Etikettalkoholberoende
Läst 1762 ggr
koppekaff
2016-04-18, 22:51

Är alkoholist

Hej! Jag är alkoholist. Jag vet det och har vetat länge. Ingen annan vet, förmodligen misstänker en del men ingen vet. Jag dricker stort sett dagligen och gjort länge. Jag dricker själv och med andra. Jag jobbar, umgås med vänner och familj, mitt liv verkar rätt ordnat utåt sett. Jag tränar och äter nyttigt. Men jag hatar allt. Jag behöver kickar och lugn och ro, alkohol ger mig både och. Att sova utan alkohol är nästan en omöjlighet.

Det är dags för förändring. Jag vet inte hur men jag måste.

Behövde bara få berätta.

Sindri
2016-04-18, 23:19

Tufft av dig - du har tagit ditt första steg. Det är det viktigaste. 🌺
Du behöver lära dig att du är värd ett bättre liv än ett i självhat och förnekelse.
Jag tror stenhårt på att det är en väg till att bli fri från beroenden. Låt bara inte lura in dig i något falskt New Age eller sekt. Räddningen och styrkan finns inte någon annan stans än inom dig.  Sedan kan andra saker som natur, kärlek etc hjälpa till, men kärnan är du.

Det finns Jourhavande medmänniska eller jourhavande psykolog på många ställen.
På många sjukhus finns mottagning för beroende. Det är inte alltid så lätt att få hjälp utifrån, du måste vara envis och tro på dig själv.
Jag tror att du kan ringa 1177 även för att få hjälp med sånt här.

Det kan också vara så att du har en neuropsykiatrisk störning - det är inte så hemskt som det låter, men jag vet att många som har det "självmedicinerar" med droger och alkohol. Av någon anledning producerar inte hjärnan serotonin i den utsträckning man behöver. Att hata allt och alla (vilken kanske ändå bottnar i självhat som förstärks av att inte kunna motstå alkoholen) är inte ett tillstånd man skall behöva acceptera.

Du kan också lida av en depression av något slag. Eller en ämnesomsättningsrubbning. Det finns så många orsaker för dig att gå vidare med detta, i många olika spår.

Lycka till!

Upp till toppen