Annons:
Etikettpsykiskt
Läst 2078 ggr
Ahees1
2016-07-11 16:58

Hur jobba med sig själv mentalt, dagligen?

Hej, undrar hur man ska träna hjärnan och vad man ska mata in den med för att må bättre och bli socialare. Hur jobbar ni/ska man jobba med sig själv? Jag har allt från analyserat människor, till intalat mig saker som "jag är social" och bara upprepat.

Annons:
Bunn
2016-07-11 17:30
#1

Tror du är en bra bit på väg! Förändring tar tid. Ett tips är att börja med yin yoga. Det är bra för både kropp och själ!

Sindri
2016-07-11 17:46
#2

Läs allt om hur hjärnan och tarmen samarbetar. Ingen metod kan ensam lösa allt, men få en samlad syn på sin kropp och sin hjärna tror jag är bra.

IaMiaMaria
2016-07-12 17:46
#3

Välja sociala aktiviteter tror jag är en bra grej om man vill bli mer social och tycker att det är lite jobbigt. Att man utsätter sig för det som är jobbigt. Kontaktar vänner och går ut på tex fester och liknande, umgås med folk. Blir lite KBT då.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Ahees1
2016-07-13 17:15
#4

Tack för svaren. Någon mer?

Sindri
2016-07-13 19:01
#5

Jag tycker att jag har lärt mig mycket om livet, och att hantera det genom att läsa romaner, och då menar jag de "stora" klassiska författarna. Öster om Eden av John Steinbeck är den bok som betytt allra mest för mig.

Men även andra författare som José Saramago, Frans Kafka, Fernando Pessoa, Anne Tyler, Garcia Marques, Alice Munro, J.M. Coetzee, Graham Greene, Kurt Vonnegut, Douglas Adams……ja listan kan göras lång, har säkert missat någon helt fantastisk författare som påverkat mig mycket.

Man får ett annat perspektiv på livet och tillvaron, Liftarens Guide till Galaxen t ex, fick mig verkligen att se mig själv och hela universum "utifrån" och att inte ta saker så allvarligt, vilket var mycket nyttigt för mig. Likaså är Kurt Vonneguts absurda humor väldigt befriande.

Genom romaner lär man känna andra människor, och genom att lära känna andra lär man också känna sig själv.

Upp till toppen
Annons: