Etikettnarkotikaberoende
Läst 7002 ggr
Tusen
2011-01-08, 03:02

Hjälp-Vad kan jag göra?

Igår hämtade vi hem vår dotter som var drogad med Amfetamin. Hon har tidigare rökt hasch och i somras tog hon tabletter i samband med alkohol.
På söndag var det tänkt att hon och hennes kompis skulle åka till Argentina för att jobba där och sedan flyga upp till USA och titta på lite sevärdigheter och hälsa på en kompis. Biljetten är betald och jobbet väntar i Argentina och även boendet är klart.

Så kommer denna smäll. Precis en vecka innan avresedatumet testar hon Amfetamin. Kompisen bryter ihop och vill naturligtvis inte åka med henne. Vi vill göra det som är bäst för vår dotter.

Hur ska vi göra? Har letat som en galning efter att få prata med någon men har inte lyckats nå någon rådgivning kring detta. Alla har stängt och öppnar på måndag.

Våra alternativ som jag ser det:
1. Hon åker inte alls och vi försöker jobba med henne tillsammans med proffshjälp. Dock finns risken att hon faller in i missbruket igen då "kompisarna" är kvar i stan och lätta att komma i kontakt med.
2. Hon stannar hemma tills vi rett ut det vvärsta och försökt lösa något för framtiden. Hon får då åka till Argentina och jobba. Hon tappar kontakten med knarkgännget men är kanske inte övertygad om sitt bästa. Lätt att halka dit igen.
3 Hon får åka nu på söndag till Argentina. Då släpper hon droggänget, men vi har absolut ingen kontroll av henne alls då. Hennes kompis kan inte behöva ta det ansvaret.

Som ni ser är detta ingen lätt fråga och jag förväntar mig inte att fä ett svar som löser alla problem, men det skulle kännas bra att få höra lite åsikter. Gärna så fort som möjligt.

Gråter

Porklash
2011-01-08, 03:20

Jag avundas er inte.

Ni har ju tänkt bra tycker jag!

Hennes kompis vill inte åka med henne? Så hon blir helt ensam?

Eller hade kompisen ändrat sig? I vilket fall har du helt rätt i att kompisen inte ska behöva ta nåt ansvar!

Isåfall låter det inte bra men annars så är det svårt att säga nåt.

Vad säger er dotter angående amfetaminet?

Det svåra är i att avgöra om din dotter bara är i en "testarfas" eller har hållt på ett tag. Att hon "åkte dit" nu behöver ju inte betyda att det var första gången.

Personligen hade jag inte skickat iväg henne på Söndag men det är jag.

Kan ni prata om det? Du och din dotter?

pEr

Tusen
2011-01-08, 13:42

Tack snälla för ditt svar.

Hennes kompis kommer att åka nu på söndag och även om kompisen nu får åka ensam så älskar kompisen vår dotter ändå. Det är bara så att hon är rädd för att något skulle hända i Argentina också. Det ansvaret (om än självpåtaget) vill varken hon eller vi att hon ska behöva ta. Kompisen är en stark tjej så hon kommer att klara resan ändå.

Enligt dottern är detta första gången hon tagit amfetamin och att hon blev rädd för hur det påverkade henne vilket gjorde att hon ringde sin kompis, som sen ringde oss så vi kunde åka och hämta henne.

Vad vi vet däremot är att hon rökt hasch, sporadiskt, under hösten och deta efter att vi upptäckte att hon brukat hasch i omgångar sen förra sommaren. Vi hade då ett snack om detta men det verkar inte som om det har gått ända fram.

Vi kommer inte låta hene åka på söndag, av flera orsaker, och vi kommer att kräva att hon nu dels börjar en behandling men även att hon skall gå till en psykolog eller nå´t för att reda ut varför hon gör allt detta.  Vi vet inte alls varför hon hamnat i dessa sällskap då ingen i släkten har testat något, och inte ens röker vanliga cigarretter. Alkohol dricks nästan aldrig annat än vid väldigt enstaka tillfällen.Själv tar jag max 1 glas vin varannan månad. Max! Vi bor på på landet och därför blir det sällan vi åker in ensamma till centrum. Försöker alltid samåka pga dryga bensinkostnader. Så vi tycker att vi gett henne alla förutsätningar för att undvika dessa fällor. Hon har en äldre bror och en äldre syster som inte heller röker eller har testat droger.

Vi kan prata men tyvärr har denna dotter varit en notorisk lögnare sen 3 års ålder av en helt omotiverad orsak. De äldre barnen ljuger inte alls (några vita lögner ibland somoftast avslöjas lite senare händer väl) och vi har varit väldigt måna om att så länge man talar sanning så ges inga straff utan vi har bara sagt vad vi tycker om det som hänt och pratat om hur man ska gå vidare. Däremot om en lögn har avslöjats så har det inneburit vissa straff så som att de inte fått åka in till stan på en vecka eller att de varit tvugna att vara hemma en tid och om de velat träffa kompisar så var de tvugna att träffas hemma hos oss osv. Alltså inga elaka straff utan bara för att ha dem under uppsikt och att de vet att detta ine tolerras. Det har fungerat utmärkt med de andra två men inte alls med den yngsta.

Jag funderar hela tiden på vad vi gjort för fel och jag kan inte komma på något. Alla tre barnen har alltid behandlats lika genom åren utifrån deras personligheter. Vi har stöttat, uppmuntrat, ställt krav och tröstat. Men vad gick fel? Tankarna går bara runt och runt. Jag sover oroligt om jag sover alls. På måndag börjar jobbet igen och jag vet inte hur jag ska klara av det. Jag bara gråter och är orolig.

[Beavis]
2011-01-08, 17:11

Hej, Vilket jobbigt läge ni hamnat i.

Det är alltid svårt när man upptäcker att en barn är narkoman, vad gjorde vi fel? osv… Det är ju inte alltid så att man gjorde fel. i nästan varje barnaskara finns det en rebell. I er är det kanske dottern?

Att ni stoppade henne ifrån att åka till Argentina var nog bra på sitt sätt då droger är väldig vanligt i Sydamerika. I Sverige är ju småorter ofta omlastningscentraler för drogernas väg till storstäderna och det skapas även där en liten knarkarskara och er dotter kanske bara har haft oturen att hamna bland dem?

Hur som helst är nog höga krav på avvänjning en bra väg att gå, Men er dotter har sannolikt ljugit under en längre tid om sitt missbruk för er.Ni känner till att hon rökt hasch i ca ett år, men det behöver ju inte var hela sanningen? så det kommer nog bli tufft. Men jag håller tummarna för er.

[Beavis]
2011-03-06, 22:59

#0 Hur har det gått?  är nyfiken hoppas självklart att er dotter är ren fortfarande.

Tusen
2011-03-07, 00:07

Jaaa, hur har det gått?! Vad jag vet är att hon fick nytt jobb i grannstaden ganska omgående och att vi nu letar bostad åt henne där. Tyvärr verkar det toksvårt att hitta något som hon kommer ha råd att bo i då hon går på timmar. Visserligen kan hon jobba rätt mycket ändå, om hon vill, så hon borde kunna klara sig men för att vara på den säkra sidan behövs en billig liten lägenhet.
Så nu pendlar hon vilket kan upplevas som lite jobbigt speciellt nu på vintern.

Hon har börjat vara mer hemma och har släppt gänget som hon tog Amfetamin tillsammans med. Hon säger att hon inte har tagit något mer sedan det tillfället och vi har pratat och pratat. Vi har också pratat om Cannabisrökning som hon anser är ofarligt och tycker vi är löjliga som vill att hon ska låta bli. Hon röker ändå inte så ofta, säger hon. Hon har sedan detta uppdagades kommit hem en gång påverkad av Cannabis. (Lätt att se faktiskt) Dagen efter hade vi ännu ett snack men nu om Cannabis. Det jag försöker få henne att förstå är att all rökning är skadlig och så länge Cannabis är olagligt så spelar det ingen roll vad hon tycker. Att köra för fort med bil är också olagligt och något jag inte vill att mina barn ska göra.

Vi har krävt av henne att hon ska gå till en kurator/terapeut och prata då hon inte är nöjd med livet. Allt är tråkigt och alla människor är tråkiga. Ett vanligt sinnestillstånd hos många som röker Cannabis, har jag läst. I vilket fall har hon gått med på det men hon har ännu inte beställt tid. Skall göras under denna vecka. Vi tror hon är deprimerad på något vis.

Tyvärr umgås hon fortfarande med den kille som introducerade Cannabis för henne. Hon vet att vi ogillar det och att hennes kompis (som nu är i Argentina) inte kommer att acceptera att de umgås då hon kommer tillbaka. Men dottern säger att hon inte vill träffa sina andra gamla kompisar för hon skäms så mycket över detta med Amfetaminet och att hon aldrig kom iväg till Argentina.

Hennes två äldre syskon gör nu allt de kan för att få med henne på deras aktiviteter istället. Det går ibland men hon är orkeslös och omotiverad.

Jag är glad för att vi kan prata med varandra. Hon vet vad vi tycker och vi gör allt vi kan för att hon inte ska få chansen att röka på. Vi kan inte spärra in henne utan vi satsar på alla möjliga aktiviteter ihop som vi kan komma på.

På tisdagskvällar ska hon gå på Agilitykurs med hunden, på helger brukar hon jobba eller så försöker storasyster hitta på något, se en film, gå på bio eller bara ha lite mysigt ihop i storasysters lägenhet. Vi ska bowla en kväll nu till veckan, hela familjen. Storebror har bjudit över henne till sin studieort och jag försöker få med henne ut på stan för att titta lite på kläder och ev. kommer hon börja simma med mig på onsdagskvällar.

Jag vet inte om det kommer att hjälpa men vi gör det vi kan och tror på. Hoppas nu bara på att hon ska få en egen lägenhet i stan hon jobbar i så att hon kan  börja ett nytt liv med nya kompisar.

Porklash
2011-03-07, 07:27

Ni gör helt klart ett bra jobb!

Din dotter behöver ert stöd nu på alla sätt. Både uppmuntran och gränser.

pEr

Tusen
2011-03-07, 09:15

#6 Tack. Glad
Kan du ge tips på lämpliga gränser, då hon är myndig. Måste vara något vettigt så hon köper det och inte slår bakut helt. Känner oss rätt maktlösa, faktiskt. Rynkar på näsan

[Beavis]
2011-03-07, 19:48

bra att ni kämpar på. jobbigt att hon verkar ha hamnat i en form av deppression, men förhoppningsvis går det över om hon får jobb och bostad

Porklash
2011-03-07, 22:08

Jag tycker du verkar göra det bra. Du motiverar med att du inte vill att dina barn gör nåt olagligt. Sen kan du ju inte "bestämma" över henne men bor hon hemma så har ni ju era regler.

Sen är du ju i vilket fall som helst mamma på gott och ont. Men att vara saklig och säga hur man känner är det bästa eftersom då är man äkta.

Jag tycker det verkar som att hon behöver mycket uppmuntran och få känna att det "lönar sig" att låta bli hasch/amfetamin.

pEr

athiria
2011-03-18, 17:41

Hej! Jag tror inte alls det handlar om er uppfostran; vad jag förstått är det vissa som har en "naturlig känslighet" för beroendeframkallande medel som narkotika, om hon nu är beroende.

Hon är säkert också i en känslig fas! Hon vet inte om hon ska välja de gamla kompisarna som hon skäms inför eller de "nya(?)" som knarkar.

Om hon är beroende och har ljugit om detta är chansen stor att hon är deprimerad av just drogerna.

Annars kan det vara att hon är just i en "rebelliskt" tidpunkt i livet.

Tusen
2011-06-07, 03:01

Jag återupptar denna tråd då allt verkar ha gått åt fel håll. Vi har verkligen försökt få henna på andra tankar men istället har killen hon umgås med knytit henne ännu närmare sig. Hennas tjejkompis, som hon skulle åka till Argentina med, har nu kommit hem och hon är lika orolig som vi.
Hon berättade att hon tagit avstånd från den killen vår dotter umgås intensivt med (och röker på med i första hand). Hon har bett vår dotter att sluta och får då till svar att det inte sker så ofta. Efter lite påtryckning visade det sig att hon röker minst en gång i veckan och har så gjort sen jul då kompisen åkte.

Vår dotter kommer nu att flytta hemifrån vilken dag som helst då hon troligtvis får den lägenhet hon sökt. Hon har två deltidsjobb (ett i stan och ett i grannstaden) Lägenheten hon sökt ligger här i stan. Jag vet inte om detta är bra eller inte men man kan ju inte låsa in henne. Killen hon umgås med har också fått jobb här i stan på samma jobb som hon. Tyvärr! Vi hade hoppats på att de inte skulle umgås så mycket då tjejkompisen kommit hem men effekten har nästan blivit motsatt. Hon umgås ännu mer med denna kille.

Vi har gjort precis allt som jag skrev om förrutom att hon vägrade gå till en psykolog och tillslut orkade jag inte bråka mer om det då hon bara blev mer och mer aggrisivt och hatisk mot mig.

Vad jag inte förstår är varför hon inte ens lyssnar på sin bästa kompis. Vår dotter är helt hjärntvättad av denna kille och jag vet inte hur vi ska kunna få tillbaka henne.

Hur ska vi aggera i fortsättningen? Jag kan bara inte sitta och titta på när hon totalt förstör sitt liv. Hon har redan börjat få typiska men av en längre tids CB missbruk. Och hon vill verkligen inte sluta då hon inte tycker att det är något problem. Det är vi som har problem, enligt henne.

Någon testfas är det definitivt inte tal om. Den är förbi för länge sedan. Upprorisk? När man fyllt 21 år, jag undrar det? kan en flytt göra saken bättre eller kommer jag att få räkna med att hondekar ner sig ännu mer? Ska jag anmäla henne till polisen eller någon annan myndighet? Vi vill verkligen få ett snabbt slut på detta. Varför vill hon inte sluta? vad kan göra att hon tar det beslutet? Måste det till något riktigt hemskt för att  hon ska förstå eller vad?

Ibland vill jag nästan döda killen hon umgås med. Han är helt besatt av henne och gör vad som helst för att de ska umgås så ofta som möjligt. De var tillsammans en period då hon var 15 -17 år men gjorde sedan slut. han har inte kunna glömma henne och detta verkar ju vara ett sätt för honom att snärja henne. Innan de blev tillsammans uppvaktade han henne i ett halvår. Han har blivit seg i huvudet och har en schitzofren pappa och vi misstänker att även killen är det.

Vår dotter har hittills skött sina jobb och varit omtyckt och duktig. Men så lär det inte kunna fortsätta om hon fortsätter att droga antar jag. Ska man kräva drogtester eller vad gör man? Om man ställer press på henne är risken då stor att hon hon väljer en väg som gör att hon hamnar bland landets utslagna och missbrukande hemlösa? (Inget ont i detta men jag vet inte vad man kallar dess människor för, om det nu finns ett gemensamt namn för dessa).

Porklash
2011-06-07, 12:26

Det gör ont att läsa ditt inlägg det gör också ont att jag inte har tid just nu att svara ordentligt. Få se om jag hinner ikväll.

Tyvärr tror jag inte jag kommer säga något du vill höra men det kan vara nyttigt ändå får vi hoppas.

pEr

athiria
2011-06-07, 14:09

Om hon inte kan sluta med drogorna trots att hon vill är hon ju inne i ett beroende.

Mitt tips skulle vara att läsa så mycket du kan om beroende och om hur det funkar - helst amerikansk litteratur eftersom man i Sverige ligger 20 år efter.

En psykolog i sig kommer inte funka eftersom beroende är en fysiskt sjukdom i belöningscentrat.

[Beavis]
2011-06-07, 15:33

Jag läste stora delar av råden igen och insåg att jag långt tidigare borde sagt det du sedan kom fram till eller upptäckte, Just det att hon fortfarende rökte på och oftare än vad hon medgav, just på hennes beteende att hon är passiv, orkeslös, omotiverad. Alla typiska tecken på att någon avnänder sig av Cannabis sativa

Att hon nu bundits närmare sin kille (jag utgår ifrån att de är ihop igen) genom arbete och boende är ju katastrof egentligen, Men vad kan man göra? Det är svårt när hon är myndig och inte vill sluta droga.

Argumenten brajrökare brukar ha är att braj inte är farligare än Tobak men där har de fel då hasch och mMarijuana är tex många gånger större cancerframkallande etc. Vilket är ett skäl så gott som något att låta bli.

jag tror pEr kommer att nämna att det måste finnas en villighet hos brukaren att sluta och att man ibland måste nå en botten innan man kommer till den insikten…. Men jag ska ta fegisens väg ut och låta han lägga ut texten om det när han hinner.

Hoppas allt går bra ändå

Tusen
2011-06-07, 16:37

#12 Så då kan jag inget göra då? Ska jag bara stå och se på när hon förstör sitt liv.

#13 Nej, hon har aldrig sagt att hon vill sluta. Jag tror inte ens hon vill i detta nu.

#14 Enligt min dotter är de inte tillsammans igen. Fst det spelar egentligen ingen roll för de umgås lika ofta som om de vora tillsammans i alla fall.

Ska man anmöla sitt eget barn?

[Beavis]
2011-06-07, 20:47

Ibland är det enda utvägen. Hon kommer säkert att bli ursinnig när du gör det för hon förstår inte att du gör det för hennes eget bästa. Men om det leder till ett uppvaknande kommer on säkert tacka dig senare i livet. Det är inte lätt säkert bland det svåraste man kan göra att ange sitt barn.

Men man kan se det som att hon kommer bort ifrån drogerna en stund när hon kallas till förhör eller grips…

Du har så rätt i det. Det spelar ju egentligen ingen roll om de är tillsammans när de ändå ungås hela tiden och då finns där droger.

Tusen
2011-06-07, 21:06

#16 Att hon blir arg på mig kan jag ta. Det jag är orolig över är bara att det ska bli värre, att hon går över till ännu tyngre droger. Men om du tycker att det är ett bra sätt att gå tillväga så gör jag det mer än gärna. För att bara göra ingenting klarar jag bara inte av.

Vad kommer hända med henne då jag anger henne? Vad gör polisen, socialen eller vilka det nu är som är inblandade?

[Beavis]
2011-06-08, 06:45

Det beror ju på vad du anger henne för? Och i vilkn grad hon är skyldig.

Men sysslar hon med langning och/eller import kan det bli allt ifrån böter till fängelse. Innehav kan leda till allti från böter och vård till fängelse beroende på mängden.

Jag är ingen expert tyvärr och kan ha lite fel angående påföljderna. I vilket fall som helst är det svåra beslut du har att ta och jag avundas dig inte alls. Men som du säger Något måste göras och man orkar inte bara titta på.

Tusen
2011-06-08, 10:06

#18 Alltså hon är smart. Hon har inget med sig utan hon är hemma hos någon som hon köper av då hon vill ha. D.v.s hon utsätter sig inte för risken för innehav och lagning ligger ännu längre ifrån (just nu). Så vad jaghar förstått så är det inte olagligt i sig att röka, bara att inneha. Så det är skitsvårt att komma åt henne.

[Beavis]
2011-06-08, 16:33

Det skulle vara om hennes missbruk kan anses utsätta andra för risker i tex hennes jobb kanske? man kan uppleva sig som otroligt skärpt med koll på allt när man är hög, men verkligheten är ju en annan….

En del arbetsplatser har program för vård/avvänjning av missbrukande Medarbetare.

Tusen
2011-06-08, 17:04

Finns det någon avvnjningsklinik eller social man kan vända sig till som kan kräva av henne att hon går dit på kontroller eller något?

Hon röker inte de dagar hon ska jobba eller dagen innan hon ska jobba. Hon röker då hon är ledig, istället för att dricka som kanske andra gör i stället ( Inte för att det är något bättre)

Just nu hoppas jag p att hon ska bli så penninghungrig så att hon jobbar varje dag. Hon har nämligen två jobb. Ett i vecckorna och ett annat på helger och ett fåtal kvällar. Vecko jobbet är fast på 80% medans de på helger och kvällar timanställning. Jag hoppas på att hon får jobba mycket på timanställningen. Det kan kanske få henne att släppa dessa droger, eller så kanske det blir tvärtom, att hon börjar röka även på vardagar.

Suck, ja! Det är så mycket som snurrar i mitt huvud. Inte vet jag var detta kommer att sluta men jag tänker inte sluta hoppas på att hon snart släpper denna drog och helt tar avstånd mot detta. Det finns ju andra som har gjort det.

[Beavis]
2011-06-08, 17:21

Tyvärr är det ju lagligt att droga hur mycket man vill så länge man inte utgör en fara för annan. Och hon är vuxen på väg att flytta till eget boende.

Det enda som kan tvinga henne att testa sig eller hamna på avvänjning är om arbetsgivaren upplever det som ett problem att de anställda drogar och hon skulle testa positivt.

Socialen gör inget så länge hon sköter sig och inte skadar andra samt kan betala sina räkningar osv.

I detta läge är det bara hon själv som kan rädda sig genom att komma till insikt tyvärr hur frustrerande det än är för er i hennes omgivning.

Porklash
2011-06-10, 15:58

Tills slut så:

Om vi utgår från att din dotter är beroende, vilket inte alls är säkert hon kanske "bara missbrukar" så tycker jag såhär i lite kaotisk ordning:

Att du ska ta reda på så mycket du kan om beroende/missbruk och medberoende/anhörig biten. Jag vet att jag är tjatig men Craig Nakkens Jaget och Missbrukaren är bra på att förklara en teori om vad beroende egentligen är.

Det viktigaste för en anhörig blir oftast att ta hand om sig själv för att så mycket tid och energi går åt till att oroa sig för den beroende. Det mår ingen bättre av.

Du kanske rent av ska besöka Nar-Anon eller Al-Anon? Självhjälpsgrupper för anhöriga. http://www.nar-anon.se/ http://www.al-anon.se/

Al-Anon är egentligen för de som har anhöriga med alkoholberoende men på mindre orter brukar man köra all möjliga beroenden/dyfunktionalism för att man ska kunna få ett möte att gå till.

Tvångsvård går bara in om man är i väldigt dåligt skick, så man riskerar att dö nästan…

Så om din dotter vill knarka kommer hon att göra det.  Det du kan göra är att sätta de gränser du kan. Bra friska gränser. Kan vara nog så svårt.

Polisanmälan är beroende på. Kanske "vaknar" hon upp och inser att det är illegala saker hon gör eller så blir det bara ytterligare ett bevis på att alla andra är idioter som inte förstår vad bra haschrökning är. Sen finns det väl lite olika varianter av detta åt båda håll.

Du kan ju också som du vet skriva av dig här!

Ställ frågor. Gnäll och klaga. Allt är okej.

Kom ihåg att dela de bra sakerna också för de hjälper oss andra!

Lycka till

pEr

Tusen
2011-06-10, 17:48

#23 TACK!!!!Kyss Det är precis den informationen jag har saknat.

Jag har läst nästan allt man kan komma åt på nätet.Faktasidor,centrasidor och sidor som ungdomar själva besöker. Jag tror jag tillhör en liten skara av rätt så välinformerade föräldrar. Jag jobbar på högstadie/gymnasie som naturvetarlärare så jag har lärt mig en del via fortbildning men det mesta har jag lärt mig via olika sidor på nätet Jag är mycket vetgirig då det gäller det mesta och naturligtvis extra mycket om detta. (Jag tror jag t.o.m. kan rulla en "joint" Flört)  Jag har läst de flesta argument som "gräsrökare" använder sig av och jag har läst allt jag kommer åt om det medicinskaa och även en massa olika chatforum.

Men jag har aldrig hittat vart jag kan vända mig för att få hjälp och någon att prata med, SÅ TACK!!! Tack så jättemycket för dina tips. De kommer att användas.Skrattande

ettlitetalias
2011-06-10, 19:03

Kan du länka/skriva ner lite mer info om just argumenten, och motargumenten som användare använder sig av är du snäll? Sitter i en sits med en partner som nu övergått till att röka dagligen, vilket tär enormt på vårat förhållande då han alltid har en "ursäkt" till att röka..

[Beavis]
2011-06-10, 19:13

Jag får be om ursäkt för att jag inte nämnde dessa organisationer, Man blir lite blind när man sitter här nästan varje dag.

Vår länklista har ett stort fång av länkar till stöd och själhjälpsgrupper mm. Den är väl värd att titta igenom, Både för er med problem själva och er som är anhöriga.

Tusen
2011-06-15, 00:43

#25 Nu är det ju lite skillnad då detta är föräldra-dotter relation men jag kan ju berätta vad hon säger och hur vi svarar. För övrigt är det bara att Googla  så hittar man massor med sidor om Cannabis. Superlätt att hitta faktiskt.

*Att röka gräs är mindre skadligt än att dricka alkohol.
*Ingen dör av att röka gräs.
*Man börjar inte med tyngre droger bara för att man röker gräs.
*Det är lagligt i USA och Holland
*Det borde vara lagligt i Sverige.
*Alla blir hysteriska i onödan när man säger att man röker gräs.

Som är några exempel.

Jag brukar svara följande.

Bara för att en drog är sämre gör inte den andra drogen bra. Och om alkoholen och tobaken kommit till Sverige idag hade även dessa förmodligen varit olagliga.
Man dör inte av själva drogen men minnet försämras, risken för lungcancer ökar dramatiskt och risk för psykoser finns.
Än så länge är drogen olaglig och vad vi än tycker om olika lagar måste dessa följas. (T.ex. kanske man tycker att man kan få köra i 70 km på en 50 km -väg. Även om det går, är det olagligt och man åker dit om det upptäcks. Sen spelar det ingen roll om man tycker att vägen är bra och sikten utmärkt)
Holland kommer att dra in möjligheten för utlänningar att gå in på sk. coffe-shops. Och i USA jobbar man numera hårt med att få ner användningen av Cannabis och den sk. medicinska användningen i USA är inte längre godkänd.
Nästan alla som har börjat med tyngre droger har en gång i tiden börjat med att röka Cannabis.
Även om rökningen i sig inte gör att man börjar med tyngre droger så är det gängen/sällskapet man befinner sig i som är faran för att lockas till tyngre droger.
Om rökningen är så ofarlig så borde fler tycka det är okej. Men ingen vill väll att ens barn ska röka eller supa regelbundet. Att röka Cannabis varje dag/vecka eller supa varje dag/vecka är lika illa.Skulle du tycka att var okej att dina barn gjorde det? Några exempel på svar bara.

Detta är säkert inte de allra bästa svaren men det är så vi har bemött vår dotters påståenden_.
_

Tusen
2011-06-15, 00:47

En fråga till er alla. Hur svarar jag om folk vill veta hur det är med min dotter.
Ska jag gå ut öppet och berätta att hon röker på eller ska jag hålla masken inför våra bekanta?

Jag vet inte vad som är bäst. På sätt och vis vill jag vara öppen och ärlig om detta så folk förstår att vi har problem.
Å andra sidan kanske vi förstör möjligheterna för att hon ska komma på bättre tankar.

Vad tror/ tycker ni? Foten i munnen

ettlitetalias
2011-06-15, 10:19

Tack för svaret :)

Ang. att berätta eller inte.. Jag hade inte uppskattat att bli "uthängd" om jag gjort något fel. Det hade bara gjort mig arg och ledsen och snarare ökat mitt dåliga beteende. Vet själv hur jag var när jag hade mitt "tonårsuppror" och gick och blev kristen (nog värre än att ta droger i mina föräldrars tycke). När de försökte få mig att sluta gå så gick jag bara mer, och när de försökte att berätta för familj och vänner i hopp om att det skulle få mig på andra tankar så slogs jag igen ännu hårdare och blev mer och mer rebellisk för att bevisa att ingenting de gjorde skulle kunna ändra på vad jag gjorde med mitt liv.

Tusen
2011-06-15, 10:31

Suck! Ja, du har fömodligen rätt.

[Beavis]
2011-06-15, 17:24

#28 Jag skulle säga tvärtemot #29.

Varken du eller din dotter gagnas av att ni döljer hennes missbruk. Det bara förlänger lidandet. Jag brukar ge samma råd till medberoende till alkoholister så finns ingen anledning att ädndra mig här. Men din dotter behöver känna på konsekvenser för sitt beteende se baksidan av det

När det inte längre är bekvämt och mysigt och ni inte längre stder hennes beteende kan hon kanske komma på tanken att vilja sluta. Men jag kan också jämföra med om hon/du får frågan om du röker fortfaerande(tobak)?  Du skulle ju inte få för dig att mörka det eller hur och om hon tycker braj e lika ofarligt eller ofarligare än sprit och tobak är det väl inget att dölja??

Jag är kanske av den gamla stammen? Men om det inte längre är bekvämt och "hemligt" att knarka är det inte lika kul längre.

Så nu har du fått två totalt olika svar…  lycka till och hoppas det går bra.

som #29 tror jag inte heller din dotter blir glad först men det är nödvändigt för annars kommer ni att gå med "elefanten i garderoben" och det tynger ner och förstör era liv istället.

Tusen
2011-06-15, 17:50

#31 Glad Ja, det var väl lite så jag tänkte när jag skrev frågan. Att om nu cannabisrökning "inte är så farligt" så borde hon ju inte tycka det är obekvämt om man säger något om det till andra. Nu tror jag ändå att hon innerst inne visst tycker det är annorlunda än rökning och alkohol. Fast det skulle hon aldrig erkänna för mig i alla fall. Kanske inte ens för henne själv.

Jag hoppas att fler ger mig råd så får jag höra vad andra också tycker. För jag gör vad som helst för min dotter bara hon släpper detta missbruk.

Jag är så glad att ha så  många av er att diskutera med. Det hjälper mig oerhört mycket. TACK ALLA!!Kyss

Tusen
2014-12-30, 05:09

Ville bara berätta för er som läst denna tråd att min dotter numera är drogfri sen flera år tillbaka. Hon har lämnat sitt gamla liv, skaffat nya kompisar, pojkvän och en liten hund (som var vändningen i hennes liv). Hon studerar nu på högskola och får högsta betyg på kurserna.
Tänk att det skulle bli så bra. 🙂Det vågade jag inte tro på då jag startade den här tråden.

thenameless
2014-12-30, 13:34

Grattis! Kul att höra

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence....

vallhund
2015-01-01, 01:15

Tack för uppdatering!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Upp till toppen