Etikettberoende
Läst 1404 ggr
Adelheid
2016-03-10, 11:32

Slutar snusa

I morse så fick jag den "brillianta" ideen att sluta snusa. Nu, Idag, för alltid. Typisk inpulsgrej ifrån min sida men som regel fungerar dem. Problemet är bara den att jag hinner inte förbereda mig mentalt så nu sitter jag här, på jobbet, med världens abstinens som får mig att vilja krypa ut ur mitt eget skin. Klockan går så sakta att jag vet inte vart jag ska ta vägen. 

Men jag vägrar ge upp. Har någon några tips på vad jag kan göra mot abstinensen. Jag har tuggummi och pastiller men det hjälper inte så mycket. Har försökt lite aningsövningar men jag måste jobba också och då blev det svårt.

Följ min viktresa med LCHF på min blogg http://from88kilo.wordpress.com

[AnimeV4]
2016-03-10, 11:35

Jag har hört om folk som lägger tepåsar under läppen. Det kanske är värt att pröva?

Adelheid
2016-03-10, 11:39

#1 Jag tror dem gör det för att dom saknar något. Just den biten går fint för mig. Det är resten av kroppen som är helt ur balans. Jag kan inte sitta still, kan inte koncentrera mig, är flummig och börjar känna det i huden.  Kanske ett par varv runt huset hade hjälpat.

[AnimeV4]
2016-03-10, 11:44

#2 Förlåt, jag har lite svårt att förstå :) Men är det inte så att kroppen beter sig sådär knepigt för att den inte har känslan av någonting under läppen = gammal vana? Eller är det nikotinet? Förklara gärna mer om hur det yttrar sig för dig!

Jaguar_
2016-03-10, 11:53

Vissa börjar träna istället.  Då är man så koncentrerad på träningen att man glömmer att man är sugen och kroppen får något annat att göra. Minnet är en stark sak man måste komma över och ta reda på hur.

T ex om man har ont i skallen och måste köra någonstans så glömmer man oftast att man har ont i huvudet. Men dumt nog när man kommer till målet kommer man på efter ett tag att, fan jag hade ju huvudvärk? Och så slår huvudvärken till igen bara för att man kommer ihåg att det var där innan.

Tror det är lite likt med snusande och rökande. Man kan även använda tepåsar, suddigum, tuggummi under läppen. Sen har jag mest slut på svar. Ett gummiband runt handleden kan funka med. Om du ens tänker på snusa så snäpper du till. Smärta! 🤐 Kroppen och minnet få annat att tänka på.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

[Loet]
2016-03-10, 11:54

#3 Det är känslan att ha en äkta prilla under läppen. nikotinet gör ju sitt till, att tillföra nikotin på något annat sätt hjälper föga.

[AnimeV4]
2016-03-10, 12:17

#5 Men att ha något annat funkar ju för vissa, så det är väl även mycket själva gesten, precis som att vissa byter ut cigaretter emot sugrör.

Adelheid
2016-03-11, 09:46

Det är min kropp som beter sig knepigt. Jag åt mycket smärtstillande förr och känner mig nästan lite som då. Lite för pigg, svårt att sitta still, det kryper i huden, svårt att hålla koncentrationen och tidsperspektivet är helt sönder skruvat.

Jag saknar att ha något under lappen men inget som är super jobbigt. Det är huvudet och kroppen jag sliter med mest. Första natten var hemsk. Kände mig sjuk hela natten. Betydligt bättre nu men som sagt, kan inte ens sitta ned, måste stå och jobba.

Jaja vi får väl se hur det går. Får försoka hålla mig sysselsatt. De svåra utmaningarna har inte ens kommit ännu.

[AnimeV4]
2016-03-11, 12:36

#7 Jag hejar på dig!🏆

Jaguar_
2016-03-11, 12:37

Jag hejar med! Du har tagit ett bra beslut och jag hoppas och håller tummarna för att du ska lyckas! 👍

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Upp till toppen