Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettberoende
Läst 1227 ggr
myriis
0

Jag behöver Hjälp

Har insett att mitt databeroende faktiskt styr mitt liv, och det är jobbigt att inte hinna med något annat, så ber nu om hjälp för att försöka sluta med att sitta vid datorn hela tiden.

Min dag är i princip såhär:
Morgon: Sitter lite vid datorn (typ en halvtimme) innan jag går till skolan
Eftermiddag: Kommer hem från skolan, sitter vid datorn i fyra timmar, gör lite annat, sitter vid datorn i fyra/fem timmar, sover

Jag hinner inte med mycket annat, glömmer ibland bort att äta mat eller att sova för att tiden "rinner iväg" (Ganska jobbigt då det påverkar mitt skolarbete när jag sovit ungefär två timmar per dag)
När helgen kommer är ajg alltid helt slut och sover säkert runt 16 timmar innan jag orkar göra något igen.

Har alltid OTROLIGT dåligt samvete för att jag inte umgås tillräckligt med mina kaniner, bara för att jag sitter vid den dumma datorn så mkt >.<
Har även märkt att när jag inte sitter vid datorn räknar jag ofta minuter, det känns som en evighet efter 15 min och jag vet inte vad jag ska göra, och så blir ajg rastlös och sätter mig vid datorn igen..

Något tips? :/

Stravaganza
0

Jag satt vid datorn en stund på morgonen förut också, men det är lätt att vänja av sig.

Du får helt enkelt skärpa till dig och hitta på andra saker att göra, som till exempel att läsa, rita, vara med dina kompisar, vara med dina kaniner, baka, och så vidare.

Sorry, men är helt utmattad och hittade inte på något vettigt att skriva.

Karmatarerskanise
0

Du måste tvinga dig själv till att göra annat efter skolan.
Åk och simma, träna, umgås med vänner, bara gör ngt som inte håller dig i huset!

Har du tråkigt , ta fram en bok!

Kia
0

jag känner väldigt mycket igen mig i detta. Väldigt mycket. Vad är det du gör på datan? vad surfar du runt på?

För mig handlade det om att jag ständigt chattade och fick bara inse att det inte höll längre. Jag slutade umgås med folk irl och umgicks bara med internet kontakter under en lång period. Blev typ irriterad när folk ringde på dörren. Mitt hem såg ut som ett helvete…..

Jag tvingade mig ut till slut för det höll inte mer…..

Svårt att säga vad som ska bli vändpunkten för dig men försök kanske med datorfria dagar….. En eller två i veckan till att börja med

myriis
0

Tack för era svar!

Började lite idag, det var inte mycket men ja. Gick hem från skolan liiite långsammare (vanligen tar det 20 minuter, nu tog det 30 min). Sov en halvtimme extra på morgonen så att jag inte hann sitta vid datorn. Det är ju inte så jättemycket, men en förbättring.. :)

#1: Saken är den att jag inte gillar att umgås med folk IRL. Jag tycker det är jättejobbigt, vet inte vart jag ska titta, vad jag ska säga eller ja, något sånt.

#2: Jo, jag tänkte försöka börja med något fritidsintresse, t.ex trummor skulle vara kul att spela. Det finns ju kvällskurser i sånt..

#3: Ja, jag surfar, lyssnar på musik och väldigt, väldigt mkt msn. Mina bästa vänner har jag träffat över internet och en del av dem mår dåligt Psykiskt dåligt och har problem hemma, så det känns lite som ett krav att jag måste se så att dem mår bra flera gånger om dagen.

Kia
0

Myris, jag var också VÄLDIGT mycket på Msn under min beroende tid med internet. Att du inte gillar att umgås med människor Irl är nog något man måste träna på tror jag.

Börja lite smått. De människorna du pratar med på Msn är det ingen du kan träffa irl? Eller bor de långt bort? Ofta kanske de också sitter alldeles för mycket på msn så kan Ni hjälpas åt någon kväll att träffas istället Ir för att chatta på msn…

Det kravet du känner… Så kände jag med men man behöver inte känna så. Man förstör sig själv i processen tror jag….

Bra att du började lite idag. Man ska ta det lugnt ….

Stravaganza
0

Jag tror du kommer kunna koncentrera dig mer på andra saker nu när du lämnar datan lite.

vadervader
0

Åh, denna dator !

Jag känner igen mig mycket i de du skriver. MSN, musik och slösurfa runt är de jag gör oxå. Mitta databeroende går i perioder, men vet inte om jag har mått så dåligt av det…men visst har de hänt att jag glömt att äta och istället suttit uppe tills kl 7 på morgonen.

De enda tips jag har är att hålla dig hemifrån, då har du inte tillgång till datorn. Jag gjorde de ett tag när jag kände att de blev för mycket (då sa tom mina barn åt mig att låta datorn vara). När jag lämnade datorn en dag så var de väldigt skön känsla.

Vad du gör när du inte är hemma tror jag inte spelar så stor roll.