Bli av med sockerberoende?
Alltid vetat innerst inne att jag har ett sockerberoende.
Men blev ännu mer uppenbart när jag började dokumentera allting jag drack och åt. Är mer socker än vad jag trodde från början :/
Hur blir man av med beroendet? Tips?
Att utesluta det 100% fungerar dock inte för mig, skulle bara göra suget värre men minska ner det rejält och begränsat.
Vet att olika saker fungerar för olika personer.
Energidryck och läsk är allra största boven och jucie. Dålig på att dricka annars :(
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#0 Energidryck och läsk är allra största boven och jucie. Dålig på att dricka annars :(
Det tror jag inte på. Det är bara en ursäkt för att kunna fortsätta dricka (kanske omedvetet). Det kan kännas jobbigt och ovant att inte få dricka det man brukar, men det går att träna bort.
Du skriver också att du inte vill utesluta det helt men undrar hur man blir av med beroendet. Då blir det lite motstridigt och känns som att du inte vill det här tillräckligt mycket. Jag skulle säga att det bästa sättet är att inte köpa sådant som man brukar "falla för". Köp inte läsk och tvinga dig till att dricka vatten. När du känner sug efter något sött så kan du byta ut det mot morötter eller nötter eller något annat nyttigare men som ändå är gott. Det skulle du säkert klara, för kroppen vänjer sig efter ett tag och du kommer inte att känna samma sug efter sötsaker.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#1 Tro vad du vill men så är det. Jag avskyr vatten, tycker inte det smakar gott. Jag glömmer även bort att dricka annars. Hade inte skrivit s¨om det inte vore sanningen. Nej det långt ifrån en ursäkt!
Alltid varit dålig på att dricka, innan sockerberoendet också, så är inte kopplat till det överhuvudtaget.
Mår illa av att dricka mycket vatten, kan max dricka 1-1½ liter per dag sedan tar det tvärtstopp (nej det är inte inbillning).
Nej vet hur min kropp fungerar, att bli av med beroendet skulle inte gå lättare om jag utesluter det 100% utan trappar ner på det helt enkelt. Och har det väldigt sällan, tex enbart lördagar. Och begränsad mängd
Hjälper inte med bär och sånt, provat :( Hjälper för stunden men inte sen :/
Provat kromtabletter också, provat borsta tänderna vid sug, gå promenader mm,men har bara hjälpt precis då :( Äter mat regelbundet, var 3-4 timme.
#2 Jag vet förstås inte hur just din kropp fungerar och det var inte menat som något negativt eller att jag inte tror på dig. Så som du skrev känns det som att du tror att du måste dricka läsk m.m. för att du inte tycker om vatten. Att dricka 1-1,5 l vatten är väl inte så dåligt? jag dricker betydligt mindre och lever.
Du vill ju ha tips och det var ju mitt tips utifrån hur min kropp fungerar. Jag dricker själv väldigt dåligt men dricker sällan något annat än vatten och kaffe. Måste nästan tvinga mig till att dricka. Har alltid en halvliters flaska på mitt skrivbord på jobbet så jag kan påminna mig själv om att dricka vatten. Annars kommer jag inte ens på att dricka då jag sällan är törstig.
För mig har det fungerat när jag känt sug efter sötsaker att byta ut mot morötter och att inte köpa sådant som jag vet att jag skulle vilja ha (som kakor). Det är mitt tips men du behöver ju naturligtvis inte ta till dig det.
#3 Nej det sa jag inte dock 😛
I regel är det mindre än 1 liter, få gånger över det. Jag dricker egentligen för lite enligt doktor också.
Måste ha vattnet iskallt/kylskåpskallt annat smakar det blaha :/ Knappt då ens är det drickbart tycker jag :( Gillar vissa kolsyrade med smak men går inte att dricka 1-2liter av det varje dag :( Älskar kaffe men kan ej dricka pga koffeinet (koffeinfritt smakar blaha), blir max 1-2 koppar/vecka :(
Äter inte morötter :( Är extremt få grönsaker jag äter (håller än på att lära går extremt segt dock men kämpar på), testat att byta ut men inte hjälp på mig, tyvärr :( provat med bär, riskakor, lite frukt mm men nix hjälper ingenting, suget sitter kvar :( Ännu värre kommer det bli nu när skolan kommer igång igen tror jag :(
Försöker att inte ha vissa saker hemma men ibland köps det hem ändå (sällan jag dock) och då slinker det lätt ner suck :(
Svårt att komma på vad jag kan dricka istället, och vad jag kan äta istället, som inte innehåller massa kalorier då jag vlll få bort det sista i vikt, också en anledning till att dra ner på det mycket:
Gaah! Supersvårt :(
Visst är det svårt och jag tycker inte heller att vatten smakar, men ibland får man lov att gilla läget. Det är svårt när du inte tycker om grönsaker heller. Brukar du träna? Jag tänker att du kan försöka förbränna kalorierna de gånger du "syndat". Själv har jag alltid varit dålig på träning men sedan jag upptäckte zumba så känns det otroligt roligt. Nu gå jag två till tre gånger i veckan på zumba och där blir det omöjligt att inte dricka mycket vatten. Man dansar väldigt intensivt i 50 minuter och kroppen skriker efter vatten. 😉
#5 Mjo vt men får det inte i mig om det inte smakar tillräckligt gott, tar tvärstopp hur gärna jag än vill :(
Går promenader med hundarna. Hur mycket och ofta varierar. Men inga gruppträningar eller liknande. Cyklar ibland
Smaksätt vattnet med frukt, bär, citron, lime, gurka, vad som helst.
Hatar själv vatten och har börjat att smaksätta för att få i mig det.
(Normala fall får jag inte i mig det på något vis, varesig det är kallt, ljummet osv)
Fortsätt försöka äta grönsaker, wook är ju ett enkelt sätt att få i sig mängder med olika sorter om inget annat.
(Går att göra nyttigt)
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
För mig funkar det att ta en springtur när suget kommer. Då försvinner det oftast 🙂
Zingo ;D
#7 Provat men svårt att hitta sånt som jag tycker ger god smak på vattnet :( Men får prova ännu mer :) Skönt att höra fler som tycker som jag kring vatten, annars är det mest "inbillning" eller annat kring vatten bara för att man inte gillar det ;)
wookgrönsaker kör jag på ibland, svårt att hitta utan kålsorter eller lök i bara men går i regel att ta bort :) Varma grönsaker går i regel bättre än kalla av någon anledning
#8 Kan dessvärre inte springa pga mitt knä :( Inte kondition till det heller. Men smart annars :)
Gör wook på egna grönsaker, köp dem du tycker om och blanda som du vill !
Jag har också skadade knän (+ fibro som ställer till det direkt dagen efter) men klarar av att jogga i intervaller.
Ta en PW med dina hundar och jogga nån meter bara åt gången och jobba sedan utifrån det.
Med mitt sämre knä som är för lös i leden (kan hoppa ur led eller vika sig i tid och otid) kan jag numer jogga 1km i lugn takt utan att avlida just för att jag långsamt byggt upp styrkan.
Skam den som ger sig!
#10 Blir så många olika påsar då hahag gjort så någon gång men blev bökigt, så pillrar hellre bort så får sambon äta det istället haha
PW kör jag redan med hundarna, och i olika tempo, längd mm :) Men hjälper dessvärre inte mot suget eller så, hjälper bara precis när jag går, lika sugen när jag kommer hem sen :(
#11 Nu tänkte jag att du skulle köpa färska grönsaker och blanda till en egen 🤪
Dyrare möjligen ja men ack så mycket nyttigare! (och godare)
#12 Aa nja jag föredrar frysta så blir det inte gammalt 🙂 Risken är stor att det får slängas annars nämligen 🙂
Vad finns det annars som du tycker är gott? Som inte är speciellt mycket socker? Själv kan jag sitta och äta majsburkar om jag kommer åt dom ;-)
Zingo ;D
#14 Är bär. Men finns inte svenska till vintern att köpa 😕 Frukt men det är inte bra att äta större mängd så blir 1-3 per dag max
Men i godisväg eller liknande, har jag inte hittat något :/
Har nyss slutat röka. Det är svårt. Har tidigare slutat med socker. Det är betydligt svårare. Att inta godsaker är socialt accepterat på ett het annat sätt, du stör ingen annan när du äter en chokladkaka. Jag började med att dra ner radikalt på socker. För att bli av med beroendet måste man avgiftas, men det tar betydligt längre tid än nikotin så sluta tvärt är mycket svårt. Börja med att bestämma när du får äta sött, t.ex, ikväll kl. 20.00. Det blir lättare att bita ihop under dagen om det inte är förbjudet och man kan trösta suget med "sen". Sötsug precis som röksug kommer ju oftast i skov och ignoreras de kommer de också att lägga dig ganska snart ( för stunden). Äta morötter och nötter funkar inte för mig! Det är gott och den vill jag ändå ha en bulle på det. För mig funkar fett bättre t.ex. pannkakor med mycke grädde och egengjord sylt (finhacka ett halft äpple, lägg i liten kastrull med frysta bär och småkoka medan du gör det och steker pannkakor). Ett annat alternativ är att göra egen chokladmousse, lätt att göra och kräver inte mycke socker är att än bli supergott. Detta och liknande grejer unnande jag mig på kvällarna och på så sätt kunde ta mig "sockerfri" genom dagarna. Men det är ju INTE nyttigt tänker man genast. Grejen är att desto längre tiden går med minskat sockerintag, desto mindre behov och sug av det får man och efter inte allt för länge kom jag på mig själv att inte riktigt orka steka pannkakor på kvällen och vispa grädde och valde istället att lat kolla vidare på tv utan att mumsa på något. Underbar känsla när närheten tar överhand över suget. Självklart gäller de vanliga reglerna, handla aldrig hungrig! Skriv inköpslista och håll dig till den så du inte har frestelser hemma för sanningen är ju att man kan inte äta det man inte har….. Angående drickandet, oroa dig inte förrän det ÄR ett problem och låt det inte bli en ursäkt! Jag gjorde detsamma! Mitt problem var dock att jag inte "kunde" dricka vatten alls. Fanns Inga andra alternativ drack jag inte fast jag var törstig, kunde gå dagar utan att dricka vid speciella omständigheter som semester på kompisar landställen när man var yngre mm. När jag slutat med socker började jag helt plötsligt dricka vatten utan krusidull som om det alltid vore naturligt. Som du förstår har jag alltså lidit av lite vätskebrist. Forskarna är idag överens om att de flesta dricker för mycke vatten och att det är ett större problem. Googla typ "hur mycke vatten ska man dricka" och unik artiklar från hälsotidningar/sidor och välj istället sånt som från läkartidningen: "Som framgår av de citerade artiklarna finns tyvärr många exempel på hyponatremi och dess allvarliga komplikationer i samband med för högt vätskeintag. Även flera dödsfall har rapporterats. Vid normalt leverne och måttlig motion räcker det att dricka när man är törstig. Det finns inga data som talar för att stora mängder vätska i någon situation är positivt för kroppen, utan snarare kan förorsaka livshotande tillstånd, och även död." Drick ett glas vatten, en kopp te eller en kaffe när du är törstiga och kontrollera färgen på ditt urin, för gult, "tvinga" i dig ett extra glas nån gång varje timme då du får upp balansen lite och kvarstår problemet (så det blir ofta förekommande) drick ett glas vätskeerättning lite oftare! Detta var mina tips och erfarenheter. Lycka till och kämpa!
#16 Många kloka ord 👍🌺
Det som fungerar för mig är att äta med 2,5-3 timmars mellanrum :-)
Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar 
#18 Jag äter var 3-4 timme men hjälper tyvärr inte för mig, önskar dock att det hade gjort det 😕