Beroenden iFokus

Beroenden

Etikett: vi-som-är-anhöriga
Läst 760 ggr
marieborg
0

Råd behövs ang alkoholberoende(?) vän

Hej!

Jag har inte skrivit mycket här men jag och min sambo skulle behöva er hjälp. Är själv överätare och sockerberoende.

Min sambos bästa vän har vad vi tycker inte ett så bra förhållande till alkohol. Han har alkoholister både på sin mammas sida av släkten och sin pappas. En nära släkting "söp ihjäl sig".

Detta hindrar dem inte från att dricka, tyvärr. Han umgås ofta med sina föräldrar och syskon och då tar man några öl eller whiskey. Om de bara tog ngn öl vore det väl ok men han dricker så mycket att han sluddrar och är knappt kontaktbar när man pratar med honom efter att han varit där.

Nu senast ringde sambon honom i söndags kl 20 och då var han helt borta. Stefan (sambon) frågade om han var packad och då sa han bara att han "tagit några öl hos föräldrarna".

Det vi undrar över är hur vi ska ta upp detta med honom? Är det bäst att bara säga att vi är oroliga och… ja vad?? Hjälp tack!!

Gronstedt
0

Usch, vad svårt! Om kompisen inte själv har någon insikt om problemet är det lätt att han blir arg och stöter bort er om ni antyder att han har problem. Ingen vill ju bli "anklagad" för att vara alkoholist! Jag tror han själv måste inse att han har ett problem. Själv fungerar jag i alla fall så att jag blir arg och avvisande om någon utifrån försöker tala om för mig hurdan jag är och vad som är vad i mitt liv.

Mitt tips är att ni inte gör för stor affär av det, utan bara försöker väcka hans egna tankar när ruelsen är över honom - när bakfyllan får honom att inse att det inte är smart att hålla på så här.

zeretki
0

Kanske du kan ta kontakt med någon som har erfarenhet av alkoholism och fråga dom hur man gör? Det finns ju olika föreningar, dom har säkert goda råd att ge.