Annons:
Etikettberoende
Läst 3404 ggr
[JenniN]
11/13/14, 11:39 PM

Sluta röka.

Ja, nu har jag bestämt mig, nu ska jag sluta. 
Men jag är rädd, rädd för att jag ska må dåligt eller att jag ska sova dåligt, eller kanske att jag blir arg och sur eller att jag inte kommer klara det. Det är jag mest orolig över, att jag inte kommer att klara det. 

Jag har varit i beroendet ungefär sedan jag kunde köpa cigaretter vart som helst, alltså sedan jag vart 18, för sex år sedan. Jag trodde såklart att jag var beroende innan det, men det var jag verkligen inte. Ung och dum bara. 

Men nu vill jag sluta, jag har kontakt med slutarökalinjen och de är väl okej. Det har fungerat bra hittills, de pushar mig framåt där jag helt har tappat varför jag ska sluta. 
För mig är det jättesvårt att se att det skulle vara "normalläge" att INTE röka. Det för mig är knepoigt och jag har svårt att sätta mig in i den situationen. 

Så har någon av er också bestämt sig? ska vi sluta tillsammans? 

Någon som har tips eller råd så att jag kan behålla mitt jävlaranamma, som jag lyckas tappa bort titt som tätt. 

Jag ska röka de cigaretterna jag har i paketet, och de kommer räcka tills imorgon. Sen ska jag inte köpa fler cigaretter. Nu får det vara nog!

Annons:
IngridSvensson
11/13/14, 11:58 PM
#1

Kul att läsa att du ska sluta!

Jag hade rökt i fem år innan jag slutade. Jag slutade tvärt. Hittade en hobby (stickade vantar) för att fokusera på annat än rökning. 

Umgås inte med någon rökare, peppa dig själv med att du luktar gott när du inte röker, se till att göra något den korta stunden du får världens sug. Spring omkring, ät något, bara få tankarna på annat håll när du är som mest sugen. 

Tar du ett bloss efter du haft ett uppehåll så se det inte som världens undergång. Det är bara att fortsätta och fortsätta! 

Lycka till, det är det allra bästa som du kan göra för din hälsa! 😂


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Knasper
11/14/14, 12:04 AM
#2

Jag tror att ditt "jävlar anamma" är något som måste komma innifrån dig själv.

Varför inte spara några cigaretter i paketet som triumfsouvinirer?

Lycka till!

VildaVittra
11/14/14, 6:48 AM
#3

När jag slutade röka stickade jag en flera meter lång halsduk. Det kan jag verkligen rekommendera, man har något man kan pilla med med händerna i de situationer när man tidigare tog en cigg. 

Och drick absolut ingen alkohol de första månaderna, då sjunker motståndskraften och man blir dessutom mer sugen på att röka.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JenniN]
11/14/14, 11:13 AM
#4

Åg tack så mycket för alla svar! 

Jag är lite orolig och har lite ångest över att jag ska sluta, samtidigt som jag redan känner mig som en ny människa. Bitterljuvt är nog det enda logiska ordet. 

Kanske ska man sätta sig på balkongen och ta en nypa luft när man blir röksugen? Eller är det kanske samma sak som att leka med elden? 

De på slutarökalinjen sa att det var en bra idé att borsta tänderna när suget kommer. Har ni någon erfarenhet av det? 

OCh sen det här med nikotinersättningar. De sa också att den bästa skulle vara sugtablett. Vad tycker ni? Har ni provat? 

Igen, tack för alla svar!

Knasper
11/14/14, 8:50 PM
#5

Ut och gå, jogga, rör dig. Då utsöndras belöningsämnen i hjärnan. Åter igen, lycka till!

[JenniN]
11/17/14, 12:00 AM
#6

Tack alla, dag två idag. Har inte rört en cigarett sedan fredag kväll. 
Och här sitter jag och gråter, bokstavligen. Över absolut ingenting, har det med saknaden av cigaretter att göra? 

Och sen har jag funderingar på om jag inte ska köpa ett paket cigaretter och fortsätta röka iallafall. Det är jobbigt att sluta och det är lättare att fortsätta. 

GE MIG LITE PEPP:

Annons:
Knasper
11/17/14, 1:15 AM
#7

Varje dag utan cigg gör dig starkare, eftersom då styr DU. :)

[JenniN]
11/17/14, 7:55 PM
#8

Puuuh, dag tre är snart över. Bor i en kanslokarusell just nu. Är ledsen och glad om vartannat.

takykardi
11/19/14, 12:11 PM
#9

Jag gick också runt med gråten i halsen den första veckan, men det BLIR lättare! Jag lovar det! Det får kännas tungt och du får vara ledsen! Du kommer inte att ha det så här jobbigt för alltid! Försök hitta sätt att fördriva tiden de första veckorna. Kolla en serie, läs böcker.. Något som får dig att tänka på annat!

[JenniN]
11/19/14, 1:56 PM
#10

9#  Skönt att det är normalt. Jag kan gråta till vad som helst, och jag är annars verkligen inte den typen som gråter. 
Idag är det ännu lite tuffare, fick råd på slutarökalinjen att jag skulle ut och jogga eller gå snabba promenader, så jag gjorde det men hunden. Just under promenaden kändes det bra. Men sen vart det hundra gånger värre när jag kom in, för det är då jag brukar röka, jag röker aldrig med hunden i närheten , utan jag brukar gå ut och röka efter att jag kommit in från promenaden. 
Så då satte suget i, suck. Men jag har klarat mig sofar. 
Och det känns faktiskt jätteskönt att veta att det finns fler personer osm har gått igenom det som jag går igenom nu och extra skönt känns det att höra att det kommer att bli bättre, ja mena, jag har hört skräckhistorier med människor som mår så här i flera månader och det skulle jag varken ha tid eller ork till. Då är det lättare att röka.

[JenniN]
11/20/14, 9:22 PM
#11

Imorgon har det gått en vecka. PUH =)

takykardi
11/23/14, 8:52 PM
#12

Kämpa på! :)

[JenniN]
11/24/14, 8:02 AM
#13

10 dagar idag. :) Går bara bättre och bättre. :)

Annons:
takykardi
11/24/14, 5:02 PM
#14

Härligt! :)

[JenniN]
11/28/14, 9:38 AM
#15

Idag har jag varit rökfri i två veckor! Underbart känns det, hela upplevelsen har varit jobbigt sofar men inte så pass jobbig som jag trodde att den skulle vara, igår var faktiskt den jobbigaste dagen och det hade med nervositet och tristess att göra =) 

Men det går bra ! =)

thenameless
11/28/14, 6:22 PM
#16

Kämpa på, varje minut ni är rökfria uppskattas av er omgivning.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[JenniN]
12/1/14, 6:53 AM
#17

17 dagar idag =)

Falurven
12/4/14, 10:03 AM
#18

#17: Fan vad härligt! Bra jobbat!

Mvh Nathalie

nellan72
12/9/14, 9:06 PM
#19

Hej!

Jag slutade röka för lite drygt 7 år sen och har inte tagit ett bloss efter det. När jag väl bestämde mig, så rökte jag som en borstbindare och sen slängde jag de sista ciggen när jag hade bestämt mig. Suget sitter kvar ett tag och för min del var det jobbigt i perioder, men jag var så himla bestämd att jag inte bröt det. Tänk också på att suget inte vara mer än bara i några minuter (har jag för mig).  Du fixar det här galant!

Mysan59
12/14/14, 4:18 PM
#20

Kan rekommendera boken "Äntligen icke-rökare" av  Allen Carr. 

http://www.bokus.com/bok/9781848372344/antligen-icke-rokare-det-enkla-sattet-att-sluta/

Även om inte du behöver den just nu, så är det en rekommendation till er andra som ev. vill sluta.

Jag slutade med hjälp av den, men tyvärr var det annat som gjorde att jag började igen.

Men man får det rätta tänket och det hjälpte mig mycket.

Nu röker jag e-cig blandat med några vanliga cig per dag. Inte det ultimata, jag vet, men nu är det som det är.

JenniN: Hur går det för det?

Annons:
[JenniN]
12/19/14, 12:08 PM
#21

20# Hej! 
jo det går hur bra som helst, vissa gånger är det jobbigare än andra. Tex när man har ätit kan fortfarande vara lite kämpigt. Men annars går det bra och nu var det ju mer än en månad sedan jag rökte min sista cigarett. Så otroligt skönt!

Mysan59
12/19/14, 3:51 PM
#22

#21 Grattis och bra jobbat!

Sivlin
3/7/15, 4:33 PM
#23

JenniN Är du rökfri fortfarande? Jag har 3 veckor idag

Mysan59

Hur går det för dig ?

Kul att höra hur det går o kunna peppa varandra🐱

[JenniN]
3/7/15, 8:16 PM
#24

Åh vad duktig du är!! :D 
3 veckor är så himla stort. 
Jo då , jag är forfarande rökfri! Det blir lättare och lättare fastän jag riktigt kan sakna cigaretter då och då.

Mysan59
3/10/15, 7:44 PM
#25

Grattis Sivlin och JenniN! Nej för mig går det inte lika bra, men har minskat på ciggen iaf.

Sivlin
3/12/15, 5:42 PM
#26

Du ska få se snart har du kanke minskat så det går lättare att sluta

Lycka till alla so försöker

[laloli]
3/14/15, 6:01 AM
#27

Mysan, du ska sluta på det sätt som passar dej. Jag slutade röka för många år sen. Flera år dessförinnan gick jag på rökklinik i omgångar, och misslyckades varje gång. Det berodde på att man hela tiden sa att jag måste sluta tvärt, annars skulle det inte gå. Men det var ju då det inte gick! Så när jag äntligen la alla expertutlåtande på hyllan funkade det. Jag, hör och häpna, trappade ut rökat. Hade satt upp målet inom två år. De jag kände hånskrattade åt mej. Men det skrattet satte de i halsen när jag åtta månader senare var en fri människa. Jag rökte en ask om dan och hade gjort det i tjugo år. Började med att halvera. Plockade varje morgon ut de tio jag fick röka. De första dagarna blev det ändå en arton nitton cigg, men de minskade mer och mer. Till att börja med rökte jag en halv cigg åt gången men upptäckte att jag ju då fortfarande njöt av ciggen och det var ju det jag skulle komma ifrån! Så när jag bestämde mej för att bara dra tre snabba djupa bloss enbart för att tillfredsställa det akuta begäret, sen gick det som på räls. När jag var nere på tio cigg, halverade jag igen och proceduren började om. En dag, när jag inte hade några cigg hemma på morgonen, var det dax att säga nej tack. Det är nu tjugofem år sen. Så ge inte upp, även om det går trögt!

Annons:
Mysan59
3/15/15, 5:05 PM
#28

Tack för det tipset laloli! Jag tror också på att man ska sluta på det sätt som passar en själv.

Sivlin
1/7/16, 8:27 PM
#29

Hejsan igen

Nu är jag åter på gång att jag ska sluta röka Hoppas att den här tråden används fortfarande. Har hållit på så många gånger att jag ska sluta Men den här gången ska jag inte sluta rakt av för det är dömt att misslyckas Nu ska jag sätta upp ett mål när jag ska sluta och se till att jag har något hjälpmedel hemma Är det någon som provat spray eller plåster tuggummi Hur fungerar det Har aldrig haft något  Men sist för 2 veckor sedan blev jag dålig illamående huvudvärk o frossa när jag bröt rakt av Men tänker göra nytt försök

Hoppas att det finns någon mera Så vi kan peppa varandra

thenameless
1/7/16, 9:58 PM
#30

Kämpa på. kan du if minska antalet cigg/dag är det en framgång. Men den aktiva ingrediensen i sprayer och plåster etc är fortfarande Nikotin, Så du minskar ju inte beroendet med dem

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: