Annons:
Etikettvi-som-överäter
Läst 2599 ggr
Suzsifyable
4/14/16, 8:18 AM

Beroende av att tömma kylen, alltid

Hej.

Hela mitt unga liv åt jag klokt och normalt. Efter mitt första äktenskap hade jag utvecklat en skön känsla för fredagsmys och lördagsgodis men det var fortfarande hyfsat under kontroll.

För 15 år sedan blev jag sjuk i reumatiska sjukdomar och ganska orörlig. Åt fortfarande rätt ok och hade balans i kosten. Är fortfarande sjuk i flera reumatiska sjukdomar och orörlig.

Men så för 6 år sedan gick jag in i en ny relation där det frossades, verkligen frossades, och där tallrikarna var som pizzatallrikar och alltid skulle fyllas och man hivade i sig läsk.

Relationen varade bara i 10 månader men satte spår i mitt ätande och jag utvecklade typ 2 diabetes för 3 år sedan.

Nu har jag fått kontroll på sockerätandet men ett annat problem ha visat sig. Finns det mat/något ätbart hemma så kan jag inte låta bli att äta upp det. Det är som ett tvång. Matresterna, oavsett hur stora portioner det är kvar i grytan, tar slut inom ett dygn efter tillredningen, chips (som är min akilleshäl idag) där går hela påsen åt, inom ett dygn.

Jag äter inte mycket när jag äter men jag äter i princip hela tiden, vilket är alldeles för ofta eftersom diabetesen formligen exploderar av det. Samtidigt ska jag äta 5-6 ggr om dagen på grund av diabetesen. Och som sjukpensionär så har jag inte råd att äta det bästa utan tvingas äta det billigaste. Dessutom allergisk mot massor av nyttiga frukter och grönsaker, tål i princip bara sallad och gurka…

Fyller 50 om 2 veckor och vill verkligen leva många år till…

Känns som om jag sitter i ett moment 22 och behöver hjälp, lära känna människor i samma sits, så att jag kanske kan få stopp på det här…

Hjälp…

Annons:
[Outlawly]
4/14/16, 8:37 AM
#1

Om du nu behöver köpa snacks, köp mindre påsar. Du behöver inte köpa 300g när små finns på typ 50g. 

Skriv också upp allt du stoppar i dig.
Du lär ju gå upp i vikt om du äter så här mycket. 
Dricker du tillräckligt? Jag äter ofta istället för att dricka vatten.

Jag har vissa dagar när jag har saker i munnen jämt. 
Från frikost, till fruktskålen till en kaka, nötter och choklad, knappt hungrig till lunch, äter lunchen ändå.

Men efter sånna dagar mår jag inte bra alls.

Sindri
4/14/16, 8:38 AM
#2

På sajten kolhydrater i fokus finns också en rubrik om beroenden.

odezza
4/14/16, 8:45 AM
#3

"still lost in space and time"

Sommarek
4/14/16, 8:47 AM
#4

Ofta när man hetsäter så är det för att fylla ett annat behov. Jag gör likadant; kan få panik om någon tar något från "min" portion för jag tror på något sätt att det ska ta slut innan jag är klar. Har mig vetande aldrig svultit eller ens behövt gå extremt hungrig, men har kommit fram till att det är något jag gör för att fylla andra slags "hål" i livet. Om man börjar med att komma fram till vad det kan vara blir det lättare att ersätta maten med något man mår bättre av. Lycka till!

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: