Annons:
Etikettnarkotikaberoende
Läst 2646 ggr
Zvalas
10/28/16, 12:41 PM

Beroende av cannabis?

Hur snabbt blir man psykiskt respektive fysiskt beroende av cannabis? Jag har rökt GANSKA mkt från ungefär juli månad. Nu har jag rökt i stort sett varje dag ca 3-4 veckor. Och jag börjar känna allt annorlunda, när jag inte rökt är jag mycket mer irriterad, och jag tänker nästan hela tiden på att röka igen. Men kan jag redan va fysiskt beroende så jag har någon form av abstinens? om de har nån betydelse så har jag adhd, antisocial personlighetsstörning och Borderline, samt beroende ligger i släkten.

Annons:
Niklas
10/28/16, 12:43 PM
#1

Det är individuellt, men du kan absolut vara beroende och ha abstinent om du har rökt så mycket.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Zvalas
10/28/16, 12:46 PM
#2

Okej, tack för svaret. De enda jag läser överallt är att man blir inte fysiskt beroende förrens efter flera års ganska intensivt rökande

Gronstedt
10/28/16, 12:56 PM
#3

Du svarar själv på din fråga. "… när jag inte rökt är jag mycket mer irriterad, och jag tänker nästan hela tiden på att röka igen!" Ja, du är beroende. Och ja, du uppvisar tydliga abstinenssymptom.

Det är svårt att skilja mellan fysiskt och psykiskt beroende, även det så kallade psykiska beroendet beror ju på att man tycker sig må bra av bruket, och det i sin tur beror ju på att belöningssystemet påverkats - och det är ju fysiskt.

Zvalas
10/28/16, 1:01 PM
#4

#3 Tack för svar, jo jag hade anat att de handlade om de om jag rökt längre, men ja de kanske är individuellt

[rara]
10/28/16, 1:18 PM
#5

Det finns så gott som inget fysiskt beroende av cannabis, utom att man vid abstinens kanske sover lite sämre de första dagarna. Hur snabbt man blir psykiskt beroende är individuellt. En del blir inte psykiskt beroende alls.

Jag ser det heller inte så som ett fysiskt symptom att belöningssystemet reagerar på cannabis. I såfall skulle man att vara tvungen att klassa alla psykiska sjukdomar som fysiska. Du skriver att du har adhd och därför är flera signalsubstanser och neurotransmittor i hjärnan störda, bland annat dopamin. Dopamin är också ämnet som hjärnan utsöndrar när belöningssystemet reagerar. Du kan se det som du vill, antingen att du är psykiskt beroende eller att du har tagit en medicin som hjälper mot vissa adhd symptom och du känner dig irriterad för att du inte tar medicinen längre.

Gronstedt
10/28/16, 1:22 PM
#6

#5: I så fall skulle allting som påverkar belöningssystemet påverka ADHD, och det är vad jag vet definitivt inte bevisat. Socker påverkar till exempel belöningssystemet starkt men är inte till någon större nytta för att behandla ADHD.

Inte heller är alla psykiska sjukdomar fysiska bara för att belöningssystemet har en fysisk komponent.

Annons:
[rara]
10/28/16, 2:00 PM
#7

#6

Teoreiskt och logiskt påverkar allt som påverkar signalsubstanserna som är ur balans vid adhd även adhd.  Socker leder också till att hjärnan utsöndrar mer Dopamin, men inte i så hög mängd som droger gör och sockret verkar bara kort tid, eftersom blodsockret sjunker ganska snabbt igen. Människor med adhd blir lättare beroende av droger, även alkohol. 

Beöningssystemet är heller inget fysiskt, utan hjärnan har dopaminreceptorer, som dock inte är jämt fördelade i hjärnan. Det finns så kallade "hotspots" i hjärnan. Det är arealer med mer Dopamin receptorer och dessa är en del av det som reagerar när man får det som man är beroende av, som vi kallar "belöningssystemet". Det är alltså samverkan och reaktionen av olika signalsubstanser i hjärnan som vi kallar belöningssystem. Dopamin verkar via D1 och D2 receptorer. Dopamin hämmar via D2-effekten hämning av GABA nervceller.  GABA (är lugnande) är också ur balans vid adhd (= hyperaktivitet). Alkohol binder GABA till dess receptor (lättare alkoholberoende om GABA är lågt). Det är många saker som spelar en roll vid ett beroende och här talar vi om att signalsubstanserna påverkar psyket, precis som vid psykiska sjukdomar, även om hjärnan och signalsubstanserna är fysiska.

Ett fysiskt beroende är en helt annan sak.  Det är kroppsliga symptom, som t.ex. smärtorna som en heroinist har eller darrningarna som en alkoholist har. Det är klart att psyket också påverkar kroppen (psykosomatiskt), men man skiljer ju vid sjukdomar också mellan kroppsliga och psykosomatiska sjukdomar. Vem som har ADHD har säkert svårare att avstå från droger eftersom de kompenserar en del av obalanserna bland signalsubstanserna och de känner sig kanske även kroppsligt bättre, medan en frisk människa kanske inte alls har ett problem att avstå från cannabis.  Det är nog mer än fråga om hur mycket/lite någon har av livet, om cannabis skulle kunna bli "det käraste i livet".  

"Inte heller är alla psykiska sjukdomar fysiska bara för att belöningssystemet har en fysisk komponent."

Det håller jag med om och precis så ser jag det även med Cannabis.

Zvalas
10/28/16, 2:11 PM
#8

Tack för era svar, är även alkohol missbrukare, men då är de alltså mer psykiskt?

Zvalas
10/28/16, 2:14 PM
#9

Hittade denna sidan http://wiki.magiskamolekyler.org/Cannabis_och_beroende, men där står dock oxå "Personer som har störst problem med att avbryta ett beroende är oftast kroniska rökare som röker flera gram om dagen och har gjort det under längre tid. Dessa faktorer ger högre grad av abstinenssymptom, vilket förklarar en högre återfallsrisk."

Gronstedt
10/28/16, 2:17 PM
#10

#8: Spelar det någon roll om det är fysiskt eller psykiskt (oavsett var man nu drar gränsen)?

Zvalas
10/28/16, 2:21 PM
#11

#10 Nä egentligen inte, jag är bara sån som vill ha ett ord på vad de är jag känner och "har" ;)

[rara]
10/28/16, 3:04 PM
#12

#8

Alkohol blir man både fysiskt och psykiskt beroende av,  men anledningen till att människor med adhd lättare blir beroende har en psykisk orsak.

Zvalas
10/29/16, 3:40 PM
#13

Tänker på de gånger jag är hög, så blir jag jätte nojjig att hamna i en psykos, eller hallucinera. Vad krävs för att de ska hända? räcker de med att man är rädd för de och tänker på de?  kan de hända bara för att man typ tittar på sånna "trippy videos"? Antar att risken ökar ju mer man har i? Vill veta vart gränsen går

Annons:
[rara]
10/29/16, 5:49 PM
#14

#13

Somliga kallar själva ruset för psykos, men en riktig psykos får du inte av cannabis om du inte redan har den i latent form.  Det som du talar om är snarare paranoias som du upplever. THC kan förstärka fokusen på det som du är rädd för, precis som det även kan förstärka fokusen på positiva saker, exempel musikupplevelser.

