Annons:
Etikettalkoholberoende
Läst 2739 ggr
Elisiajohansson
3/19/16, 9:29 PM

Beroende av alkohol

Hur snabbt blir man beroende av alkohol? Jag har druckit 6 ggr i mars, de 3 senaste gångerna har vart varannan dag. De två senaste gångerna hade jag 1,5 respektive 2,5 promille (hamnade på sjukhus). Jag känner ett visst sug, tvång och besatthet av alkohol men kan jag ha blivit beroende så snabbt? Drack några gånger innan mars oxå mer mer utspritt. Har alkoholism i släkten.

Annons:
smellcaramell
3/19/16, 9:33 PM
#1

Jag definerar ett beroende när man känner ett sug eller "jag måste ha" av något, kan ju vara allt möjligt, men till exempel alkohol. Ett beroende kan utvecklas olika fort hos olika människor så man kan inte säga "du kan inte ha ett beroende än" till någon annan för alla människor är olika.

[Giiisella]
3/19/16, 9:55 PM
#2

Det beror på hur ofta, hur mycket och vad du dricker. För mig låter det konstigt att bli beronde så snabbt, men jag antar att det kan vara olika från person till person oxå. https://alkoholhjalpen.se/sites/default/files/Bilaga%204%20AUDIT.pdf Denna används inom sjukvården för att upptäcka missbruk/riskbruk av alkohol.

Elisiajohansson
3/20/16, 11:36 AM
#3

Kanske blir man psykiskt beroende snabbare än fysiskt. I mitt läge kanske det är hjärnan som vill ha, inte kroppen. :/

[Giiisella]
3/20/16, 12:49 PM
#4

Om du känner att alkoholen är ett problem för dig då skulle jag råda dig att söka hjälp för det. Vänd dig till vårdcentralen, de kanske kan hjälpa dig där eller remittera dig till rätt instans.

Elisiajohansson
3/20/16, 1:45 PM
#5

#4 Jag har kollat mitt konto och skrivit upp när jag druckit och det är bara 9 ggr på 2 månader, men jag känner redan ett sug och behov av alkohol. Igår tänkte jag att jag skulle dricka idag, och när jag kom på att bolaget var stängt så rasade hela min värld typ. Och när jag idag tänker på att dricka imorgon mår jag skit bra. 

Min familj ser att det börjar bli ett problem och är oroliga, speciellt som jag har det i släkten. Men även om jag med förnuftet vet att det kan komma att bli värre så känner jag att den dagen de verkligen blir ett problem så slutar jag.

Men om jag skulle berätta för vårdcentralen, dom skickar inte iväg mig nånstans då va?

[Giiisella]
3/20/16, 1:52 PM
#6

Fast den dagen som det verkligen blir är problem kommer det vara mycket svårare att sluta. Bätte sluta redan nu. Jag är rätt säker på att de kan hjälpa dig på vårdcentralen och inte skickar dig någon annanstans, men det beror kanske oxå på i vilken fas man är, hur beroende man är. Men huvudsaken är att du får hjälp. Det låter ju inte så bra det du beskriver att "hela världen rasade" för att systembolaget hade stängt och att du längtar tills nästa dag för då kan du dricka.

Annons:
Elisiajohansson
3/20/16, 1:56 PM
#7

#6 Jo jag antar att du har rätt. Jag får försöka, som du säger blir det säker värre ju längre in man kommer. :/

thenameless
3/24/16, 1:21 PM
#8

Jag håller med Giiisella. Om du kan så sluta med alkohol nu innan det blir värre. För det blir inte bättre.

Bättre att vara ren och må bra

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: