Annons:
Etikettalkoholberoende
Läst 3033 ggr
Calcifer
2015-08-03 22:45

Sluta dricka.

Jag skulle inte klassa mig som soklar alkoholist, men definitivt en som är nära att bli det. Eller var, kanske jag skulle säga. Nu har jag lagt ner till 95% för jag vet att jag mår väldigt psykiskt dåligt och då blir det inte bättre av att man dricker, utan tvärtom. Något jag tycker är jobbigt är dock det här med den sociala biten, att folk inte kan fatta att man väljer att inte dricka men samtidigt inte vill behöva förklara anledningen till det. Jag har inte tyckt det varit svårt att sluta dricka hemma på egen hand (det var tufft i början och jag har fallit tillbaka en gång, men det ser jag som en enorm prestation för jag gick från att dricka 3-4 dagar i veckan till att inte dricka alls med EN gång som undantag och det var väl 6-7 veckor sen jag slutade) men däremot är det jobbigt i sociala sammanhang. Inte med familjen för mamma är väl medveten om det problem jag hade utvecklat. Men typ med kompisar. För de blir jättefrågvisa kring varför jag inte vill dricka om jag nu råkat gå på fest eller så. Och det stör mig, för jag vill kanske inte inför 20 pers behöva lämna ut mig totalt och svar som "jag har ingen lust ikväll, bara" verkar de tycka är jättekonstigt också.

Nu går jag som sagt inte på fest särskilt ofta, men jag skulle vilja kunna göra det oftare och skulle göra det om jag slapp att bli utfrågad varje gång. Sist sa jag att jag fortfarande var sjukt bakis från dagen innan (påhitt) och då slapp jag fler frågor. Tydligen var det mer ok att en 27-åring fortfarande var så bakis att de mådde illa vid tanken på alkohol än att de helt sonika inte hade lust att dricka…

En del som jag har varit ärlig med har även sagt "men du kan ju dricka ibland" men jag vill inte dricka ibland. Inte på en lång tid innan jag känner att jag har full kontroll över det. Jag vill bara sluta, rakt av, och inte röra alkohol på en lång tid. Sen, om jag är redo för det, tar jag gärna ett glas vin till middagen om jag är med folk för jag tycker vin är jättegott osv. Men inte nu. Tycker det är så irriterande att man ska behöva blotta hela sitt privatliv för att folk ska lämna en ifred. Och det är inte som att jag går på fest hos 18-åringar heller, liksom.

(Förlåt för rörigt inlägg, irriterad bara för jag blev bjuden på fest till nästa helg men vill inte gå då jag vet att jag kommer få samma bemötande där.)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
tothrive.se
2015-08-03 23:09
#1

Sjukt bra beskrivet. Håller med! Det är supersvårt, har själv varit där. Kommer ihåg att jag gärna ville ha körkort då, så jag kunde svara "jag kör" varje gång "jag vill inte" inte räckte (vilket var alltför ofta). Det är synd.

Brinner för att själv bli, samt hjälpa andra att bli, lite bättre än man var igår. Att ständigt utvecklas som person - på http://tothrive.se

Sindri
2015-08-03 23:10
#2

Jag tycker du skall gå på fester och stå på dig!! Tycker du är jättetuff och modig som vågar ta beslut att dra ner på alkoholen.

det är klart - en fest där de flesta är väldigt berusade blir ju inte speciellt rolig när man ser den med nyktra ögon, och alla berusade som vet att du är nykter känner sig antagligen lite obekväma.
Men du kan ju bara gå när du tycker det blir för jobbigt.

Det är bara att säga -Nej tack, end of discussion. Du är inte skyldig någon att förklara dig överhuvudtaget. Stå stark - du kommer att bli ännu starkare!

Calcifer
2015-08-03 23:15
#3

#1 Tycker det är så drygt och fånigt att man ska behöva säga "jag kör" eller nåt för att folk ska lägga ner.