Zvalas
10/31/16, 1:38 AM
#15

Just nu känns det som att jag lever i två olika världar. Allt i min vardag känns annorlunda, alla människor ute, känns som att alla vet vem jag är och håller koll på mig och om jag röker på. De känns oxå som att jag börjar strunta i allt annat, jag orkar inte bry mig om så mkt utan jag gör precis vad jag orkar. Att hålla tider känns heller inte alls intressant längre. När man läser detta så tror jag de låter värre än vad de känns, de känns egentligen inte så konstigt, bara att min upplevelse och syn på allting är annorlunda. Svårt att förklara

[rara]
10/31/16, 2:20 PM
#16

#15

Att du har känslan att alla håller koll på dig om du är pårökt är nog en konsekvens av lagen och Cannabis får dig att fokusera på det och förstärker den känslan, precis som det kan förstärka vilka känslor som helst.

Att du inte orkar att bry dig eller hålla tider kan vara både en konsekvens av Alkoholen och Cannabis, men brukar bara uppträda vid tungt cannabismissbruk. Men du ska veta att Alkohol och Cannabis är 2 droger som absolut inte passar ihop. Man kan må väldigt dåligt av att blanda och jag gissar att det är det som är ditt problem.  Om man bortser från lagliga konsekvenser är nog alkoholberoende ett mycket större problem  än cannabisberoende. Cannabis har både positiva medicinska effekter och en del negativa hälsoeffekter medan alkoholens negativa effekter är värre ur medicinskt syn och har inga positiva effekter för hälsan. Det är också svårare att befria sig ur ett alkoholmissbruk.

Men det är alltid mängden som avgör. Om du är beroende av en av drogerna är det i alla fall för mycket av den och det borde du göra någonting åt. Men kan definera ett psykiskt beroende som att du är medveten att drogen skadar dig i den mängden som du tar den, men inte kan låta bli att ta den i den mängden.  En medicinsk användning av Cannabis är en annan sak. I så fall tar man den i den mängden som är bäst för hälsan och för att få en medicinsk effekt behöver man inte ta den i en sån mängd att man förlorar intresset av världen som man lever i. Det är ju klart att man inte får något gjort om man är pårökt hela dagen.  Kloka medicinska användare röker först på kvällen, t.ex. i soffan framför TV´n och går inte ut på gatan, där de måsta vara rädda att bli upptäckta.

Zvalas
10/31/16, 3:41 PM
#17

#16 Tack för ditt svar. Jag har bara blandat alkohol med cannabis en gång och då var de inte frivilligt. Annars börjar jag känna nu att alkoholen inte alls lockar som innan, nu vill jag bara röka. Och för inte mer än 2 veckor sen blev jag överlycklig när jag skulle dricka.  

En till sak jag tänker på, jag började röka i juni detta året och började med 0,5 g per jolle, sedan har jag vissa gånger varit uppe i 3 gram. Men jag tycker inte skillnaden på de olika mängderna har märkts alls. Hur kommer det sig? får man bara effekt upp till en viss mängd och resterande man röker gör ingen effekt alls?

[rara]
11/1/16, 12:06 PM
#18

#17

" Hur kommer det sig? får man bara effekt upp till en viss mängd och resterande man röker gör ingen effekt alls?"

Kan hända att det var olika mängder THC/CBD i sakerna som du rökte.  THC är ansvarig för den psykoaktiva effekten, medan CBD minskar den psykoaktiva  verkningen av THC och gör att THC verkar mer lugnande än psykoaktivt.

En annan sak är att kroppen vänjer sig med tiden (precis som med alla droger) och att man måste öka dosen för att få samma effekt. 

Om du ökar från 0,5 g till 3 g inom så kort tid röker du nog för mycket. Positivt att du dricker mindre, men att ersätta ett missbruk med ett annat är inte meningsfullt.

vallhund
11/1/16, 12:42 PM
#19

Sajtens syfte är att vara ett stöd för de som har problem med beroenden av olika slag. Den är inte till för att lära ut hur mycket man kan sätta i sig av olika droger/alkohol.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Zvalas
11/1/16, 11:17 PM
#20

#19 de är inte vad jag frågade efter och inte heller vad någon svarat på

Annons:
Upp till toppen
Annons: