Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettpsykiskt
Läst 2144 ggr
supermoccine
0

Ångest kring ansvar

Så snart en uppgift läggs på mig eller jag tar på mig något blir jag smått lamslagen av ångest. Saker blir inte gjorda förrän i sista stund och allt blir därför extra jobigt. Det är inte alltid så här förstås, men ibland, som nu. Har varit lite åt det depressiva hållet ända sedan i somras så det beror väl på det. Måste komma ur den här spiralen på något sätt. Tog på mig huvudansvar för ett arrangemang idag och när jag insåg vad jag gjort blev jag lite panikslagen, men jag vet ju att saker inte blir gjorda om inte någon gör dem och jag vill väldigt gärna att detta ska bli av, så baske mig, jag ska lyckas med detta, vilket innebär att ha fungerande kommunikation med folk i Nederländerna, Norge och Japan. Inte gömma sig och "glömma" kolla mailen. Hjälp! Några tips eller stödjande ord på vägen?

zeretki
0

Jag förstår att det är jobbigt, så brukar jag också känna.

Det enda jag kan säga är att JAG har faktiskt slutat ta åt mig så mycket ansvar, för då vet jag att jag klarar av mer. Att lära sig säga nej till vissa saker och ja till andra.

Stor kram!!

supermoccine
0

Jo, jag försöker det med, att inte ta på mig för mycket, men nu är det egentligen, rimligt sett inte för mycket, så det borde inte vara det. Det kändes iofs bättre när jag hade fått en annan sak avklarad idag.

Jag tror att det jobbigaste i det hela är att andra människor förlitar sig på att jag gör det här. Skulle jag på något vis misslyckas är jag ansvarig inför dem och det skrämmer. Jag var förtroendevald under ett år för några år sedan. Det blev alldeles för mycket ansvar och så många att vara ansvarig inför. Och så har man så höga krav på sig själv dessutom. Gick in i väggen lite smått efter det och har hittills inte kommit tillbaka till politiken som aktiv. Vågar helt enkelt inte för det är så lätt att ta på sig för mycket när man vill rädda världen :)

Alexej
0

För mig hjälper då bara "självdisciplin". Koncentrerar mig totalt och skriver listor. Viktiga saker måste jag ta som ett kontorsjobb med fasta arbetstider och ett schema.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus