Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettövrigt
Läst 506 ggr
Kia
2007-09-30 11:58
0

Dockan Klumpen

Så, nu tänker jag berätta något jätte konstigt….. Nog lite knäpp men det sa bara klick i mitt huvud igår hur långt bak jag känt mig tjock (även fast jag inte var direkt tjock som barn)

När jag var barn hade vi två dockor hemma jag och min syster och den ena dockan var en sådan smal och fin docka och den andra var en mullig liten sak (egentligen den finaste för den var mest lik en riktigt baby ju). Iallafall dockan döpte vi till Klumpen. Jag hatade Klumpen. Jag ville inte leka med henne för jag ville inte förknippas med denna "tjocka" docka. Antagligen för jag själv kände mig tjock redan som barn och antagligen för att varför ska jag ha Klumpen? Ingen ville leka med Klumpen. Det var alltid jag som fick henne till slut och jag hatade dockan verkligen hatade den…..

När min mamma plockade fram den till mina barn nu så kände jag bara hur känslorna svällde över….. För en docka liksom…… Det är en jättefin docka men jag kunde känna barnkänslorna i mig och hur jag kände att jag alltid fick leka med den "tjocka" dockan……

Jag vet inte alls vad det betyder men jag förstår ju och kan associera att jag får negativa känslor runt den……

Knepigt när man kommer på saker från tidig barndom….

/Kia

Karmatarerskanise
2007-09-30 16:43
0

Vad jobbigt att du kände så som liten.
Rätt häftigt hur man kan få tillbaka dessa starka känslor som vuxen.

zeretki
2007-09-30 18:20
0

Stora kramar!!

Margareta
2007-10-01 00:04
0

Jag tror vi påverkas mer än vi tror av vad som hänt oss som barn. Jag har fått bearbeta många saker som vuxen innan jag har kunnat släppa det.

Numer pensionär i Nynäshamn

Gronstedt
2007-10-02 19:08
0

Jag undrar varför du tänkte så, Kia. De där tankarna kan inte ha uppstått av sig själv i ditt huvud. Omgivningen måste ha påverkat dig att tycka att smalt var fint och tjockt dåligt, för ett litet barn reagerar inte så. Om inte Klumpen luktade illa eller var knölig eller så, borde det inte ha spelat någon roll vilken kroppsformen var.

Det är så litet som påverkar. Det kan räcka att någon sagt något, kanske att någon vuxen sagt "Usch, jag har blivit så tjock, jag ser ut som Klumpen snart!". Ett litet barn förstår mer än man tror. Andra barn kanske hört liknande kommentarer och använde dem för att retas. Barn använder gärna uttryck som de vet sårar, de kallar någon tjock som inte alls är det, för att de fått lära sig att tjock är det fulaste man kan vara.

[Beavis]
2007-10-02 23:44
0

jag måste säga att det som Gronstedt säger låter vettigt och kanske nåpgot du ska försöka gräva i?

Kommentarer man får från andra barn i den åldern sårar o skadar oss mycket jag vet själv…..

Jag hoppas att du kan föregå med gott exempel och inte visa dina känslor för Klumpen utan kanske försöka vända på det o visa hur fin Klumpen egentligen är.. det kan hjälpa dina barn kanske?

Kia
2007-10-03 00:48
0

#4 Vet du vad jag tror det ligger massor i det du säger… Verkligen Tack för hjälpen för jag fick mig en AHA-upplevelse i det du skrev.