Beroenden iFokus

Beroenden

Etikett: beroende
Läst 4023 ggr
Hatasallad
0

Är så trött på min mamma!

Ja, ni kanske kommer ihåg att min mamma är en alkoholist.

Just nu är jag sur och jag hatar henne! Hon inser inte att hennes missbrukande drabbar familjen. Pengar som ska användas till mat och kläder, ja, det handlar hon sprit för eller så lånar hon pengar. För att hon har inte råd att köpa mat eller kläder eller hennes jävla sprit!

Hon tar min brors (han är 20 år) och pappas sprit som de har fått eller köpt själva för sina egna pengar!

Idag städade brosan bort flaskor från garederoben och ställt dem i köket och mamma undrar vem fan som har rotat i garederoben. Jag sa till henne att hon får fråga min bror, men det har hon inte gjort.

Så hon städade snabbt undan flaskorna och ställde ner dem i källaren. Jag sitter och funderar på att gömma hennes sprit eller hälla ut den i vasken. För jag är så jävla trött på hennes smygande med spriten.

Förra helgen kvaddade brosan sin bil och han hamnade på sjukhuset. När han var hemma på kvällen efter att blivit utskriven från sjukhuset. Så hade mamma tagit några groggar, och då är hon sådär fjantig och tramsig. "Det är sååå synd om dig. Du måste dricka mycket. Du kan drabbas av chock. Jag ska hämta ett glas till dig. Bla, bla, bla." Visst, jag kanske låter svartsjuk nu, men han är ju ingen bebis! Sen skulle hon på och krama honom och fjanta sig som vanligt.

För ett tag sedan gömde hon öl i garederoben och brosan sa att det stank för jävligt i garederoben. Tja, hon häller nog i sig 9 liter vin per vecka, kanske mer.

Fan, jag blir så jävla arg på henne! Jag trodde att hemmet var en trygghet, men det känns inte så längre. Jag kommer säkert få ett raseriutbrott, och då vet jag vem jag ska ta ut det på!

Ska söka sommarjobb i Kolmården, om jag får det så flyttar jag dit.

Vad ska jag göra? Jag kommer säkert att få raseriutbrott, för det känns så.

[LenaB]
0

Fy så jobbigt ! Hur länge har hon druckit?

Hatasallad
0

Hon har hållt på i några år

Hoppfull
0

Men oj, det låter jättekämpigt! Har du någon du kan prata med eller är du ensam?

Vi kan ju inte hjälpa dig praktiskt men vi kan finnas här för dig när det blir för mycket!!

*tänker på dig*

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

kerstinjo
0

Ja, precis så bär sig en missbrukare åt och har man börjat gömma alkohol så är det inte tal om normaldrickande längre. 

Tyvärr kan du inte hjälpa henne om hon inte själv vill. Men har ni prövat att konfrontera henne, du och din bror. Talat om vad ni känner inför hennes drickande och att ni tycker att hennes drickande gör er hemsituation odräglig?

Det finns i regel möjligheter att få ett "ungdomsboende" om hemsituationen inverkar allt för negativt på er.

Kerstin 

Hatasallad
0

Jag tar ju studenten snart om jag får jobb efter det så drar jag. Usch, tänker aldrig sätta min fot här igen. Alltså där hemma menar jag.

Kia
0

Jag tänker också på dig och din jobbiga situation. Det är ju inte ditt ansvar heller hon måste vilja själv. Men jag förstår att det måste vara oerhört tufft speciellt när man står så nära.

AnneN
1

Hatasallad, om du vill prata med någon som har varit i liknande situation som du är i nu så är du välkommen att adda mig på MSN anne_j_nasman@hotmail.com
Jag var mobbad i skolan och mina föräldrar är alkoholister. Kanske inte kan hjälpa dig så mkt men ibland kan det kännas lite bättre om man har någon utomstående att prata med som lyssnar och förstår hur man har det.

/Mvh Anne

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jennix
0

Prata av dig här om du vill! Jag tycker du gör rätt i att flytta om och när du kan, du behöver skapa ditt eget liv och rensa ut det som du fått av dina föräldrar - så du kan se att det inte är DITT FEL. Nåt som jag tror många barn växer upp med, oavsett vilka problem föräldrarna har…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Ciiviic
0

hatasallad - kan se framför mig vilket helvete du har ! min mamma är också alkoholist och det tar på ens psyke rejällt. Jag har lyckats att flytta hemifrån, ( bott borta i 1½ år ) . och jag har aldrig mått bättre. MEN, har 3 syskon som jag vet har ett helvete där hemma.. vet vad du går igenom, finns här om du vill prata..

du kan även adda min msn !

Liinda__ffs@hotmail.com

Hatasallad
0

#7 Tack, det var snällt!

#9 Tack, ska adda dig! Har en bror som är 20 men han verkar inte bryr sig så speciellt mycket.

Kia
0

Hej Ciiviic, Får jag adda också ? *ler*

Hur mår du Hatasallad?

Kram

Hatasallad
0

#11 Jag är arg och längtar tills jag får flytta….

aaitsu
0

Al-Anon är riktigt bra.

Kom ihåg att det alltid finns två sidor och ibland kan det hjälpa att se saker ur ett annat perspektiv än den man själv befinner sig i.

Kia
0

Vad är Al-Anon egentligen?

AnneN
0

#14 Al-anon är väl någon typ av samtalsgrupp för anhöriga till missbrukare?

_**/Mvh Anne

Simson
0

Jag har varit på Al-Anon Vuxna barn…(dvs barn till alkoholister som tvingas bli vuxna då föräldrarna dricker istället för att vara vuxna föräldrar)…ett "härligt" gäng att prata med och känna sig hemma med…de fattar allt vad man säger…det finns Al-Anon teens också för tonåringar…

Al-Anon är varmt rekomenderbart!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

HannaJonsson
0

Kan du inte prata med din pappa? Eller ser både han och din bror åt "det andra hållet"?!

Har ni pratat något i familjen om detta med din mammas drickande? Jag tänkte på att både din bror och pappa har sprit hemma.. Lycka till med jobbet och flytt!!

Hatasallad
0

#17 Ja, vi har pratat om det. Men vi har inte kommit på något vettigt…

Ciiviic
0

Kia - Klart du får :] den finns ju inte utan anledning ;P HAHA

HannaJonsson
0

#18 Okej

Lorita
1

Hatasallad det första du kan inte göra något och ska inta behöva göra något, du är nämligen barn och barn är dom vuxnas ansvar dom vuxna ska ta hand om sig själva. Även om det är svårt så komihåg det, lova mig det.

Vad jag tycker är att ni tre andra, din bror, din far och du ska helt sluta med alkohol, något mitt emellan funkar inte. Sen ska din far också kräva detta av din mor, hårt mot hårt som ett litet barn som inte får ta ur godisskålen.

Dom tomma faskor hon bär undan kan ni ställa i en bokhylla så det syns, tala om för henne att ni vet och om hon inte söker hjälp så får hon lämna familjen. Om hon söker hjälp stötta henne till 100% vill hon inte inse så låt henne flytta och klara sig själv, var stenhårda. Ingen människa får förstöra sina barns liv så som hon gör. En jättekram från mig, jag hoppas det löser sig.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Hatasallad
0

Lorita, tack. Ja, min bror ställde fram alla tomma vinflaskor. Men det resulterade att mamma blev arg istället Ledsen

Lorita
0

#22 Klart hon blev arg, hon såg ju att ni såg, ett par gånger till och ni kanske kan nå fram och börja prata med henne.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

AnneN
1

#22 jag tror att hon blev mest arg på sig själv eller rädd för att ni upptäckt hennes "hemlighet" och därmed skräckslagen att ni ska ställa ultimatum och ta ifrån henne hennes trygghet som finns i flaskan.

_**/Mvh Anne

Putt33
0

Kan relatera till nästan allt du säger angående din mamma, jag har dock en syster och ingen bror. Jag som är fyra år yngre än min syster gjorde exakt som din bror gjorde/gör. Jag tog fram mammas sprit och lät de stå framme så hon såg det och ibland hällde jag ut de för att hon hade vart jobbig. Hon har nu fått hjälp och har inte druckit på över 1år (så mycket som vi vet). Hon var en stor alkoholist som hade druckit i över 6år konstant. Jag fick nog efter 6år då jag ibland var hemma från skolan för att ta hand om henne, lägga henne i framstupa läge (stabilt sidoläge) mer än vad jag kommer ihåg, jag tog hand om nästan allt (tvätt, handla mat osv.) Allt jag kan säga är prata med din familj, Morbröder/Mostrar/Mormor/Morfar/Hennes vänner och din Pappa eller pojkvän om hon nu har en. Sätt er ner alla tillsammans med henne runt ett bord hemma hos er och PRATA, PRATA och PRATA ut. Våga sätta ner foten och sätt krav. Om hon säger att hon ska söka hjälp så får ni inte bara låta de vara och säga va bra. NI MÅSTE se till att hon har ngn med sig som t.ex. Mormor eller morfar för att se att hon verkligen går. Var förbereda på att HON kommer ljuga. Min mamma lyckades lura hela familjen. Min pappa och mamma är skilda men pappa, farmor & farfar och min farbror var med när vi pratade med henne bara för att de har känt henne i över 15år. Prata ut och våga sätta ner foten. Låt henne berätta sin historia först och sedan ni, berätta hur ni uppfattar situationen och varför ni tar upp det. Va tydlig men inte tillbaka dragen. NI har konfronterat henne av en anledning och måste därför se till att ni försöker se olika perspektiv på det hela. Ha ett öppet sinne och se till att inte ge upp på henne. Jag "hotade" med att flytta hemifrån om hon inte kom på mötet jag hade fixat med familjen. Ingen mamma vill förlora sin Son/Dotter så hon kom. De tog dock 1år innan hon sökte hjälp (vi blev lurade för vi lät henne gå skälv i början) om ni nu kommer upp med en lösning så låter ni inte henne gå på t.ex. Möten där de pratar om sina problem skälv. Komihåg hon har ett problem och behöver hjälp, hon kommer inte bli den samma och det kommer ta ett tag innan hon förlorar suget för alkohol men ni Måste hjälpa henne. Försök att inte dricka just alkohol runt henne provocera henne att börja dricka igen, Bli inte arg om hon hamnar i ett återfall. Alla med alkohol problem kommer att få återfall (Min mamma har haft 3st jag vet om) men man får inte bli sur, utan vänta tills hon blir nykter och prata om det då. Ni måste få henne att vilja sluta dricka annars kommer hon inte sluta, så peppa henne ist för att vara negativ så kommer det nog att lösa sig. Funkade för oss och vet vad du går igenom och den ändra jag kunde prata med var min syster om vad som jag tyckte var jobbigt. Prata med din bror/vänner eller en vuxen (Kurator, lärare om du går i skolan för de har tystnads plikt eller sök upp en psykolog) för det är inte bra psykiskt att hålla allt för dig skälv även om ni löser det med familjen för att tänka på det när du blir äldre för att du inte kunnat prata med ngn är det värsta du kan tänka dig.