långtradare.. Jag blödde/blöder över hala ansiktet.. Men han är väldigt förstående, även fast hans ända bil's front är rejält tillbucklad… Detta är väl sånt som händer? Nja.. jag vettefan. Jag är grymt besviken på mig själv

Sknger ett till medelande för att inte oroa er. Jag är taskigt skadad i näsan, men inget är brutet.. Bara blöder och så. Har tagit smärtstillande nyss så det borde lugna sig snart.. Ska försöka nanna. Natti
Jahapp, hoppas du mår bättre idag!
Fast du har säkert en massa huvudvärk nu.
Tråkigt det här med bilen, det är väl knappast försäkringen som betalar skadan. Var glad att det bara var en lastbil och inga människor.
Då är det väl bara att börja om. En ny dag en ny början eller vad det heter! Sköt om dig!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Snabster…Att köra bil påverkad är väl en av de sakerna som gör det väldigt svårt för människor att acceptera ditt missbruk skulle jag gissa. För du kan inte skada bara dig själv utan även andra och det kan sluta riktigt illa. Men jag tänker inte vara någon moraltant för du vet säkerligen redan att köra bil påverkad är ingen bra ide. Så därför skriver jag inte mer om det nu.
Du mår säkerligen inte så bra idag ändå. En ny dag idag Snabster. Försök att ta en timme i taget idag. Kanske en vit dag? Eller ett försök till det.
Sköt om dig /Kia
Nya tag Snabster! Här har du en som fyllekört i ungdomen men som blev av med körkortet i ett år. Inte att rekommendera… är väldigt glad över att jag blev stoppad i tid för gud vet vad som kunnar hända. numer är det nolltolerans vid ratten. Huvudvärk i dubbel bemäkelse har du säkert idag och nu har du ytterligare en orsak till att ge dig med drickat och det är väl positivt eller?
Det här fixar du!

Jahapp ska du inte ta kontat med en AA grupp som du kan träffa daglig basis skulle rekomendera dig 90 mötte på 90 dagar jag tror att du behöver identifiera dig med de som har gått före specifikt när det gäller sprit lycka till med att lägga ned ditt missburk mvh bjornen

Men oj, det blev förstås inte så bra… men vilken evinnerlig tur att vare sig du eller någon annan människa blev allvarligt skadad!
Hur mår du idag då? Vore nog bra med en vit dag som Kia säger…
Varma hälsningar!
Snabster; Du, de där gilla jag inte! Du skulle skrivigt till mig ist för att sätta dig i bilen!
Du kanske vill ha mitt nr så du kan ringa då du tänker göra dumma saker, så kan du säga dumma saker ist för att göra dem?
Snabster….. Hera sträcker verkligen ut sin hand här…..Tycker du ska ta den :)
fast snabster pratar ju inte…

jag är bara så jävla glad att jag inte skadade någon annan.. ska nog fara bort ett tag eller något, jag vet inte. Men ja, vit dag blir det garanterat..
Trodde inte man kunde ha sån här ångest och ont i näsan
/Jakob

Som min far sa, det måste vara någon där uppe som såg till att du blev stoppad.. Som ni säger så hade det verkligen kunnat bli värre..

Kanske försöker "någon där uppe" säga att du måste börja vara lite mera rädd om dig själv? Ta hand om dig och bry dig om dig, du är ju viktigast för dig själv, alltså jag menar att du måste vara viktigast för dig själv. Så mycket som du gillar dig själv kommer du att på riktigt kunna gilla andra… (säger jag som vet hur svårt DET är!!).
Min allra bästa väns storasyster blev påkörd av en som körde bil full. Hon var då bara 21 år och ligger sedan 20 år tillbaka raklång i en rullstol och kan inte prata, äta eller göra sig förstådd på något vis med sin omvärld. Hitta en annan utväg Snabster när du är på väg att göra något tokigt nästa gång, ta kontakt med någon via telefon eller vad som helst… Varför inte ta Heras erbjudande på allvar?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
OJ, kom på det nu. Sorry!!!! Men man kan skicka sms!
Ja jag är otroligt glad över att jag inte orsakade något för då vet jag inte vad jag hade gjort med mig själv. Usch!
Snabster ta och ryck upp dig nu och på det igen. Var glad att det inte hände något men se till att du inte gör om det. Sassa brassa mandelmassa som man säger

Det hände inget allvarligt denna gång men det kunde lika gärna ha sprungit ut ett barn framför bilen!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ett stort steg i rätt riktning att du tog dig tid och skriva av dig här.
-Det är en del av erkännandet att man behöver hjälp.
#19 Väl talat….
Hur mår du snabster?

#20, nja jag vet inte jag. Igår hade jag en panikångest attack som höll på i 3 timmar, och nu är jag allmänt deppig. Vet inte vad jag ska göra. Imorgon ska jag till herr psykolog som aldrig hjälper
Har du varit hos honom förrut? Jag har haft 10 dåliga och en bra. Det gäller att hitta rätt.
Snabster har du varit på ett AA möte någongång? Skulle du kunna tänka dig att pröva? Testa några gånger har ingen dött av.Det bästa är att man behöver inte prata där. Man kan bara lyssna.
Håller med Landfreak59 att man måste nog träffa på någon bra. Kanske dags att byta om du inte tycker det ger något Snabster
Kram

Håller med ovanstående talare! Se dig själv som en kund med rätten att prova och välja och vraka!! Det är inte meningen att man ska stå med mössan i hand och buga och bocka och ta emot "hjälp" som inte hjälper! Det är inte helt lätt men ändå.
Lycka till!!
Håller med vissa här och vissa inte!! Snabster!! min bror dog i en fyllkörning på ett stillastående fordon, hamnade på löpsedlarna på aftonbladet bara 33 år gammal.. hur tror du det kändes för oss andra?? Kunde lika gärna ha varit ett barn inblandat.. Många kräver att andra ska göra jobbet åt en, men det hänger faktiskt på en själv.. Du kan gå hela livet och skylla på att alla andra gör ett dåligt jobb men du själv då?
Ursäkta att jag kanske låter lite och faktiskt är väldigt upprörd just nu när jag läser detta…nu är det väl på tiden att sluta tycka synd om sig själv och skärpa till sig nu eller?? Det är bara du som kan välja att ta steget nu eller aldrig..
Eva
#25 "Många kräver att andra ska göra jobbet åt en, men det hänger faktiskt på en själv.. Du kan gå hela livet och skylla på att alla andra gör ett dåligt jobb men du själv då?"
Var skyller han på andra? Han vet att han måste ta tag i det själv, ingen annan.

Jag vet att jag kanske upprör folk med mina inlägg här. Men vad som kanske inte framgått är att jag är väldigt ångerfull och jag har faktiskt inte druckit sedan den kvällen (lördag) och det är tisdag nu.. Och det är just darför att jag ångrat mig som bara den.
Jag har 2 sexpack under sängen, och dom har stått där sen söndagen då jag hade ångest, men valde att inte knäcka dom, och det faktiskt tack vare några på forumet, ni kanske vet vilka ni är.
Jag är ingen dålig människa, jag mår bara dåligt för tillfället, men det borde inte göra mig ond.. Vill ingen skada i världen

Starkt av dej att inte ha druckit på flera dagar =)
_**/Mvh Anne
NI som skickat privata mejl till Snabster har inte här på forumet att göra. Här skriver man för att få stöd!!!!!!!!!!!!!! Inte för att känna sig hatad!
Hoppas verkligen ni som gjort detta läser detta och tar åt er. Skämmas borde ni!
#29 är det hat mail så ska de verkligen skämmas samt så borde de även anmälas till iFokus ägaren vilket jag funderar på om sajt värden för beroende skulle kunna göra. I o m ditt inlägg så tolkar jag de mailen ej var stödjande mail.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Snabster, du fixar det
Jag vet inte var gränsen till hatbrev går, men jag fann det stötande. Och absolut inte stödjande.
Tyvärr finns det omogna människor överallt som aldrig tänker sig för. Hur arg man än är, ska man aldrig såra ngn annan.
Pm:a mig gärna så jag får veta . Man kan faktiskt få skrivförbud här på ifokus….Det får inte gå till hur som helst. Det finns regler
Mvh Kia, sajtvärd
Snabster, Du upprör inte. Jag är glad att du vågar skriva som du gör för det är positivt för så många andra. Att man gör fel val i livet är inget konstigt men jag tycker att du är modig som vågar berätta…. Så sluta inte med det
Kram Kia
Snabster du kan ju skicka till Kia.
Jag vet inte om jag kanske överreagerar, men hade det varit till mig hade jag blivigt mycket ledsen.
Snabster - du är verkligen starkt som har låtit bli att dricka sen det olycksaliga hände.
Det tyder på att Du verkligen vill och att Du dessutom har bestämt Dig den här gången.
Det är inte många dagar sen du skrev här första gången och inte alls hade planer på att sluta!
Keep on the good work!
Numer pensionär i Nynäshamn

Håller med Margareta! Ett steg i taget heter det ju och alla steg räknas… även de små. Så får vi bakslag ibland men då får man söka stöd och stöttning för att orka fortsätta med sina små steg!!
Snabster detta kan många här säga till dig dessa ord:
När du sitter ensam där på sängkanten, när tankarna blir för stora och du bara behöver en vän. När du står vid ett vägskäl. När du känner dig vilsen och vet varken höger eller vänster. När ingen svarar, när allt är som det alltid varit och dina drömmar gått i kras. När det känns som ett steg fram och tre bakåt, när ingen väntar dig och inget spelar längre någon roll. Minns mig då, jag finns kvar här med en vänlig famn. Jag lånar dig min axel och jag följer dig gärna på vägen, jag kommer aldrig lämna dig, jag kommer alltid vara din vän!
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Hur går det snabster? står ölen kvar oknäckta? Det här fixar du- heja, heja!!

Tack för alla fina ord (som vanligt :D)
Jajamen jag har inte tagit en klunk :) Eller ja, tog en halv shot whisky hos en kompis. Men det gills väl knappast? :)
6 packen står kvar :)
Snabster…. Du borde vara stolt över dig själv. Så jäkla bra (ursäkta svordomen)…. Jag får ett leende på läpparna. Är det jobbigt?
Du vet att när det är som jobbigast så ber du om hjälp. Vi finns här. Det r okej att be om hjälp
Kram
helt suveränt! Vilken styrka du har! *imponerad*
Bra Snabster! Stolt över dig!
Jag tänker på samma sak som Margareta. När du började skriva här hade du inga uttalade planer på att sluta dricka, och ifrågasatte varför du skulle sluta när ruset var så bra. Du har kommit en bra bit på vägen och upptäckt åtminstone två bra orsaker- att du kan skada andra och att alkholen och det du gör under dess inverkan ger dig ångest. Du kämpar på bra som inte har knäckt ölen än!! Nästa steg är att hälla ut dem… 
Starkt av dig att vara så ärlig och berätta detta för oss!
Jag vet hur det är att ha panikångest, har haft det i ca 10 år. Man mår piss vissa studer och jag vet att det är jättevanligt att ta till alkohol som "medicin". Starkt att du inte gjord det denna gång.
Äter du någon medicin mot ångesten?
Säger som Landfrek i #22 det gäller att hitta rätt psykolog eller läkare. Finns dåliga men även bra som kan hjälpa och som bryr sig och tar tid. Jag har nu efter massa år hittat rätt läkare och terapeut.
kram marie

#44 tack för dina ord :) uppskattar verkligen sånt, och från er andra med stödord! tack!
#45 Vad äter du för medicin? eller har du klarat det på annat håll, eller har du det fortfarande? Jag har ingen medicin mot min panikångest eftersom att det är ganska nytt för mig. Men min läkare har pratat om valium som "nöd". Fast skulle vara bra med en sådan som man trappar upp som är relativt ofarlig.
Jag käkar medicin och har ätit massa olika, svårt att hitta rätt där oxå. Har precis börjat med en medicin som heter Cipralex som används för behandling av depressioner och ångestsjukdomar (så som paniksyndrom med eller utan torgskräck, social fobi, allmän ångest och tvångssyndrom).
Eftersom jag inte är ngn läkare
och inte kan så mycket om olika mediciner så vill jag inte skriva så mycket mer om det men att det finns hjälp. Vad jag förstår så finns det lugnande som inte är beroendeframkallande.
Prata med din läkare och förklara hur du mår och var ärlig. Vissa mediciner är ju inte bra att ta om man dricker alkohol.
#47 Cipralex räddade livet på mig. :) Ibland måste man ta medicin för att komma till en platå där man kan ta itu med sina problem på andra sätt.
Samma här, hade världens depressioner. Provade mig igenom olika antidepressiva, 5 olika sorter, tror jag. Jag är jättekänslig för biverkningar, illamående, trötthet, vrålhungrig. Nu tar jag Cipralex och mår "shitbra".
Jag har ätit många olika mediciner. Den första jag åt fungerade, men vi avslutade för tidigt och tvärt så allt kom tillbaka igen. Sen fick jag prova andra mediciner men ingen har hjälpt. Sist åt jag citalopram, men av den fick jag kraftiga blödningar från tarmen, så jag fick avsluta helt. Nu ska vi se hur jag klarar mig utan.

#47 #48 #49 #50: Cipralex är väl samma sak som citalopram? Har jag fått för mig iaf. Jag äter faktiskt citalopram för depression. Verkar ju funka eftersom att såfort jag slutade med den (slutade tvärt) så mådde jag skit
Snabster; det tog många veckor för mig att vänja mig av med citalopram. Mådde skit ganska länge tyvärr. Nu mår jag bra igen :)

#52 oj, jo kan tänka mig. Man får ju jäkla mkt biverkningar om man glömt att äta dom några dagar.
#51 Jag tror inte det är exakt samma medicin men jag vet inte vad skillnaden är. Slutar man tvärt så klart man mår skit.
Anti-depp medicin ska man sluta med en bit i taget, då behöver man itne må illa.
zeretki: Jag har trots nedtrappning av medicinen ALLTID fått olika problem. Så för vissa hjälper inget. Man mår skit när man slutar. Vissa en kort tid och vissa flera veckor som jag.
Jag fick problem med att fokusera blicken, yrsel, huvudvärk och ngt som påverkade både huvudet och ögonen som kan liknas vid stötar.
Är så glad att det är borta nu. Men mina aggressions problem är tillbaka igen. Så vi får väl se hur länge jag kan gå utan medicin.

Om problemen inte beror enbart på fysiktkemiska orsaker så tror jag mer på att redaut orsaken till problemn än att medicinera bort det.
_**/Mvh Anne
#55 Kanske du behöver längre tid på dig än vad läkarna säger? Själv trappade jag ner dubbelt så långsamt än vad läkarna sa och det funkade för mig. Vi talar månader, inte veckor.
Sen är det ju så att medicin funkar olika för alla och anti-depp påverkar hjärnan, synen och sånt. Det kan man inte komma undan.
#56 Jovisst är det så. Medicinen hjälper ju bara hjärnan på traven att balansera kemin i hjärnan. Sen måste man se till orsaken varför.
Men problemet är att har man gått länge med problem så skapar hjärnan en obalans och då hjälper det faktiskt med medicin, tills man kan lösa problemet med hjälp av terapi och behandling.

Jo det var det jag menade att man ska inte tro att medicinen fixar allt utan man måste samtidigt arbeta med problemet från grunden.
_**/Mvh Anne
Där jag går hos psykolog får man inte äta medicin om man inte går på samtal också. Och ingen ger väl medicin till ngn utan att komma åt problemen genom bearbetning?
Jag trappade ner i 2 eller 3 månader nu sist.
#59 Nej man kunde önska att så var fallet. Tyvärr funkar inte den svenska sjukvården på det sättet. Landstinget har inte råd att skicka folk på terapi så dom får medicin istället.
Hemskt tråkigt ju. Både ställen jag gått på har sagt att jag måste ha samtalsterapi sammtidigt.
#55 Hera, den biverkning med stötar hade jag också. Fruktansvärt störande. Men förklarara för en läkare hur dessa stötar känns…Som pilar? Kände mig iaf som en idiot!
Jag hade en bra psykläkare som förklarade för mig att jag troligtvis har haft depressioner hela mitt liv och därför levt destruktiv och försökt att "självmedicinera" mig med alla möjliga sorter droger osv. Och att jag kommer att behöver medicin livet ut, som en diabetiker. Och det tycker jag låter logiskt.
Håller på dig, Snabster! Jag kan i alla fall erbjuda en cyberaxel åt dig att hålla dig i när det blåser kallt i själen. Lycka till!
Jag har aldrig medicinerat min panikångest, men den går att leva med och förekommer bara i korta glimtar nu för tiden. Mitt råd är att försöka titta på ångestbilderna som på en film, ungefär. Det är otäckt, men de kan faktiskt inte skada dig.

#61 Dessvärre vet jag att det på vissa håll är så att de har för lång kö och ger medicin "så länge" innan man ens fått börja någon samtalsterapi eller så. Det är fallet för en vän till min sambo.
Jag känner en som jobbar inom psykiatrin som är av åsikten att det inte går att behandla folk när de går på medicin. Att man inte kan komma åt och jobba med de verkliga problemen när ångest och dylikt är dövat.
#64 Jag var inte dövad bara för att jag åt medicin. Antidepp medicin som de flesta äter dövar inte, de bara hjälper till.
Genom att inte prata om problemet förvinner de inte. Så självklart ska man bearbeta samtidigt som medicinen.
Du glömmer inte problemet bara för du får medicin.
Ser inte logiken i det din vän sa.

#65 Som jag förstått det av vänner som knaprar sådant jämnar de ut toppar och dalar.
Men paratar kan man lika bra för det!
Eller bättre. När jag hade mina hemska depressioner ville/kunde jag inte ens pratar om det. Jag bara grät.
Ja, men det gör inte så att du inte känner ngt. Och i vilket fall som, varför skulle man inte kunna bearbeta för det? Du har som sagt inte glömt problemen.
Det kan ju vara skönt att kunna prata om det utan att bli hysteriskt tex.
Men nog blev jag arg och ledsen trots medicinen. Så man är som en människa ska funka normalt-

Antagligen upplevs det lite olika. Även jag har bekanta som beskrivit det som att de blivit bedövade och inte kunnat greppa problemen på samma sätt längre. Men jag skulle gissa att det ni beskriver är som medicinen är tänkt att fungera!
Men vad menar du med "greppa problemen"?
Ingen medicin tar bort dem. Ingen medicin gör att du inte kan prata om dem. Bearbeta dem.
Och nog finns det starka mediciner som gör att man inte känner alls, men det är inte "vanliga" antidepp.

Oj vad ni skriver =) men det gör inget, fortsätt :p
Som du vet så är jag ingen moralpredikare…
Bra att du klarade dig helskinnad från olyckan. Jag tror på dig de vet du.
Tror att man behöver en väckarklocka ibland.

:) tack vadervader. Har inte snackat med dig på ett tag, tänkte bara smyga in med ett - hur har du det? Läste lite på din tråd, men tänkte lite mer annars. Du kan ju slänga pm om du vill =)

#70 det är deras egna uttalanden. Är man en som förnekar sina problem eller storleken på dem eller att de märks och påverkar andra så kan ju den dövande effekten av medicinen göra så att man förnekar dem ännu mer.
Just därför man SKA gå på samtal, så man inte gör så :)
Man börjar ju på samtalen innan man får medicin, där berättar man ju allt. Det är ofta därför de ordinerar medicin. Sedan vet psykologerna vad det är allt handlar om och då pratar man om det.

Det låter ju bra på alla sätt och vis men de jag tänker på har inte den insikten. De vet att de mår dåligt men har absolut ingen aning om varför eller hur de ska kunna må bättre. Det är komplicerat och jag ska inte gå in på varför, jag menade bara att det finns de som anser att det blir sämre totalt sett av medicin.
Om de mår sämre av medicinen hoppas jag att de har slutat med den :)

Jag med :-) Jag är av tron att terapi är det som kan lösa problemen… men ser medicinen (när den fungerar förstås) som en viktig del av att komma så pass till ro så att terapi fungerar.
Men om det fattas något i hjärnan, en chemisk substans, då måste man tillföra det. Då hjälper det inte med samtalsterapi. En diabetiker blir inte heller botad av samtal.
#79 Precis.
Medicinen är en hjälp på vägen.
Likaså samtalsterapi.
Tyvärr är deppression en svår sjukdom som väldigt många lider av, och väldigt få verkligen får hjälp med.
Hur är läget Snabster?

Jaa, hallo där Snabster, vart har du tagit vägen?? Hur mår du och hur går det??
han mår bra och spelar spel och har varit nykter en vecka nu tror jag det var. Pratar med honom på msn ibland.

Ja hallå där problembarn! det är precis (nästan) som korseett säger.. Jag har spelat ett spel och varit nykter i NÄSTAN en vecka.. Snarare i 4 dagar. Men det är nästan iaf :) Har spelat så mycket och varit så inne i det att jag inte kollat in här så mycket. Jag har inte glömt er men försöker fokusera mig på lite annat än mitt beroende, kanske då genom att ta till ett nytt beroende - spel. Men det är nog lite mildare iaf :) tack så mkt för omtanke
kul att höra, Snabster, du kan ju! Glöm inte att ta en promenad i skogen då och då…

Skönt att höra… man blir ju (som den morsa man är) lite orolig :-)
Ha det bra i cyberspace!!
Jag tror att du behöver en kram i all misär så här får du en! *KRAM*
hehe ja fyra dagar är nästan en vecka det är ju mer en än en halv åtminstone
Grymt kul att höra Snabster !

Ja jag är ganska så stolt :) går to.m väldigt bra i spelet också. Har inte tagit en klunk ännu. Förhoppningsvis klarar jag helgen också.. I eftermiddags var det ganska jobbigt.. Men då åt jag mig proppmätt och satte mig o lirade, nu mår jag kung. Fast ska nog lägga mig nu

Kul att höra!! Vad spelar du?

#85, nja men det är ju så kallt just nu här uppe. Men kanske det.. Det var ju längesen seppo fick gå ut :( ska nog ta en promenix.. Tack för tipset :)
#86 :) tack, du med
#87 KRAM!!
#88 Ja precis :) men nu är det 5 dagar!! En arbetsvecka!
#89 :) hur går det för dig nudå?

#91 wow (world of warcraft). Ett MMORPG spel :)

Ok, vet inte så mycket mer än att min son är superfan av wow… :-) Har du kommit långt?
WOW är det min son sysslar med alla vakna timmar, jätteviktigt med alla raid….