Annons:
Etikettalkoholberoende
Läst 1274 ggr
Anonym
Anonym
8/11/15, 9:41 PM

Hjälpa en missbrukare

Har ett par goda vänner där jag vet om att den ena (och kanske även hans partner) är alkoholberoende. Dom har inte berättat detta för mig utan det är saker som jag hört eller sett hemma hos dom som fått mig att dra den här slutsatsen. Finns det något sätt jag kan hjälpa dom på utan att verka som att jag snokar i deras förhållande??

Annons:
Gronstedt
8/12/15, 8:42 AM
#1

Det enkla svaret är "Nej.". Har du någon anledning att tro att de vill ha eller behöver din hjälp med något?

Ebolaa
8/12/15, 10:58 AM
#2

Det är ju alltid bra med öppne kommunikation, och det är ju bara att fråga om du känner för det, och berätta vad du fått höra av andra.. Många missbrukare brukar ofta ljuga om dessa saker så säger de att ingenting av det som de andra säger inte stämmer eller viftar bort det du sett hemma hos dem, så beror det på att de känner att någon snokar i deras situation, och en bidragande del är att de inte heller litar påvad du tänker göra med den informationen. De kan tro att du ska berätta vidare eller som sagt, bara vill snoka..

Precis som Gronstedt säger så är det inget speciellt du kan göra för dessa människor, bara vara deras vän är nog härligt för dem ifall folk håller på pratar skit om dem när de inte är med. Och att du själv inte berätar vidare vad du ser hemma hos detta par skulle säkert vara guldvärt för dessa människor. MEN blir dina vänner  för mycket för dig att hantera så är det bara att berätta för dem att, du inte orkar just nu, men att om de blir "som förut" eller dricker mindre så är det bara för dem att höra av sig igen :)

Ciao!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Upp till toppen
Annons: