Annons:
Etikettberoende
Läst 1086 ggr
MissClue
2015-08-06 20:45

Slutar snusa efter 7år

Den 3/8 fick jag riktigt nok av mitt beroende. Att alltid ha tillgång till snus för att känna trygghet, planera så det räcker tills man är i affärens nästa gång osv. Har tänkt i flera år att jag ska sluta, egentligen i 7år men jag kommer alltid med undanflykter. Så från en dosa om dagen har jag tillåtit mig 1 påse nu i 3 dagar. Det har gått förvånansvärt bra =) Jag har väldigt mycket abstinensbesvär men mår faktiskt sämre om jag tar en snus när det är som värst, så det är ju ingen idé =P Försöker tänka att jag har influensa som går över snart. tjutet i öron och färgerna framför ögonen är nästan borta. Men jag kallsvettas konstant, har järnsmak i munnen och har väldigt växlande humör…Är det ngn annan här som slutat snusa?

I love not man the less, but Nature more…

Annons:
Bjorn66
2015-08-11 15:19
#1

Kämpa på MissClue ! Du gör det enda rätta. Jag har själv snusat i 40 år - och funderar ofta på att sluta - men gör det inte. Undanflykterna är många. Kul att läsa om andra som lyckats - och på vilket sätt de lyckas.  kanske det kan väcka tanken att själv "ta tjuren i hornet".

MissClue
2015-08-11 23:54
#2

#1 Tack så mycket för peppen 🙂 Det känns som ett mkt bra beslut, var inte lika säker för några dagar sedan när abstinensen var hög. första 3-4 dagarna är väl värst, sen känns det mer som att man saknar vanan. Men alla upplever olika. 

Ja det är jättebra och starkt om du skulle försöka sluta. Jag bestämde mig för att sluta men jag väntade på ett bra tillfälle där jag kände mig motiverad och psykiskt stark, envis, lite krigarmodus mot snus och swedish match hehe.  Jag är aktiv på slutasnusa.se där kan man följa olika personers dagböcker om hur det går, samt peppa varann. Det enda som är värre för dig än att snusa i 40 år är 40 år och en dag ;)

I love not man the less, but Nature more…

Bjorn66
2015-08-12 05:23
#3

Hej ! Jag tror det är en god ide som du gör att gå ifrån lössnus till portion - så att man därvid får i sig mindre nikotin vartefter - Jag bor utomlands långa tider - där det inte säljs snus - och borde passa på att sluta då - men likväl går det att handla på nätet.  Nääh det får bli skärpning nu.

MissClue
2015-08-12 07:39
#4

#3 ja det är en god idé. Fundera ut ett sätt att sluta som du tänker skulle funka för dig. vissa väljer att sluta tvärt, andra trappar ner. en del använder substitut andra inte. jag har alltid snusat påse men minskat storleken på de successivt. i slutet tog jag nikotinfri snus mellan vanlig snus för att känna att det mest sitter i huvudet, placeboeffekt.  Den där stressen att alltid ha snus tillgänglig, särkilt vid resa är ju väldigt påfrestande. Fundera ut en plan som funkar för dig, det är en väldigt skön känsla när snuset inte har grepp om en längre =)

I love not man the less, but Nature more…

Upp till toppen
Annons: