Lilla jag
Jag vet inte hur jag ska börja..Så jag bara skriver. :)
Jag är beroende.Av olika saker. Jag blir "besatt" av saker och blir extrem,kan inte göra det med måtta.
Varför jag skriver här nu är för att min inställning till mat har blivit så sne.Jag måste nog ta tag i det.
Jag ska börja från början.
Min mamma, morfar, bror och mina morbröder är alkoholister.Min äldsta syster är anorektiker(fast frisk nu,eller vad man kallar det). Mina försäldrar skilde sig när jag var sex år och det blev rättegång om vårdnaden. Mina tre äldre halvsyskon,som inte bodde med oss, vittnade mot mamma och sa att jag och min lillasyster borde få bo hos vår pappa. Men eftersom pappa jobbade heltid och skulle vara tvungen att ha oss på dagis så tyckte rätten att det vore bättre om vi bodde med vår alkoholiserade mamma som var hemma på heltid (sjukpensionär). Enligt mig ett mycket märkligt beslut.
När jag blev äldre (11-12 års åldern) började jag läsa mycket om medberoende och liknande. Jag ville hitta sätt att må bättre.Jag började gå på möten för Vuxna barn till alkoholister för det fanns ingen grupp för barn/ungdomar här.Men det var svårt att platsa in där när medelåldern är 40 år och man själv är 13 år…Jag började i terapi när jag var 14-15 år och i den vevan flyttade jag och min lillasyster till pappa. Min lillasyster,som var 12 år, fick cancer och opererades flera gånger och fick cellgifter i omgångar.Till slut dog hon efter två års kämpande.Under de två åren hade jag hunnit med ett självmordsförsök och en hel massa antidepressiva och ångestdämpande. Efter hennes död blev jag ännu mer ensam, eftersom vi alltid gjort allt tillsammans och alltid suttit "i samma båt" hos mamma. Jag fortsatte i min terapi och tragglade vidare. Ett år efter att hon dog så tog min bäste vän livet av sig.
Tiden gick och jag fick fler mediciner och doserna ökades. En medicin ja testade gjorde att jag gick upp 28kg på 8 veckor.Den fick jag inte fortsätta med särskilt länge. Tyvärr tappar man aldrig vikten lika snabbt som man får den…Det har gått tre år sen jag fick den medicinen nu och jag har äntligen gått ner till min normalvikt igen. Jag mår oxå bättre,och slutade med terapin,mitt skärande och medicinerna för 1.5 år sedan. Det var så skönt att kunna slippa det efter 9 års kämpande! Efter det så har jag försökt släppa allt som har med sådant att göra.Jag vill klara mig själv nu.Och har gjort det rätt bra.Men för ett halvår sedan så gjorde jag en satsning på att gå ner de sista tio kg som var kvar.Det gick jättebra och jag mådde toppen,men jag har ingen sund bild på mat längre.Jag räknar varenda kalori och har väldigt dåligt samvete när jag äter nåt som är "för mycket" i eller nåt onyttigt. I början när jag gjorde mitt sista ryck så åt jag inget onyttigt alls.Och det mådde jag mycket bättre av. Jag har IBS så jag ska eg inte äta socker,mjöl,pasta och liknande. Så länge jag itne åt onyttigt så fanns det inte så mycket att få dåligt samvete för,men nu har jag börjat äta onyttigt på helgerna.Pizza, naturgodis och sånt. Jag mår jättedåligt när jag gör det men jag kan inte sluta.Jag äter inte lite heller utan vräker i mig.På veckorna äter jag mellan 700-1000kcal per dag,men på helgerna vågar jag inte ens räkna längre. Hela veckorna längtar jag efter helgen,att få äta. Jag tänker på det hela tiden.Jag har mat i tankarna hela tiden. Jag promenerade 40 min varje dag men de senaste veckorna har jag kommit ut en gång i veckan bara.Jag måste ta tag i det här nu.Jag kan inte gå upp i vikt igen.Inte efter allt kämpande.
Oj, det här blev väldanss långt.Men jag behövde få skriva ner det. Hoppas någon orkar läsa det. Annars så har jag iaf fått ur mig det. kram på er
Oj, Krax. Jag blir alldeles tagen av din berättelse och ledsen att en människa ska behöva gå igenom så mycket elände. Jag kan inte i min vildaste fantasi sätta mig in i hur du känner och upplever. Men jag känner MED dig enormt mycket.
Kram
Kram och välkommen hit!

Tack! Det är verkligen en super sida,det här! Bra att den finns. :)
Har läst och skickar dig en Stor Värmande Kram!
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta
krax…. Tack för du delar med dig av din historia…. Skickar kramar till dig för du är så stark som du faktiskt är…..
Hej Lilla Du!
Tack för att du är så öppen och ärlig som delar med dig av vad du gått igenom. Det är starkt av dig och du har kämpat så väl genom livets djupa dalar. Hoppas du kommer till en topp snart , där du kan stanna o trivas med dig själv.
Jag måste bara skriva att ditt kaloriintag på vardagarna är alldeles för lite. Din hjärna behöver näringsriktig kost, där nyttigt fett är det viktigaste, för att just hjärnan ska orka tänka klara poisitva tankar. Även dina leder och tarmar behöver smörjas med fett för att fungera rätt.
Lilla du, jag lider med dig. Jag har varit i precis samma sits, och hamnar där med jämna mellanrum - då maten är det enda man kan tänka på. men jag tror det blir så pga att man inte tillåter sig själv vissa saker, då slår det liksom slint i huvudet o man kan inte annat än att tänka på sånt man INTE får, INTE bör äta osv.
Jag vill inte göra dig ledsen, vill bara få dig in på rätt spår. För att gå ner i vikt, och behålla sin målvikt krävs en balanserad kost.. så att förbränningen håller sig på en jämn nivå. Jag vet att det är jättesvårt att acceptera detta, men jag ber för att vi alla ska få insikt och villighet att förändra våra invanda beteenden som sårar oss till att bli poitiva vanor som gör våra kroppar och själar gott.
Stor kram från Anna.

Tack för era värmande ord!
#6 Du gör mig inte ledsen! Och jag förstår precis vad du menar. De senaste dagarna har jag försökt att äta mer balanserat, och det har fungerat rätt bra! *förvånad* Jag är bara livrädd att om jag börjar äta så mycket kalorier som jag ska så kommer jag gå upp i vikt som en raket… :( Men jag ska fortsätta att äta lite mer och hoppas på att jag inte sväller upp som en Michelingubbe. :)

Hej krax. Eftersom du nu ändå är på iFokus så skickar jag dig prompt till http://www.kolhydrater.ifokus.se/ (och undrar varför inte kia ock zeretki gjorde det först.) Enligt min erfarenhet är "balanserad" kost och "energibalans" rena rama bluffen, och det som gjorde att jag blev så f*rbannat fet innan jag hörde talas om Annika Dahlqvist Och Sten Sture Skaldeman.
Vi är många som slutat räkna kalorier och mår bättre än nån'sin. Du vet ju redan att du inte behöver mjölmat och socker, så kom till oss för lite motivation.
*stjäl krax från BIF*
Edit: #9 Allright, hittade inte någont skrivet av krax på KIF, och såg en chans att vara lite evangelisk.
Jag unnar alla som vill lyssna och vågar prova LCHF, att må lika bra som jag börjat göra.
Håll fanan högt, Kia. Det du gör är viktigt för många.
#8 Krax är ju redan medlem på Kif så där har du ju anledningen till det :)…….
Håller dock med om det du skriver…:) KiF har många bra råd och tips för att hålla en abstinent
#8 Nej, jag är rädd för att verka fanatisk om jag tipsar folk om det hela tiden. 

Jo,jag har varit in och kikat lite på kif.. :)