Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettberoende
Läst 1264 ggr
MariaJ
0

Vad tror ni ??

Jag kan av egen erfarenhet säga att jag är 99% säker på att man går från ett beroende till ett annat, om man inte konkret går in och bryter beroendet. Att först ha anorexi, till alkoholproblem, till bulemi till tablettmissbruk till bulemi.. Då man går in och ur dessa olika beroende så pendlar man också i vikt och i olika sinnesstämmningar och i känslosvallningar. Kroppen skriker efter balans. Idag har jag bra koll på mina beroende, då jag är fullt medveten om att jag kan fastna i det igen om jag tillåter mig att göra det !!

Att erkänna att man har ett beroende är steg 1

*Orsak, *kontakta grunden, *se och förstå varför, *bemöta det, *acceptera sig själv oavsett det, *inte gå med ångest, *lyfta upp det, *våga prata, *hantera det, *se konkreta faror, *våga leva utan det, *se det positiva med förändringen ect….

Vad tror ni ??

Vänligen MariaJ:-)

Carpe Diem

Maria Johnsson

Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

Margareta
0

Jag tror helt klart som Du - jag har själv tillåtit mig vissa harmlösa beroenden (datorn tex) för att jag accepterat att jag helt enkelt måste fokusera på något medan jag tillfrisknar.

Numer pensionär i Nynäshamn

Kia
0

Jag kan inte mer än hålla med. Jag måste ständigt vara vaksam. Vet hur lätt jag blir besatt av saker och ting och sen kan jag i princip inte fokusera på något annat.

Det blir jobbigt när det blir så ….

Anterrabae
0

Här oxå.. Jäg är helt sån.. socker, anorexi, träning, bulemi, överätning, mera socker, koffein, datorn, chatt, internet i olika former.. cirkeln är oändlig

Jag tyckte mig ha bra koll, ända till viktminskningen satte fart.. Nu blir jag helt hög på träning och vikt-och fettförlust.. *lite orolig*

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

problembarn
0

Anterrabae… bromsa lite kanske? Tills du fått balans?

Kram!!

dcos
0

#4 Jag hoppas att hon klarar att bromsa, annars så svallrar jag för er..

Fundersam

problembarn
0

Gör så… det började ringa en liten orosklocka i min mage nämligen…

Anterrabae
0

Jag bromsar.. eller njä inte eg.. men Jag känner att jag har koll iaf.. Har en underbar man som håller koll, stenhård koll.. *puss på honom*

Det blev mycket i början, men nu känns det som hjärnan stabiliserar sig..

//Ida

problembarn
0

Skönt att höra Skrattande

Anterrabae
0

jo och nu har jag fått en nerv i ryggslutet i kläm, så innan det är fixat blir det ingen mer träning…

//Ida

Denna kommentar har tagits bort.
zeretki
0

Hmm, ajg måste vara den enda som inte har bytt beroende? Har alltid bara haft sockerberoendet att kämpa mot, inget annat. MItt data-användande har mer med en vilja att fly bort att göra, mer besläktat med depression och ångest och är absolut inte som sockerberoendet.

Men nåt annat beroende har jag inte.

Och mitt sockerberoende är helt och hållet fysiskt/kemiskt i  grunden. Där finns en liten liten bit av mentalt beroende, som gör att jag har svårt att säga nej när jag blir bjuden även om jag tycker illa om godiset. Men den är mycket liten bit och inte så svår att komma över, har jag märkt.

Är jag helt ensam om detta? Att ha ett beroende som inte är så psykologiskt?

Kia
0

#11 Så trodde jag om mig själv också i början som du beskriver det. Jag hade inga andra beroenden tyckte jag…. Men sen när jag väl slutade med sockret då fattade jag att det definitivt fanns andra underliggande beroenden som bara väntade på att få komma till ytan….. Kanske finns där något under ytan för dig också , men du har inte låtit det komma fram och det kan ju inte varta något annat än positivt ju i mina öron. Det är tufft att kämpa mot sockret så faktiskt räcker det gott och väl  ……

slumra
0

När jag äter socker gör jag det för att fly bort från någonting. Lika så nu när jag inte äter socker flyr jag gärna in i något annat. Träning, tv:n datorn. Även ifall det inte är lika starkt som sockret så är det ett beroende. För mig är att fly att leva i ett beroende.

Gronstedt
0

Bra beskrivning, MariaJ. Jag håller också med slumra, att fly är på något sätt orsaken till beroendet, och tvärt om. Beroendet blir ett skyddsmedel, en vägg mellan mig och omvärlden. Därför blir det så lätt för mig att falla tillbaka i det "vanliga" kolhydratberoendet, för det kan man göra hemma. Med alla mina kroppsliga problem får jag ont av fysisk aktivitet, så då går jag hem och äter … Därför är det så skönt att kolhydratfri diet gör min kropp friskare. Tyvärr räcker inte den bättre hälsan till för allt jag vill göra, så då går jag hem och äter …

NEJ, jag går INTE hem och äter. Men det är litet av en vattendelare i mitt liv just nu, så det är ******** svårt att låta bli. Hur ska man våga hålla för näsan och hoppa  ned i vattenfallet åt det jobbiga, arbetsamma,  fysiskt ansträngande, livsbejakande hållet - när kolhydrater är så enkla och lättillgängliga?