Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 1467 ggr
Enbittill
2015-03-05, 12:31

Vill inte vara beroende mer.

Hej! 

Jag har varit sockerberoende i hela mitt 30-åriga liv. Förutom en paus när jag körde LCHF i 3 månader, har jag nog bara varit utan socker i ett par veckor som högst. 

På kvällarna är suget värst, jag bara måste ha ngt när jag sitter vid tvn eller datorn.  Sen vaknar man upp med i halsen och magen, så blir det alltid när jag äter sött på kvällen. 

Min familj är inte intresserade av att äta mindre kolhydrater, och det förstår jag, de har ju inga problem med det. Men det roliga är att varje gång jag stryper mitt godislager, blir min sambo mer godissugen =) 

Hur gör man för att hålla i ett sockeravbrott? Såfort en motgång kommer, använder jag den för att köpa ngt sött.

Ska jag låta bli allt, även frukt, under en längre period? 

Jag gillar jättemörk choklad och nötter, men det kommer jag aldrig ihåg när sockerråttan är igång. 

Har ni tips? Hur jag ska kunna stå ut? 

Ha en bra dag, M

Niklas
2015-03-05, 12:43
#1

Jag har blivit av med sockersug med hjälp av kromtabletter. Har du provat det?


Vänliga hälsningar, Niklas
Ha en bra dag! 🎈www.runkartan.se

parsley
2015-03-05, 13:56
#2

"Vanliga" kolhydrater typ pasta, potatis, ris, frukt och bröd kan trigga sockersug. Äter du sådant, så kanske du ska ta bort det och äta LCHF istället? Det brukar gå att kombinera vanlig mat med LCHF. Resten av familjen får äta potatis eller pasta och du tar ett kokt ägg eller lite smör till istället t ex. 

Klarar du inte att sitta framför datorn eller TV:n utan godis. Byt beteende och gör något annat istället. Läs en bok eller sätt dig och handarbeta.  Måste ni äta framför TV:n försök komma överens om att inte äta godis. Välj något LCHF-snacks. Måste resten av familjen ha sött, försök få dem att äta det utom synhåll för dig. 

En del blir av med sitt sötsug genom periodisk fasta. Antingen kan man äta under 8 h per dag och fasta 16 eller också äter man normalt 5 dagar i veckan och lite 2 dagar.  En gammal huskur - ät inte efter klockan 18. Ibland kan det hjälpa med enkla nej-regler. Nej, jag äter aldrig godis. Nej, jag äter aldrig efter kl 18.

Lite äppelcidervinäger i ett glas vatten kan ta bort sötsug. Ibland måste man överlista sina hjärna. Den tror att den går under utan socker.  Te med kokosfett i kan också användas för att stilla sötsuget. 

Har du en beroendepersonlighet så kan det vara nolltolerans som gäller. Anna Halldén har en del information om det på sin blogg.  Bitten Jonsson har skrivit böcker om sockerberoende. 

Känsloäter du - försök hitta någon strategi för att hantera ditt mående utan att äta.

parsley
2015-03-05, 13:58
#3

En föreläsning på You-tube med Bitten Jonsson, som du kanske kan ha nytta av om du har en beroendepersonlighet.  https://www.youtube.com/watch?v=D5Uzj-7LuGw

parsley
2015-03-05, 14:01
#4

Länk till Anna Halléns blogg. http://www.annahallen.se/  Hon har även skrivit böcker om kost och sockerberoende.

Enbittill
2015-03-08, 11:38
#5

Tack för alla tips, känns väldigt bra att kunna gå in och läsa dem titt som tätt. Jag har letat efter kromtabletter, ska kolla på apoteken idag oxå. (bor utomlands)

Försöker med periodisk fasta, ska ge det en chans och verkligen försöka hålla mig till bra mat.  Har bara gått några dagar utan godis nu, uppdaterar om någon vecka.

Niklas
2015-03-09, 11:36
#6

I Sverige tror jag att kromtabletter finns i hälsokostaffärer.


Vänliga hälsningar, Niklas
Ha en bra dag! 🎈www.runkartan.se

Upp till toppen