TV-beroende
Hej!! Jag har ett litet problem, eller ett ganska stort problem om jag säger så. Jo, varje morgon och kväll ser jag på tv. Om jag inte sitter vid datorn som jag också är väldigt beroende av!! Jag har försökt och stänbga av tv:n, och varit utan datorn. Men jag börjar klättra på väggarna nästan!!
Och jag behöver HJÄLP!!!
Det där känner jag också igen. En period tittade jag på allt som fanns på tv. Det var ingen serie som jag inte såg. Och råkade jag inte vara hemma spelade jag in avsnitten så jag kunde se senare. Sen satt jag långt in på nätterna och tittade tv. På inspelade typ dokusåpa program. Helt meningslösa tv program egentligen. Sen kom internet in i mitt liv och tog över totalt och till slut blev det helt sjukligt.
Nu tittar jag inte så mycket tv i princip aldrig och jag sitter måttligt vid nätet även om det blivit mer den sista tiden :)
Men jag bara försökte hitta annat och tvingade mig iväg och tvingade mig att inte tända tvn. Kanske ska du införa en eller två dagar då du inte sitter vid tv och internet. En tv fri dag och en tv fri internet dag. Kanske är något att börja med :)
TV och dator ar nagot som jag ocksa missbrukar. Inte pa samma niva som mat, inte an iallafall haha.
Jag kollar inte mycket pa TV langre. Bara lite spontant da och da. Det ar sa relaterat till matmissbruk for mej, att bara ligga pa soffan och frossa i glass och kakor. Numera har jag atit upp allt nar jag gatt hem fran affaren haha. Oj vad tragiskt…
Men men. For mig funkar det att lata bli BB och alla dokusapor. Men det tanker jag inte pa langre. For om jag tanker pa att jag inte far titta, sa ar det allt jag vill gora. Ibland sa tittar jag pa BB och blir genast intresserad och borjar kolla nar nasta avsnitt ar. Men nu brukar jag ofta stoppa mej sjalv och gora natt annat. Vet att jag bara blir besatt och frustrerad av en viss sorts program, lika bra att lata bli.
Sen ar jag sa besatt av mat nu for tiden sa det tar val upp all tid hehe
Sammanfattning: Om jag inte far gora nanting eller om det finns restriktioner, sa ar det allt jag vill gora. Hitta pa natt annat, men kom ihag att en vana inte bryts pa en dag. Ga pa bio, hang hemma hos nan annan utan att kolla pa TV, ta ett bad, las en bok, skriv listor pa onodiga saker typ favvo skadisar, filmer, stader, saker du vill gora pa kvallarna, innan du dor etc
Hitta en spännande bok och läs i den.. eller någon bra tidning.. det lugnar huvudet…
Kom ihåg hur det var hemma hos Margareta och försök göra samma sak hemma. jag vet att det inte är lätt.. Men om du sätter upp samma regler nu som det var där (inte för att jag vet hur det var men iaf) så kanske det går.. För du fick väl inte bara titta på tv och data. jag har ju sett bilder på annat. =)
Ju mer man övar på att hitta på annat desto lättare blir det. Ju mindre man övar desto svårare blir det, man vänjer hjärnan vid att inte tänka..
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
#3 Vi tittade på TV och satt vid datorn här också, men vi var ute och vi åkte och badade och gjorde andra saker emellanåt.
Titanic - Du är inte ensam med problemet och det är väl bra.
Det jag försöker lära mina barn - som också sitter mycket vid sina datorer - precis som "föredömet" mamma (obs nu är jag ironisk - jag sittter också för mycket mellan varven) är att vara KREATIV vid datorn istället och med det menar jag att göra något nyttigt som man blir lite klokare av istället för att bara "dösurfa".
AnTeX jobbar mycket med sina filmer och LiNeX jobbar massor i PhotoShop och med sin hemsida.
När man använder datorn som ett redskap/verktyg och inte bara för att hänga på olika communities - tycker jag datorn är lika viktig som en symaskin eller en snickarbänk.
Du Titanic - som är så duktig med bilder - (hon har tagit min nya Avatar kan jag informera er som inte visste det redan!!!) borde kunna lägga tid på att jobba med bilder i datorn och skriva roliga texter till - det är ju verkligen en talang du har och som Du kan utveckal
Numer pensionär i Nynäshamn

Åhwh, tack. Jo, men jag såg ju aldrig på tv. Ni hade inte ens Cartoon Network och ingen Svampbob :(. Men, om jag hade en kamera så. :O
TV´n är otrolig beroendeframkallande. Finns bara ett sätt: Inte ens sätter på.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Hrmf, jag som har tv:n bredvid datorn. Ser på tv samtidigt som jag är på nätet..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
När jag drogade på socker var tv:n min bästa vän. Jag slapp att tänka på vad jag gjorde. När jag släppte sockret så behöll jag tv-tittandet. Har det kvar ännu. Håller på i 12-stegprogrammet nu, vilket gör mig klarare i huvudet. Förstår någon stanns att jag inte kan ha tv:n kvar ifall jag ska må bra. Vilket är väldigt jobbigt då jag ha så väldigt många serier att följa. Skitserier. Ungefär tio jag måste se. Är jag inte hemma spelar jag in dom och jag planerar ofta mitt liv efter dom. Förut satt jag alltid på dagen också o kollade, nu följer jag bara ett program på dagen blir det mer får jag ångest. Det är alltså på kvällen min jobbiga tid är. Dom dagar då det inte är något bra på tv kryper det i kroppen, vad ska jag gör nu? Men jag kan inte längre njuta av tittandet fullt ut, någon stanns i huvudet maler en liten röst som säger att jag borde göra något värdefullare med min tid än att mata min hjärna med skit. I framtiden kan jag se mig själv sittandes med en bra bok istället, fram till dess får jag väl plocka bort ett program i taget, men det är med ångest jag skriver det. Jag tillåter mig heller inte att börja se några nya program, ett bra tips!