Etikettberoende
Läst 3326 ggr
[Nettan120]
2015-01-08, 08:02

Smått beronde av alkohol vill bli nykterist

Jag börjar bli smått alkoholberonde dricker det vaje dag inte liter vis men med höga halter 40 %. Börjar känna ett dagligt ha för att min dag ska bli bra när jag dricker alkohol ibland så blir jag bråkig och stödig. Jag hade ett bråk med sambon igår stor bråk när jag var full.  Jag vill nu bli nykterist så jag kan visa min sambo att jag gör klockt val. Idag och fram får jag inte röra en droppe alkhol min kropp säger ha nuu. Måste bli nykterist då det inte är helsosamt för mej att dricka och dagligen

tlover
2015-01-08, 08:14

Det "enklaste sättet att bli av med beroende" är att byta det mot nått annat (då gärna nyttigare beroende). Tränar du som det är nu? Det är kanske annars något att testa.

Byt däremot inte ut ölen/vinet m.m. mot alkoholfritt dito utan mot nått helt annat.

Du kan även testat att meditera, jag har inget bevis på att det hjälper men min man som aldrig kan hålla sig borta från socker, godis och liknande kan hålla sig borta från det nu tack vare att han mediterat dagligen i ca 2 veckor (1-3 ggr/dag 15-60 min/gång).

Jag har ju inget bevis ang meditationen men den skadar ju inte så det borde vara ok att prova.

Annars finns ju AA och liknande, man kan ju besöka dom anonymt för info utan att gå med i grupper.

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!

Gronstedt
2015-01-08, 08:22

Är man en beroendepersonlighet så är det väldigt svårt att bara sluta vara beroende av en viss sak. Som #1 skriver så är det alltid lättare om man kan hitta något annat att ägna sig åt när suget sätter in - antingen det är städning eller träning eller virkning eller vad som helst.

För många fungerar också olika 12-stegsprogram (som AA) bra - se om du kan hitta något i din hemtrakt.

[Juel70]
2015-01-08, 08:48

Håller med #2,  Är man en beroende personlighet så kan det vara svårt att sluta tvärt.  Jag har själv druckit alkohol en del när jag var tillsammans med en man som var beroende. Han dog tyvärr i ung ålder av alkoholen.  Det är särskilt farligt att dricka sprit, för det är mycket lättare att dricka sig till alkolförgiftning och överdosera. 

Jag skulle råda dig att ta kontakt med t ex https://alkoholhjalpen.se/ för att få stöd och hjälp, men även att träffa andra som har liknande problem för att få stöd och tips på hur du kan undvika att falla i fällan igen.

Önskar dig stort lycka till.🌺

[Nettan120]
2015-01-08, 09:15

Tack blev medlem där nu på forumet :)

roza
2015-01-08, 12:19

Byt beroende till en hobby, det är det som fungerar bäst, hittar du ingen så tänk tillbaka på  vad du brukade tycka om som barn och tänk vidare några steg!

Själv började jag skriva mycket, och engagera mig för att hjälpa andra.
Jag spelade mycket datorspel och jag började lösa IQ-pussel och mycket mer, nu pluggar jag med Geolog som mål :D

Aleya
2015-01-08, 17:39

Får jag undra först hur du får ens alkoholen? För om jag minns rätt då är du under 20. Jag skulle rekommendera att du söker professionell hjälp istället. AS typ eller om du söker via vc.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

thenameless
2015-01-10, 21:30

#6 Hon är en 18-årig flicka. Att få tag i alkohol i den åldern är ganska lätt och ännu lättare om man är en 18-årig flicka det låter sexistiskt och är det kanske? Men det finns många män som är villiga att köpa ut och så har de flesta i en åldern äldre kompisar.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence....

Aleya
2015-01-10, 22:01

#7 tänkte mer om killen köper ut. Men det får ts svara på.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

roza
2015-01-16, 20:50

Hur hon får tag i alkohol är ju inte relevant, knappast hjälpsamt för henne.
Lite "peka finger " …

Byt beroende eller engagera dig i något meningsfullt som du mår bra utav att göra det hjälpt mig!

Upp till toppen