Hur och vad ska jag göra?
Hej! Jag måste skriva av mig ordentligt och jag kommer skriva exakt hur det ligger till! Min sambos (mamma till mina barn) pappa är gravt alkoholist. Vi börjar med vad jag har hört av min sambo dvs innan jag kom in i bilden och den historien kommer jag göra väldigt kort för det är inte den jag behöver hjälp med. Han =alkoholisten (vi kan kalla honom för X) har haft ett bra liv tidigare, med fru, två barn, ett nybyggt hus i ett fint område, har haft en otroligt bra ekonomi och var egen företagare. Sen gick det utför, han började dricka varje helg, blev fullare och fullare varje gång han drack. Sen började han även dricka mitt i veckorna, han förlorade sin fru, hans barn flyttade till mamman, han fick tillslut sätta företaget i konkurs och hans hus tog kronofogden så han flyttade utomlands. Nu vet ni bakgrunden och nu kommer jag in i bilden och det är nu jag ber om hjälp! Jag och min sambo har varit tillsammans i 5år snart, vi har 2st barn på 3 respektive 1.5år, 3 hundar, hus och bägge två har tillsvidareanställning på våra jobb. För ganska exakt 1år sen så flyttade X hem till Sverige igen, han hade ingenstans att bo så han fick bo hos oss under ca 2månader tills han hittade sin egna lägenhet. Under de 2månaderna var han helt nykter, inte ett ord om alkohol kom ur hans mun, man kunde tro att han aldrig har rört en flaska tidigare så bra skötte han sig. Vi startade ett företag ihop, där min sambo står som VD, jag styrelse och X som praktikant trots att han sköter företaget. När han väl flyttade till sin lägenhet så började problemen igen, han började dricka vin, sprit och öl. Då säger min sambo till mig att vi inte får ha någon kontakt med honom när han dricker utan bara när han är nykter. När han är full så hatar min sambo honom, hon åker in till honom och ber honom uppriktigt att dra åt helvete, att hon ska lägga ner företaget, att han inte får träffa sina barnbarn mer om han inte tar hjälp osv. Sen ett par dagar senare när han är nykter igen så kommer han hit till oss och sover här ett par dagar, då är allt plötsligt glömt, han är som vanligt, min sambo är som vanligt mot honom. Men sen efter ett tag kommer han hem till sig själv och inom 1-3 dagar dricker han igen! Min sambo hatar honom igen, hon ber honom dra åt helvete igen, hon ska lägga ner företaget igen, han ska återigen inte få träffa sina barnbarn igen förrän han har tagit hjälp. Men sen när han är nykter kommer han till oss och då är allt frid och fröjd igen, allt är plötsligt som vanligt och allt han har sagt och gjort när han är full är som bortblåst. Så har det varit de senaste 10 månaderna. Inget av ovanstående "hot" har verkställts, utan det är endast tomma ord. Varje gång han har valt att ta flaskan före sina barn och barnbarn så blir min sambo ledsen och besviken, det är så jag kan ta på hennes känslor. Då menar jag att lägg ner företaget, så han får lite konsekvenser av sitt handlande. Svara inte när han ringer på 1 månad t.e.x så han fattar att du menar allvar, för varje gång du hotar honom så VET han om att det bara är tomma hot som väger mindre än luft därför fortsätter han att dricka!! Men det vill inte hon göra för "hon älskar honom för mycket". Okej fine säger jag, jag låter dig sköta det bäst du vill men kom inte till mig nästa gång han gör dig besviken genom att dricka. Jag har tröstat henne ett 30tal gånger under de här 10 månaderna och försökt att säga hur hon ska gå tillväga men sen när han är nykter ringer han och gråter och då smälter hon som smör i solsken och då är vi tillbaka på ruta 1 IGEN. Men för ett par veckor sen (det var då jag explorerade på riktigt och kände liksom att det här var droppen) när han var full så skriver han i SMS till min sambo att JAG är en dålig pappa till mina barn, att jag är helt värdelös, jag tillför ingenting, jag är bara trött och sover, att min sambo förtjänar någon bättre än mig osv. Jag svär till gud att hade det inte varit för mina barns skull så hade jag slagit ihjäl honom. Min sambo blev såklart också arg på honom och sa att nu måste vi verkligen ta avstånd från honom, nu SKA jag lägga ner företaget. 4dagar senare var han nykter och ringer henne och gråter och hon smälter igen. Jag ifrågasatte det och får till svar: "han menar inte det han skriver. Du måste skilja på Alkoholisten och min pappa." I samma veva skrev han till min sambo att hans exfru dvs mamman till min sambo är en falsk jävel som har sopat grejer under mattan under flera års tid. Då säger jag till sambon att X kommer ju undan ALLT bara han är full, hade han kört över våra barn med bilen hade du fortfarande tyckt synd om honom och smält som smör i solsken när han ringer och gråter. Sen dess har vi bråkat om honom. Jag vill inte ha med honom och hans jävla supande att göra mer känner jag, jag är helt enkelt färdig med honom och det kan inte min sambo förstå. Hon säger att vi får dela på oss om jag inte kan förstå henne och om vi inte gör som tidigare och det vägrar jag göra. Hon avfärdar mina argument med att jag inte har någon kunskap i hur en alkoholist fungerar och att jag ska "läsa på". Det jag har skrivit är bara en bråkdel på vad som har hänt, skulle jag skriva allt så hade jag varit klar efter sommaren… SÅ, vad ska jag göra? Vad ska jag säga till henne? Hur kan jag/vi gå tillväga i det här? Tycker ni att jag bara ska svälja allt han har skrivit trots att jag vet att det kommer en ny laddning nästa gång han är full? Jag vet snart varken ut eller in.. Tacksam för svar. Mvh Skickat från min Samsung Galaxy-smartphone.
Din sambo är medberoende och både hon och hennes pappa behöver hjälp. AA, Beroendecentrum, eller vad som helst. Kanske du skall vara med på ett hörn också?
Jag tror Sanna Lundell har skrivit en hel del om medberoende. Både du och din sambo borde läsa på så ni vet avd det handlar om. Din sambo är inte "snäll" mot sin pappa, hon bara förstärker hans beroende.
Men som sagt, läs på och sök hjälp. Din svärfar verkat ju vara en snäll person innerst inne och kan han bara bli nykter så kan allt funka.
Det att han bara dricker när han är ensam kan ju vara en tråd att nysta i.
Det vore fantastiskt bra om ni kunde få rätsida på detta innan barnen, hans barnbarn, blir för stora. För barn är det oerhört sårande och skrämmande med vuxna man har tillit till, som blir konstiga helt plötsligt.
Hej och välkommen hit!
Det låter som om din sambo är medberoende till sin far och du är medberoende till henne.
Hon har rätt i att alkoholisten och hennes far på sätt och vis är olika personer, men samtidigt har hon fel. Alkoholisten är hennes far med spärrarna lossade. De flesta av oss kan tänka och känna otrevliga, ovänliga saker om andra, men de flesta av oss har också spärrar som får oss att inte säga/skriva det innan vi har tänkt efter både en och tio gånger. Den som druckit bort sina spärrar säger/skriver det rätt ut utan att tänka särskilt mycket alls. Alkoholen tar inte fram saker som inte finns hos den nyktra personen, utan får bara vederbörande att visa mer än vad som är civiliserat.
Du har rätt i att fadern kommer att bry sig mindre och mindre om vad hon säger för varje gång hon ställer ultimatum som han kommer undan med att strunta i. Varje gång han bryter sina löften får han en belöning i form av att han dels får dricka, dels blir förlåten och dels får bekräftelse på att han inte behöver ta hänsyn till din sambo. Det göder hans förakt för vad hon säger och med tiden hans förakt för henne. Ju mer han kommer undan med, desto mer kommer han att kräva att få komma undan med och hans angrepp på henne, hennes mamma och dig kommer förmodligen att bli värre ju längre han får sina belöningar. Samtidigt kan det hända att det göder hans självförakt, så att han på sätt och vis vill straffa sig själv genom att alienera sin dotter - och då måste han ju bli elakare och elakare eftersom det inte fungerar. Det är en komplex härva som är svår för utomstående att sätta sig in i.
Det är viktigt att man aldrig ställer ultimata man inte är beredd att följa upp. Har man en gång backat ned är det svårt att inte göra det nästa gång, och det blir svårare och svårare för varje gång.
Detsamma gäller faktiskt för dig. Ställ inte ultimata gentemot din sambo, som du inte är beredd att följa upp. Om du verkligen är säker på att du förmår genomföra det kan du tala om att du till exempel är beredd att själv utträda ur företaget om det inte blir ändring, eller att neka honom tillträde till er fastighet, eller till och med att ni ska bli särbor.
Det bästa ni kan göra är att försöka prata utan att bråka, även om det är svårt. Det är svårt för vem som helst att ta sin hand från en en närstående och se hen förstöra sig själv, men din sambo gör inte sin pappa någon tjänst genom att vara medberoende. Kanske du kan tipsa henne om några av de hjälporganisationer för medberoende som finns? Där kan hon få hjälp att inse hur beroenden och medberoenden fungerar på ett sätt som kan vara svårt för dig som närstående att föra fram.
Hej Sindri och tack för svar! Grejen är att han har tidigare varit på AA möte, har legat inne för avgiftning, har legat på beroende enheter osv men det hjälper inte. Jag vet inte hur många gånger han har lovat att ta hjälp. Han säger själv att han aldrig kommer sluta dricka helt utan han vill ta en öl. Nu senaste omgången satt han t.o.m på bänkarna bland "a-lagarna" mitt i stan och drack, han stod utanför systembolaget kl 09.55 och väntade tills de öppnar vid 10 osv. Det går bara utför helt enkelt! Precis det har jag också sagt till henne att hon bara förstärker det men hon bara avfärdar mig med att jag inte har någon kunskap om hur en alkoholist fungerar. Visst är han snäll och vill väl men jag känner är det värt att han ska vara pappa/morfar på halvtid? När han är nykter och när han är full. Det är liksom som en av/på knapp. Det är inte ofta jag känner mig hjälplös men nu är det riktigt nära, därför vänder jag mig till er som har kunskapen och kanske även erfarenheten. Tack! Mvh
Hej och tack Gronstedt! "Hon har rätt i att alkoholisten och hennes far på sätt och vis är olika personer, men samtidigt har hon fel. Alkoholisten är hennes far med spärrarna lossade. De flesta av oss kan tänka och känna otrevliga, ovänliga saker om andra, men de flesta av oss har också spärrar som får oss att inte säga/skriva det innan vi har tänkt efter både en och tio gånger. Den som druckit bort sina spärrar säger/skriver det rätt ut utan att tänka särskilt mycket alls. Alkoholen tar inte fram saker som inte finns hos den nyktra personen, utan får bara vederbörande att visa mer än vad som är civiliserat." Exakt så har jag förklarat för henne men det enda hon säger är att jag inte har kunskapen och att jag ska läsa på sen blir hon arg och jag blir då också arg sen är det igång. Det är precis som om hon inte vill se sanningen utan hon säger så för att skydda sin far. Vilket jag kan förstå men samtidigt inte. Sen säger hon att det spelar ingen roll vad vi än gör för X kommer att dricka oavsett. Hon sa senast iförrgår kväll och nu citerar jag: " Det spelar ingen roll om jag står framför pappa med en pistol mot mitt huvud och säger att jag skjuter mig om du inte slutar dricka. Han dricker ändå." Jag säger till henne att ta avstånd från honom HELT i 1-3månader, men det klarar hon inte av. För då mår hon dåligt 24/7 under den perioden säger hon. Hon kommer gå under en vacker dag om hon fortsätter att "dalta" med honom. Det är jag helt övertygad om.. Mvh
#4: Det är viktigt att komma ihåg att även om "Alkoholisten är hennes far med spärrarna lossade", så är inte det ALLT vad han är. Den balanserade mannen finns där i alkoholisten, på samma sätt som alkoholisten finns i den balanserade mannen. Vi är alla småsinta, elaka, nedlåtande och grymma ibland, men det är inte hela sanningen om oss -.
"Det spelar ingen roll om jag står framför pappa med en pistol mot mitt huvud och säger att jag skjuter mig om du inte slutar dricka. Han dricker ändå." Där har din sambo förmodligen rätt. Det finns ingenting man kan göra för en missbrukare, utom att göra det hon gör: att "älska syndaren och hata synden", alltså att bry sig om den nyktra personen men ta avstånd från den alkoholpåverkade. Tyvärr verkar det ha trasslat till sig, för efter vad du skriver ger hon honom uppmärksamhet - kanske till och med mer uppmärksamhet - när han dricker. Att åka till honom och skrika och hota när han är full hjälper inte, det har ni ju sett. Att ge honom den uppmärksamheten ger honom bekräftelse, även om det är på ett bakvänt sätt.
En bättre metod skulle kunna vara om hon säger "Jag vill inte umgås med dig när du inte är nykter" och sedan lägger på (eller går/åker ifrån honom) och inte kontaktar honom förrän han tar kontakt och visar sig nykter. Negativ uppmärksamhet är också uppmärksamhet, men att inte få någon uppmärksamhet alls är jobbigt.
Det verkar som om ni har gått i baklås båda två angående det här, och då är det svårt att prata och ta till sig den andras argument och tankar. Jag skulle verkligen rekommendera att ni båda, var för sig eller tillsammans, tar kontakt med någon organisation för anhöriga/medberoende för att få höra andra röster, som kan ge er nya infallsvinklar. Problemet har ju kommit emellan er och hotar att slita sönder er, och det kommer varken att hjälpa er eller sambons far.
Gronstedt: Tycker du vi ska fortsätta acceptera att han bara vill vara pappa/morfar på halvtid? Det är som sagt som en av/på knapp. Trots min sambo blir ledsen och besviken varje gång han dricker. Ibland säger hon till honom så som du skrev också, dvs "jag vill inte umgås med dig när du inte är nykter". Men vad är det för en relation egentligen? Både till henne men framförallt till barnen. X struntar liksom i ALLT och ALLA bara han får spriten i sig, då är livet på topp. Hans hjärta sjunger på sista versen tex, hans lever och njurar mår inte heller speciellt bra. Allt det vet han om men väljer likförbannat flaskan istället för att ta hjälp! Tack för ditt svar. Mvh
#6: Jag kan inte säga vad ni ska acceptera, du kan inte bestämma vad din sambo ska göra, och din sambo kan inte avgöra hur hennes pappa ska agera. Var och en kan bara svara, välja och göra för sig själv.
"Vad är det för relation egentligen", frågar du. Kanske en relation som är tillräckligt bra? Kanske den enda relation som kan fungera? Din sambo måste sätta gränser mot sin far för att inte dras ned och slitas sönder i sitt medberoende, men måste hon verkligen sätta exakt dina gränser? Kan inte du ta din hand från hennes far och hjälpa henne att sätta gränserna så att han bara får kontakt när han är nykter?
Ja, han väljer flaskan i stället för att ta hjälp - han är ju alkoholist! Du borde kanske läsa på litet mer vad det innebär. Kanske, om han har tur, kommer han att en dag att nå sin botten och faktiskt börja vilja ta sig ut beroendet, men innan det händer hjälper inga pekpinnar från andra. Du kanske vill tro det är självklart att de val du tycker är rätt är de enda möjliga, men missbrukare fungerar faktiskt inte så. Det är fullt möjligt att avsiktligt och med öppna ögon välja att supa ihjäl sig. Trist, men så funkar det. Människor i missbrukarens omgivning måste välja hur de vill hantera det och det är fruktansvärt svåra val att göra.
Du verkar hatisk, dömande och nedlåtande, och det gör inte saken lättare för din sambo, som är hårt pressad av situationen. Hjälp henne att sätta gränser och vara konsekvent, om du orkar och vill, eller ta konsekvenserna av att du inte orkar och vill och låt henne köra sitt eget rejs. Men på samma sätt som hon inte kan välja åt sin far, kan du inte välja åt henne.
Sök hjälp, de av er som vill och orkar.