Annons:
Etikettberoende
Läst 2626 ggr
Skitgalen
2015-09-17 14:06

Shopaholic, hjälp

Kan någon som är shoppingberoende skriva pm till mig? Jag behöver hjälp för jag sitter så djupt i skiten och jag vet inte hur jag ska ta mig ur…

Annons:
Niklas
2015-09-17 14:08
#1

Du kanske ska be om hjälp av någon som inte har samma beroende som du i stället?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

OlgaMaria
2015-09-17 14:23
#2

Gå in på tv3play och kolla på Lyxfällan. Även om jag inte direkt är shoppingberoende så tycker jag i alla fall man blir väldigt inspirerad av de programmen att tänka till kring vad man köper och tänka på sin ekonomi.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Skitgalen
2015-09-17 15:20
#3

Jag har kollat på Lyxfällan och ja det hjälper ganska mycket faktiskt men inte tillräckligt. Blir väldigt lätt frestad av allt jag ser på nätet och det är farligt lätt att klicka hem något och betala senare. Det kombinerat med ADD och noll impulskontroll gör det förbannat svårt. Så okej om någon har tips eller nåt så säg gärna till, tar emot allt!

Niklas
2015-09-17 21:00
#4

Jag tror att du behöver professionell hjälp. Ett beroende är ofta svårt att hejda ensam.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

OlgaMaria
2015-09-18 09:42
#5

Prata med någon som känner dig väl, berätta att du har problem. Kanske du kan lova dig själv och den personen att alltid berätta när du vill köpa något. Köp ALDRIG något som du betalar senare. Köp aldrig något på kredit, för lånade pengar. Finns ju många lyxfällan-program. Har du sett alla? Det hjälper ju men det håller ju inte i sig för evigt. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Skitgalen
2015-09-18 12:47
#6

#5 Har följt dom 3 eller 4 senaste säsongerna och det hjälper ett litet tag faktiskt, dom har ju nästan alla säsonger på Viaplay så kanske ska ta o mata i mig några avsnitt varje dag eller nåt, sen får jag nog söka lite hjälp som Niklas säger, finns väl KBT för sånt tror jag

Annons:
OlgaMaria
2015-09-18 12:51
#7

På tv3play finns alla 18 säsonger och nu har säsong 19 börjat :D

http://www.tv3play.se/program/lyxfallan/

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Skitgalen
2015-09-18 15:41
#8

Jag vet jag sa ju att jag följt dom senaste 4 säsongerna typ ^^

Skitgalen
2015-09-18 15:41
#9

Jag vet jag sa ju att jag följt dom senaste 4 säsongerna typ ^^

thenameless
2015-09-19 13:22
#10

Börja med att klippa alla kreditkort.  Ta fram alla räkningar du gömmer undan/slänger så att du ser dem. det borde hejda dig ifrån att handla ännu mer.

Sen försök hitta ett substitut att lägga ditt dåliga mående på, för att fhandla är ju inte riktigt produktivt som du kanske märkt?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Skitgalen
2015-09-19 13:26
#11

Har inga kreditkort, jag gömmer inga räkningar. Jag betalar allt som jag ska, bara att det blir delbetalning av det.

thenameless
2015-09-19 14:39
#12

Ok, men hur som helst anser du ju att du har ett problem så kanske ska dulägga fram alla kvitton att se på eller kontoutdrag. samt sluta köpa på avbetalning. det är där du gör största förlusterna.

Sen finns ju ADD medicin du troligen ta? men om inte? Så kan det kanske hjälpa?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: