Beroenden iFokus

Beroenden

Etikett: beroende
Läst 1023 ggr
Chai
0

Vägen är verkligen krokig!

Jag vet inte riktigt var jag ska börja… har massa funderingar kring mina droger och hur jag ska hitta alternativa vägar förbi alla triggers. Nu är det så att jag inte har testatså mkt på vad jag triggat på pga rädsla att misslyckas. Men en sak har jag kommit underfund med idag och det är att jag har mkt svårt att låta bli alla satumas jag stoppar i mig. Det blir samma effekt som med vattenmelon. Det är skönt att inse för då är det lättare att göra något åt det. Jag försöker verkligen att hålla mig till vad jag ska äta och inte. Men idag blev jag ganska förvånad när jag upptäckte att det fanns chipssorter som INTE innehöll socker. Jag äter allt det som chips består av. Men underligt nog så enligt innehållsförteckningen ska jag kunna äta det. Jag köpte aldrig de där chipsen, för någonstans inom mig vet jag att det är fel. Eller? Jag känner mig totalt förvirrad. Dessutom har jag kommit underfund med att nötter inte heller går att äta. Har en fråga till er: vad är dinkel och vågar man äta det? är det någon som har recept på efterätter som är okej? Sen vad som är okej är såklart väldigt individuellt. Insåg idag när jag gick omkring i affären och läste innehållsförteckningar att det finns socker i sojagrädde! Varför i hela fridens namn finns det det??? På tal om det där med chipsen så är det kanske så att det är okej för mig att äta kokt potatis men inte friterad…? Någon annan som är lika förvirrad som jag?

//Högst förvirrad Chai!

siddelina
0

Ja socker finns med i de mest konstiga livsmedel. Jag tror att dinkel är ett slags sädeslag, alltså som havre och råg. Fast nyttigare. Tydligen fanns det på stenåldern … Du kan absolut äta dinkel, det är gott.

supermoccine
0

Dinkel är en äldre, mindre förädlad släkting till vetet. Jag brukar äta saker med fullkornsdinkel. Det funkar bra för mig, men vi är ju olika så man vet ju inte hur du kommer reagera. Nötter funkar bra för mig och satsumas också, men bara om jag äter dem i samband med protein. Det där med chips har jag också tänkt på. Att jag borde kunna äta dem, men jag vet att när jag tidigare köpt chips så har jag ätit dem på ett missbrukarsätt, så jag låter bli dem nu med trots att de "borde" funka. Kanske är något som händer med stärkelserika livsmedel när de friteras som gör att de blir knarkigare. Vet ju också att vissa sockerjunkies inte kan äta potatis alls.

Jag föredrar havregrädde framför sojagrädde och har tidigare helt uteslutit sojagrädden, men har märkt att det går bra att ha lite i maten ändå. Mängden socker är så liten att jag inte reagerar på det (har väl tur kanske).

mollward
0

Hej Chai!

Vad du klarar av att äta eller inte äta pga triggningsrisken är ju väldigt individuellt.
Men chips består ju av potatis och potatis är laddad med stärkelse(=socker) och direkt när potatisen kommer in i munnen så börjar omvandlingen till blodsocker. Så klarar du inte att äta satsumas så tror jag det blir svårt med potatis också. Vill du ändå äta potatis så är det nog bäst att äta den i kokt form. När potatisen friteras så är det väl härdat fett inblandat, vilket inte gör slutprodukten något bättre. Sen är det ju som Supermoccine säger, chips är ju väldigt lätt att överäta.

Vad gäller dinkel, så är ju det som sagt, ett gammalt urvete. Men för oss sockerberoende så är ju vete=vete=socker. Det spelar ingen roll om det är fullkorn eller ej, det blir socker i kroppen likväl.

En annan sak som Bitten nämnde när jag var hos henne, var att om man äter något för oss "sockertoppar" olämpligt, så kan reaktionen, dvs suget, komma flera dagar senare… Så det kan ju göra det extra lurigt att sätta suget i samband med det jag åt flera dagar tidigare… Det jag kan råda dig till är att prova, prova, prova, så du hittar den bästa bränsleblandningen för att just du ska fungera optimalt.

Jag önskar dig all lycka till på den krokiga vägen, för det är den verkligen! !

Kram från Monika

Mariana-clarissa
0

Hej Kia…

Jag har själv svårt att stå emot alla matintag..

Har nu ett enda par byxor jag kan ha…..

Så tar jag mediciner också..jag vet inte hur dom påverkar min kropp..men läkaren säger att jag ska ta dom

Jag önskar mig ett liv med enklare tillvaro..

Det skulle vara kul att flytta till en riktigt stor och fin lägenhet

helst i Stockholm och ha allting man behöver samlat

Så bestämma själv när man ska äta och vad man vill göra

och med vem…