#2 Jo, jag står på mig. Dricker aldrig bara för att de tjatar om varför, men det gör att jag helt sonika inte ids gå för jag tycker det är så irriterande. Jag vet att jag inte är skyldig någon en förklaring, men som sagt blir jag bara irriterad av frågorna och det gör ju att man inte är på festhumör direkt. Annars har jag inget problem med att vara den enda eller en av de enda som är nyktra på en fest liksom. Det förstör inte min upplevelse av festen. Men irritation gör det. :P


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

tothrive.se
2015-08-03 23:45
#4

#3 Ja gud ja jättelöjligt. Men det är det enda som folk accepterar idag utan en följdfråga, vilket är helt sjukt. "jag kör" eller "jag är gravid" är nog det enda som skulle accepteras utan en följdfråga eller höjt ögonbryn. Det är min upplevelse i alla fall. Och det tycker jag är helt sjukt, att det ska behöva vara så.

Brinner för att själv bli, samt hjälpa andra att bli, lite bättre än man var igår. Att ständigt utvecklas som person - på http://tothrive.se

Calcifer
2015-08-03 23:48
#5

#4 Håller med. Att folk ens behöver öppna truten och fråga är fånigt. Om jag noterar att någon inte dricker har jag aldrig frågat. Ok om man är nära vänner och man frågar privat - men då är det enligt mig en annan sak och tonen brukar vara annorlunda. Jag har aldrig brytt mig om någon frågar av ren nyfikenhet, för då brukar de låta väldigt trevliga och när jag säger varför (oavsett vad anledningen är) brukar de mest nicka och konversationen försvinner och det är 100% accepterat. Det gör mig ingenting. Men när man ser att folk höjer på ögonbrynen och frågar med en sån där jobbig ton och sen inte accepterar svaret gör mig som sagt irriterad.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Ebolaa
2015-08-05 16:27
#6

Ja, denna lakoholosierade kultur är många gånger förj*vlig!! Du är stark som håller emot, och nej, man ska egentligen inte behöva förklara varför man inte dricker. Men tyvärr så får man frågan hela tiden om man är ute i festsammanhang och väljer att inte dricka. Folk kanske är vana att se dig dricka, så det kanske är därför de frågar, men de kanske fattar med tiden att du helt enkelt inte vill vara berusad och vakna upp emd diverse fylleångest och bakfylla. 

Alkohol är så överdrivet ÖVERSKATTAT! Blir så trött på vår fyllekultur. Nej, det kan också vara skönt för dig att inte vara i dessa sammanhang också? Men du är väldigt stark som klarar av det, inte många som skulle göra det om man varit missbrukare innan!! En stor eloge till dig TS :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
Calcifer
2015-08-05 16:40
#7

Tack, #6. Och nej de är inte vana att se mig dricka då jag börjat hänga med helt nya människor. Känner en av dem från när jag gick i gymnasiet, men jag gick ut där för 9 år sedan så jag vet att hen inte direkt förväntar sig att se mig dricka bara för att jag drack ibland på gymnasiet. :P


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[JeanetteK]
2015-08-09 13:54
#8

Jag har inte druckit något på ca 6-7 år. Kände att jag började självmedicinera med ett glas vin ibland och vi har alkoholism i släkten så jag slutade tvärt en dag. Jag kan sakna grejen att ta ett glas vin på fredagen med maken, men å andra sidan har jag nu vant mig att ta ett glas vatten istället. 

Jag har också fått en massa konstiga frågor om varför jag slutat. Jag menar man frågar ju ingen varför den dricker mycket?? Jag har fått alla frågor från om jag är gravid till om jag blivit beroende. Jag brukar oftast svara att jag inte hade lust längre helt enkelt, att jag druckit färdigt eller att jag inte gillar det längre. Alla dessa saker är sanna. Sen ibland kan jag fråga "hur så?" men det är väldigt provocerande har jag märkt. 

Så jag står bakom ditt beslut! Man mår så mycket bättre i kropp och själ när man inte dövar sig med alkohol! 🤗

Calcifer
2015-08-09 14:39
#9

Ja, jag mår mycket bättre. Dels fick jag sådan ångest för det fick mig att gå upp något grymt i vikt - och för någon som gått ner 60 kilo så var det fruktansvärt. Nu måste jag vända på det så jag går ner igen. Och dels så äter det ju upp alla pengar man har. Då tyckte jag det var skönt att "försvinna" ett tag, dvs när jag drack tills jag däckade. Slapp bry mig etc. Nu tycker jag det är otroligt obehagligt om jag tappar verkligheten för ens fem sekunder. Bra gjort, #8.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: