Beroenden iFokus

Beroenden

Etikett: vi-som-Àr-sockerberoende
LĂ€st 4569 ggr
Sivlin
1

GODIS- BEROENDE

😃Skulle vara roligt om vi kunde ha en trĂ„d dĂ€r vi kan skriva och tala om hur

vi kÀnner o gör för att ta sig ur detta beroende

Jag tycker att det Àr sÄ jobbigt,o vill gÀrna att ni hör av er med tips o annat

Det var sÄ att jag slutade att röka, men fick ett annat beroende i stÀllet GODIS

Är det nĂ„gon som vill hjĂ€lpa till o komma med rĂ„d o annat

Söndag Den 15-3- 2015

Zepp
2

Övervikten sitter i hjĂ€rnans belöningssystem dĂ€r de osynliga krafterna som styr dina matvanor finns. Om man lĂ€r sig samarbeta med sin hjĂ€rna kommer kroppen inte att protestera nĂ€r man byter vanor.

http://www.bokus.com/bok/9789127134577/hjarnkoll-pa-vikten/

Finns oxÄ HjÀrnkoll pÄ maten!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att fÄ lÀra sig att veta hut.

VildaVittra
1

Har du provat att byta ut godiset mot torkad frukt istÀllet? Visst, det Àr socker i det ocksÄ, men du fÄr i dig vitaminer och fibrer ocksÄ.

Mina favoriter Àr torkade jordgubbar, ananas och papaya, de smakar precis som godis. Sedan kan man sjÀlv göra nÄgot som heter fruktlÀder, det blir som sega remmar. Man torkar frukt och bÀrmos som man smetat ut i ett ganska tunt lager pÄ en plÄt och torkat i ugnen, man behöver inte söta moset innan.

Hur förberedd Àr du egentligen för krig, arbetslöshet, brÀnder eller sjukdom? LÀs mer pÄ Prepping iFokus

*~HamsterHamster~*
0

Prova med tuggumi
 det hjÀlpte mig dÄ jag alltid kÀkade nÀr jag pluggade och jag kan plugga 2 timmar i rad ibland och dÄ Ät jag verkligen tvÄ timmar i strÀck sÄ jag ersatte det med sockerfritt tuggumi.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv gÄr ut pÄ djurskydd.

Sivlin
0

Nej det har jag inte provat Hur gör du nÀr du torkar frukten Gör man det i ugnen ocksÄ

VildaVittra
1

#4 Ja, man kan torka i ugn med luckan pĂ„ glĂ€nt och pĂ„ lĂ€gsta vĂ€rme, men enklare Ă€r att skaffa/bygga en svamptork. 

Om man torkar saker som oxiderar sÄ kan man doppa dom i socker, men de blir inte otjÀnliga utan, bara bruna.

Hur förberedd Àr du egentligen för krig, arbetslöshet, brÀnder eller sjukdom? LÀs mer pÄ Prepping iFokus

Sivlin
0

LÄter sÄ invecklat mÄste ju finnas nÄgot annat man kan göra och Àta istÀllet

MÄste försöka fÄ nÄgra lÀtta eller enkla grejer att ta till mig

VildaVittra
3

#6 Invecklat? Det Ă€r ju lĂ€ttare Ă€n att koka pasta. đŸ˜Ž Men det finns torkad frukt att köpa fĂ€rdigt i affĂ€ren.

Sivlin
0

Det Àr bra Men Àr det egentligen bra om man vill hÄlla igen SÄ Àr det kolhydrater man ska försöka att inte Àta för mycket av Protein gör bara gott att ge kroppen

Det var nÀstan jobbigare nu Àn nÀr jag rökte Men det fÄr vara som det Àr För inga cigg mer för mig

Zepp
0

Tugga pÄ rÄ ingefÀra, nÀr suget sÀtter in!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att fÄ lÀra sig att veta hut.

VildaVittra
2

#8 Inget födoÀmne Àr bra att Àta för mycket av, det gÀller Àven protein.

Torkad frukt gör dig mÀtt, den ger inte bara kroppen socker.

[laloli]
0

Va hÀrligt det hade varit om de funnits nÄnting gott att ta till som inte innehÄller massa kalorier. Jag kan ta frysta bÀr, gÀrna hallon, som jag suger pÄ. GÄr inte Ät sÄ mÄnga nÀr de Àr frusna. Varför inte frysa jos i kuber? Ta en dÄ och dÄ nÀr man Àr sugen. SvÄrt det dÀr.

Handikappadmus
0

Jag tror pÄ sysselsÀttning varje gÄng man kÀnner sug, en promenad Àr ju inte bara nyttigt utan fÄr en pÄ andra tankar. Psykologiskt sÄ Àr viljestyrka ett faktum mot sötsug.

Miss_E
0

Det dĂ€r med sysselsĂ€ttning och att det Ă€r hjĂ€rnan som styr har jag ocksĂ„ lĂ€st mycket om. Det dĂ€r med tuggummi mĂ„ste jag prova, det lĂ€t vĂ€ldigt smart och det innehĂ„ller ju Ă€ndĂ„ bara typ en kalori sĂ„ det Ă€r inte sĂ„ farligt sĂ„ lĂ€nge det Ă€r sockerfritt ;) Det jag tycker Ă€r jobbigast Ă€r att jag sĂ„ gĂ€rna skulle vilja prata med nĂ„gon i samma situation som jag, men det Ă€r ju svĂ„rt att ta upp bara sĂ„dĂ€r. Jag skulle vilja gĂ„ med i nĂ„gon slags virtuell stödgrupp x) SĂ„ att man kan diskutera upplevelser och sĂ„ man har nĂ„gon att prata med i "kriser" för att förhindra att man "cross thst line" om ni förstĂ„r mig? Finns det nĂ„gon som kĂ€nner som jag gör? Skulle vilja prata med nĂ„gon

thenameless
0

Godisberoende Àr i princip samma sak som sockerberoende/kolhydratmissbruk. Finns massor av trÄdar hÀr. Men lycka till

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence
.

cattastroph
0

Oj sÄ intressant!

Skrev just ett blogginlĂ€gg om det dĂ€r med Ă€tandet, beroendet och att övergĂ„ till annat beroende.  http://cattastroph.blogg.se/2015/march/magisk-diet.html

Nice! hÀr kÀnner jag att vi kan stötta och hjÀlpa varandra tror jag! :-)

www.cattastroph.blogg.se

cattastroph
1

SjĂ€lv blir jag bara arg och ilsken nĂ€r jag fĂ„r tips om att kĂ€ka torkad frukt. Mörkchoklad, göra egna NYTTIGA chokladbollar." Ät nĂ„got annat
". 

Det Àr nog ofta sjÀlva beteendet man mÄste jobba bort.

Jag slutade en period med ostbĂ„gar som var min last. Det gick bra, men istĂ€llet för ostbĂ„gar blev det vin
  Hur bra blir det? Jag Ă€r glad och stolt över att jag lyckades stoppa mig sjĂ€lv dĂ€r.  Nu Ă€ter jag ostbĂ„gar nĂ€r jag kĂ€nner för det ;-)

Samma med snus. Jag slutade snusa, men Ät istÀllet. ALLT jag kom över. Fanns det inget Àtbart sÄ kunde det blir en nÀve havregryn eller en msk sirap. AlltsÄ typ vad som hellst. Nu snusar jag igen och det Àr lÀttare att lÄta bli sÄnt dÀr knÀppt dÄ.

Är det bara hunger och sug som fĂ„r er att Ă€ta? Det Ă€r det jag alltid trott om mig sjĂ€lv. Men
 jag vet inte hur och varför jag kom pĂ„ det. Men mina kĂ€nslor och mitt humör styr ALLT i mitt Ă€tande. 

Och NEJ, jag Àr inte deprimerad, jag lider inte av en massa Ängest. Jag Àr en rÀtt vanlig svensson med bra jobb, familj. Upp och nedgÄngar i humöret och kÀnslor. Alla Àr vÀl inte glada och lyckliga jÀmt?

Och jag Ă€ter ofta nĂ€r jag Ă€r glad, för att fira, för att mysa osv
 dĂ„ blir det kanske mer normalt Ă€tande och nyttigare mat. Men Ă€r man bara STRESSAD, trött,  lite nedstĂ€md osv dĂ„ Ă€r det hur lĂ€tt som hellst att lindra allt det dĂ€r med mat eller annat gott. "varva ner".

Skulle kunna skriva o diskutera hur lÀngesom helst. ;-)

www.cattastroph.blogg.se

[laloli]
4

cattastroph, jag hoppas du inte bett om att fÄ tips av andra om du blir arg och ilsk över dom du fÄr :-) Min uppfattning Àr att mÀnniskor hÀr Àr hjÀlpsamma med tips och rÄd de har.

cattastroph
0

laloli

Ja det Ă€r min uppfattning ocksĂ„. Jag vet att alla tips jag fĂ„tt Ă€r av vĂ€lmening, och ibland Ă€ven för att jag bett om det.  AlltsĂ„ att jag blir arg och ilsk mĂ€rker de inte ens av. Jag skulle aldrig skĂ€lla ut nĂ„n som ger mig tips och rĂ„d ;-) Jag bara kĂ€nner mig som en vulkan.

Jag tar oftast tacksamt emot tipset och sĂ€ger att jag ska prova. Men provar inte ens

Hmmm
 en ny insikt: Jag Ă€ter i "protest" ocksĂ„. Jag tror nog jag gör allt för att framstĂ„ som en helt hopplös person nĂ€r det gĂ€ller viktminskning.

www.cattastroph.blogg.se

Blanksteg
0

NĂ€r jag Ă€r sugen pĂ„ godis sĂ„ brukar jag försöka tĂ€nka tillbaka pĂ„ hur dĂ„ligt jag mĂ„r av att Ă€ta det, och hur det smakar. Första tuggan Ă€r vĂ€l god, men sedan
 NĂ€r jag Ă€ter godis sĂ„ gör jag det inte mĂ„ttligt, utan jag Ă€ter tills suget Ă€r borta, inte tills illamĂ„endet kommer.

Sedan försöker jag se godiset i form av dess ingredienser. Att se innehĂ„llsförteckningen kan ju ocksĂ„ avskrĂ€cka en nĂ„got
 Att lĂ€sa hĂ€lsosidor och Ă€ven miljösidor motiverar en ocksĂ„ att inte slösa bort sin hĂ€lsa och naturresurser pĂ„ onödig konsumtion sĂ„som godis. 

Men det Àr sÄ svÄrt! Oftast hjÀlper det inte.

Michaela-N
0

Hmm ja jag kan vĂ€l inte sĂ€ga att jag har den bĂ€sta lösningen pĂ„ mina problem. Jag tillĂ„ter mig sjĂ€lv att Ă€ta en gĂ„ng i veckan men dĂ„ svullar jag verkligen. Min svaghet Ă€r lösgodis, det mesta andra kan jag lĂ„ta bli. Men fĂ„r jag vĂ€lja sĂ„ sĂ€tter jag mig hemskt gĂ€rna med en pĂ„se lösgodis och en film en lördagskvĂ€ll đŸ˜‰Skulle gĂ€rna vilja sluta, eller Ă„tminstone inte Ă€ta sĂ„ sjukt stora mĂ€ngder, men ja, det Ă€r en svaghet.