Beroenden iFokus

Beroenden

Etikett: beroende
Läst 1525 ggr
woodspirit
0

Vill ni svara?

Hej!

Jag har varit medlem här ett tag men har tyvärr svårt med dator-tillgången så jag kan inte skriva så mycket/ofta som jag vill!

Denna sajt är ny för mig. Jag vill bara säga, efter att ha läst en del här, att jag älskar denna ÖPPENHET och dessa RAKA PUCKAR. Varför det inte är så i verkligheten utan bara i cyberspace är bara att beklaga. Vi är så rädda, och det är inte undra på! Så mycket fördomar som finns och så mycket ytfinish som är viktigare än den verkliga öppenheten…… Håll din bil blänkande o fin så alla kan se hur bra du funkar i detta samhället. Eller ditt hus, din lägenhet, din trädgård, ditt klädval etc etc

Jag vill fråga, sajten heter ju "Beroende". Ni som är här och bara kikar, ni som är mer aktiva och skriver, ja vem som helst av er, jag undrar: vad för sorts beroende är NI berörda av? Det kan ju gälla er själva eller nån i er omgivning eller vad som helst.

Det kan gälla alkohol eller socker, rökning eller mat, jag skulle tycka det vore intressant att veta (eftersom jag TROR - utan att veta - att all sorts beroende är samma sorts beteende). Och är det inte så att vi i detta samhälle rankar folks beroende? Sockerberoende - de flesta har mer överseende jämfört med alkoholeroende. Det ligger SKAM över alkohol, tyngre droger och rökning.

Därmed inte sagt att de som t.ex har ett matmissbruk inte skäms - det tror jag att de gör, precis som alla andra som skäms över sitt beroende. De behöver inte ha erkänt beroendet, skammen kan finnas där ändå. Men jag hakar upp mig på OMGIVNINGENS faktiska rankande av ett beroende!

Vidare måste jag fråga mig själv, och Er framförallt - Var går gränsen mellan beroende och tvångsmässigt beteende? Med tanke på alkoholberoende och ytfinish-beroende???? Sug på den! Förvånad

Så… För att göra en låååång undring kort: Vad är erat beroende (eget eller i närheten som ni "drabbas" av på ett eller annat sätt.