Så jobbigt igår! (varning för mkt sötsakstext)
Var igår på en studiecirkel i elektronik som jag går på. Varje gång brukar de ha med sig kakor och brygga kaffe. Sånt är ju normalt för folk. Det har varit rätt lugnt, men igår var det så mycket värre. Tidigare var det bara ett paket kakor och vi var på ett annat ställe där det var ett mindre bord och kakorna stod i mitten eller andra sidan.
Nu var det två paket kakor, mörk choklad och toblerone och en ensam bulle som en av gossarna köpt i en automat som finns där. Och vi hade en ring av mindre bord, alltså skulle allting skickas runt, varv efter varv (utom bullen). Jag höll på att bryta ihop, särskilt över chokladen. Vet ju att den är en kombinationsdrog också som inte bara består av socker utan också theobrominet som finns i kakaon och där finns även lite koffein. Inte konstigt att folk (t.ex. jag) blir extra hooked på choklad. Som tur var hade jag min sambo med mig som kunde stötta mig och "vakta" mig. Och jag klagade hela tiden för honom ur jobbigt det var, hur mycket jag ville ta av grejerna och hur starkt sug jag hade.
Idag känns det mycket bättre igen, men jag bävar redan inför nästa gång… uuuuuuhuuuu! Det känns så jobbigt att det ska vara så här när jag varit abstinent så länge. Känns som om det blivit värre på sistone :/
En sak som jag iaf vet att jag gjorde fel och som jag kan göra bättre till nästa gång är att äta en stadigare middag. Igår åt jag det som fanns kvar av en linssoppa. Soppan var det inget fel på, den var rejäl och bastant, men det var lite för lite kvar. Hann sedan inte fixa något mer utan drog direkt till studiecirkeln. Hoppas det känns mindre farligt nästa gång om jag kommer dit proppmätt.
hoppas att det går bättre nästa gång *kram*

Ja, hoppas verkligen. Usch, det är så jobbigt att min/vår drog är så normativ. Alla gör den verkligen.
Tar med dig något annat som du gillar! Så gör jag ibland!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Du skulle inte kunna ta med dig typ ost och bjuda runt på? (förutsatt att du kan äta det själv) ?

Jo, jag skulle kunna ta med mig något. Nån gång hade jag med mig rostade sojabönor. Inte ost dock, är vegan :) Jo, jo, jag vet att det finns vegansk ost, men det är dyrt och jag tror att de oftast innehåller luriga ingredienser. Vet att "färskosten" innehåller socker iaf :/ Har aldrig varit något större fan av hårdost heller.. Något jag gillar iofs är "sojabönsost" dvs tofu :) Rökt helst. Men vet inte om det passar så bra som bjudmat :) Bättre med nötter kanske. Fast å andra sidan, då är väl alla allergiska..
Pröva med nötter…. För de som är allergiska de låter bli dom ju och då kanske du ändå kan känna tillhörighet att du äter du med och ingen behöver ifrågasätta dig när du inte tar en bulle eller vad det än serveras för du äter och då tänker de inte så mycket på det…. Jag hade absolut gått på nötter i ett sådant läge. Pröva!

#6 Ja, jag behöver ju inte ta med jordnötter. Det är väl de enda som kan ge folk akuta besvär bara av att vara i samma rum va? Föredrar ändå andra nötter. Har hittat billiga macadamianötter på Ica i Kungens kurva, så jag är jätteglad!

Han som tog initiativet till denna studiecirkel har först höjt på ögonbrynen över att jag inte dricker alkohol (vi arrangerar en klubb ihop), sedan fått reda på att jag inte dricker kaffe, där på cirkeln och sedan, fast jag tror jag faktiskt redan berättat, frågade han "men kakor äter du väl ändå?". Nej, jag gör ju inte det… Känns som man är "omöjlig" och socialt missanpassad ibland bara för att man inte (längre) använder deras droger.
Jo, man känner ibland att man inte hör ihopa med människor för de gör så olika än en själva numera och det är inte alltid man orkar ta upp det i diskussion heller varför man inte använder sig av socker, alkohol eller vad det nu än är…..
Just alkohol så bara för jag inte dricker numera så tror folk att jag har tråkigt. Men varför skulle jag ha det? Man kan väl ha roligt ändå? Det är också lustigt att man alltid ska fika eller äta något så fort man träffas. Man kan ju göra annat. Men antar att det ingår i den fika-kulturen vi lever i.
Det fokuseras alltid på vad man ska stoppa i munnen. Det lustiga kan jag tycka är att hade man sagt nej jag går på Viktväktarna eller något annat så hade de slutat för det är mer tillåtet att göra. Att sluta med socker helt det ses oftast som galet kan jag uppfatta och folk tycker synd om en att man inte kan. Men någon gång kan du väl ? Nej svarar man då och då tycker de synd om en. Jag vill inte folk ska tycka synd om mig bara acceptera…..

Invanda föreställningar tar nog lång tid att bryta, det där med mat och att tacka nej är uppenbarligen ett väldigt känsligt kapitel. Det handlar kanske till viss del om att man liksom hamnar lite vid sidan av gemenskapen när man inte käkar samma. Oftast viktigare för de som befinner sig inom gemenskapen än de som befinner sig utanför tror jag. Våra sociala koder handlar nog i stor utsträckning om tillhörighet och i viss mån likriktning och den som ställer sig utanför blir undermedvetet lite hotfull för de som befinner sig innanför. Åtminstone tills de blivit trygga med att man bara är sådan och inte tänker förstöra eller på annat "hota" tryggheten.
Lider verkligen med er som har svårt eller tycker det känns jobbigt att säga nej till andra, förstår att ni måste ha det jättejobbigt för man (läs jag) har ju svårt nog att motstå sig själv när suget kommer!
Själv har jag i alla fall turen att ej bry mig om vad andra anser just om den biten, blir bara sur och trotsig om nån trugar så då kanske jag inte ens smakar även om jag egentligen skulle vilja (i smyg)
Fast när min snälla far köper olika goda frukter och annat för att bjuda mig på känner jag mig allt lite stygg eller otacksam, men det är nog bara då!
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta
Jag har stor förståelse för hur jobbigt det är! *kram*
Jag är ju i en liknande situation eftersom jag inte dricker alkohol helst, inte dricker kaffe (fast jag har börjat med det nu…), inte te, inte äter socker eller mjölprodukter. Jag dricker helst vatten eller örtte utan socker. Finns i princip aldrig örtte hos folk. Dom har kaffe eller vanligt te.
Man känner sig pinsam o jobbig.
Men egentligen, det är ju som allergier för oss. Vi tål ju inte vissa saker!
Jag försöker faktiskt att ha en tepåse örtte i väskan när jag ska ut eller till folk. Kanske man kan ta med nåt att snaska på också? En påse solrosfrön, nötter eller pumpafrön? Om du äter sånt dvs.? :)