Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettberoende
Läst 1171 ggr
Fridaaaa
0

Få bort suget av kaffe

Jag har sug varje morgon på kaffe. Men kan inte dricka det egentligen för mår illa och får ont i magen pga koffeinet.

Inte beroende av koffeinet utan snarare kaffet då det är smaken jag gillar. Innan räckte det med en kopp på en dag men nu vill jag ha både 2,3 och fyra koppar vilket itne är bra! Och koffeinfritt kaffe är inget alternativ för det smakar blaha :/

Tips hur jag ska få bort detta sug?  Att enbart "stå ut" tror jag inte hjälper så lätt, utan knep för att få bort suget eller inte tänka på det.
Kort promenad tar jag redan med hundarna på morgonen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har du testad tex lagrad bancha eller hojicha? Det är rostat grönt Japanskt te med lite kaffetoner och har låg eller näst intill ingen koffeinhalt.

Det är ju däremot inte alls så starkt som kaffe men det har kaffetoner 🙂

(jag tänkte att byta det mot en annan varm dryck kanske funkar)

På bilden 3 årig Bancha

l'm back

Fridaaaa
0

#1 Vart hittar man sånt och hur gör man sånt?

VildaVittra
0

Blanda i en tsk pulverkaffe i en kopp choklad? Då får du smaken men det är inte lika koncentrerat.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
0

#3 Choklad är inte så nyttigt att dricka varje dag dessvärre. Håller migborta från sånt på vardagarna nämligen, men god ide annars :)
Men helst i princip inget koffein alls :/

crimson
0

Jag dricker en cellnärings-dryck som har minskat mitt kaffesug enormt. Jag gick från upp till 2 kannor per dag till 1 kopp på morgonen… Dessutom mår jag mycket bättre i allmänhet, och en av hundarna som också får det har nästan blivit helt av med sin klåda. Rekommenderas starkt, kostar en peng men enligt mig är det värt det. Kan berätta mer i privata meddelanden om du vill :)

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

tlover
0

#2 Den 3 åriga Banchan säljer jag själv men alla som har Yuko ono som grossist borde kunna ta hem det.

Hojicha kan du göra hemma själv om du har gammal sencha el bancha (jag ska leta reda på en youtubevideo om hur man gör) annars vet jag inte var man kan köpa det, jag har inte det och det är sällan man hittar det men kanske kan man hitta på yuko ono el att jag köper därifrån.

Den 3 åriga banchan kan antingen bryggas i 90 grader varmt vatten i 30-40 sek eller sjudas på svag värme i 15 min (den senare kräver ganska mycket te).

l'm back

VildaVittra
3

#4 Det beror ju på hur du gör chokladen. Själva kakaon är ju faktiskt nyttig, och man måste ju inte vräka på med socker eller använda oboj. Ett enkelt sätt att göra nyttig choklad är att smälta en ruta från en mörk chokladkaka i mjölk.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
0

#5 du får gärna skicka, får jag se om det är något för mig och om jag har råd med det :)

Fridaaaa
0

#7Ja jag gillar inte mörk choklad :( Dricker/äter bara med ljus choklad :(

#6 Har ingen tebryggare om det är det som krävs. Men inte sett teet,får se om jag hittar en återförsäljare :)

tlover
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur man gör eget hojicha

l'm back

Fridaaaa
0

#10 Vet du om alla dem momenten krävs? Ellerom man kan görapåannat sätt än när de värmer över värmeljuset?

VildaVittra
1

#9 Den blir ju ljus när du smälter den i mjölk, det är ju så man gör mjölkchoklad.

Fridaaaa
0

#12 Nja tycker att smaken finns kvar ändå :) Och vill som sagt inte ha choklad varje dag :) Försöker hålla mig till helgerna, annars drar sötsuget med igång. Men tack ändå :)

tlover
1

#11 Nu var det länge sen jag såg den videon (jag har inget ljud på min dator för tillfället). Men då jag gjort hojicha har jag i princip torrostat det tills det oftat "rätt".

Ljusvarianten har jag inte gjort själv.

Men det går ju att köpa färdig om man vill istället.

l'm back

Fridaaaa
0

#14 ska se om jag hittar :)