Beroende av 'personlighetsutveckling'?
Hej, jag undrar lite över min fd sambo som jag har tre barn med. Vi var tillsammans i nio år, han drack massor varje helg, och tittade en hel del på 'vuxenfilmer' på ett lite onormalt sätt.
sedan gick han med i ett MLM företag och började sluka upp hela sin tid med det och all 'personlighetsutveckling' och deras Hallelujah möten. Ljög och hemlighöll saker för mig. Men slutade dricka helt plötsligt.
Nu, ett år efter jag separerade är jag ensam med fyra barn på 100%, utan stöd. Jag ska in i en skuldsanering nästa år, pga av alla skulder och den förnekelse samt verklighetsflykt han gett sig in i.
Finns det någon hjälp att få? Varför ska jag och hans barn straffas för hans personlighetsproblem? kan jag få anhörigstöd/avlastning från kommunen eller på något annat vis, trots att han inte diagnosticerats? Han har varit försvunnen sedan juni.
Jag jobbar dessutom heltid ett ganska krävande jobb. Jag försöker orka, men vet inte hur länge jag kommer klara under saneringstiden dessutom.
tips om hjälp tas gärna emot.
Nina
Vad är det för skulder? Har ni tagit gemensamma lån så är det ju ganska svårt att komma ifrån.
Du får väl höra av dig till kommunen och fråga om det finns stöd och hur du kan göra.
/Maria
Tråkigt att höra Nbakke!
Har du varit i kontakt med socialen? Det är ju dom som du kan vända dig till vid ekonomiskt stöd eller avlastning. Sen kanske det skulle vara bra om du vände dig till kronofogden för att höra hur det ligger till när man har skulder "tillsammans", för det låter inte vettigt att bara ena parten ska ta hela lasset. Tänkte i så fall om de kunde försöka driva in hans del av "kakan" så att du på det viset kunde få hjälp.
Men du ska ju göra en skuldsanering, men det låter hemskt att han ska smita undan medans du och hans barn ska bli de "stora förlorarna" i detta, ni har ju verkligen utnyttjats till max av hans beteende.
Kram!
Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.
Kontakta Soc! Dem borde om inget annat kunna hjälpa dig med praktiskt stöd i alla fall. Så som tex stödfamilj som kan ta barnen någon helg i månaden eller i alla fall utökad tid på tex dagis/fritids etc så du ska kunna hinna med saker som handla, tvätta o städa lite mer tex.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Soc ska förövrigt utgå ifrån din livssituation och barnens behov oavsett pappan. Även om en diagnos på honom antagligen skulle underlätta eller kanske snabba på endel beslut.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Förlåt på förhand men varför skaffar man barn med någon som dricker varje helg?
Jag hoppas du får den hjälpen du behöver för barnens skull, alltid tråkigt och synd om barnen när föräldern/föräldrarna krånglar (menar inte att du krånglar, men deras far).