OT - Jag blir mordgalen!

Jag blir ursinnigt vansinnig!
Ägaren till hästen jag hyr hälften skulle flytta hästen till ett nytt stall, mycket mot min vilja (och utan att meddela mig före beslutet) 30/11. I fredags hade vi ett allvarligt samtal, där jag sade att jag definitivt inte gillade hennes sätt att inte ge besked, att inte prata med mig innan, men inag sade att jag kunde tänka mig att följa med till det nya stället på prov 1 månad, men att jag skulle sticka direkt om standarden på hästskötsel och ridning inte uppfyllde mina krav, eller om skötseln av bädden i boxen inte hölls minst lika god som i det nuvarande stallet.
Inom ett par timmar efter det samtalet red hon honom i flera timmar i skogen med sina kompisar, trots att han har, och hon visste att han har, sadeltryck, varför jag sade upp kontraktet med hänvisning till oacceptabelt handhavande. Med normal uppsägningstid skulle det löpa till 31/12.
I går fick jag ett SMS att hästen redan var flyttad! Sedan visade det sig att hon inte ens givit stallägaren besked (de fick veta det av mig), utan bara packat ihop och dragit. Boxen är inte urmockad, återstående stallpass den här månaden tänker hon inte göra, trots att hon har uppsägningstid till 30/11 i gamla stallet. Stallägaren är lika vansinnig som jag. När de äntligen fick tag i henne igår sade hon att hon KANSKE skulle rengöra boxen - och hämta räkningen - på torsdag. Jag fick ett SMS där det stod att jag använt alldeles för mycket strö till hästen, så sista räkningen skulle jag få betala. Plus hälften av första månaden på den nya stället. Mitt avtal med ägaren säger att jag ska betala halva stallhyran och hälften av skoning och foder - det står inte ett ord om strö. Observeras ska att stallägaren tjatade på henne hela första månaden för att hästen stod för hårt och för blött och det stank kring boxen.
Som om inte detta var nog, fick jag nyss veta av den gamla stallägaren att hon plockat med sig alla grejor. Även mina grejor. Bland annat en longerpiska jag fick av mina föräldrar i födelsedagspresent, för att fira att jag äntligen blivit så frisk och stark att jag skulle kunna ge mig in på att ha en hyrhäst på halvtid. HON HAR STULIT DENNA SYMBOL FÖR MITT NYA LIV! Förutom diverse andra saker, men det är ju bara pengar. Och under allt SMS:ande fram och tillbaka igår nämner hon inte ens att hon tagit grejorna!
Jag blir så djävla arg! Jag vankar omkring på kontoret och skriker fula ord, kan inte sitta stilla. Jag vill helst åka till det nya stallet direkt och välta det och hämta mina grejor, men det är väl bäst att ha någon med sig, så jag inte stryper henne med pisksnärten!
GHAAAAAAH!

Vilken #/&%/¤%/¤/(%/ människa!! Åk och hämta tillbaka dina saker. Ha inget mer med henne att göra. Så som dessutom behandlat/behandlar hästen så ska hon inte ha häst!!
Oh…. hittar inte ord!! Stackars dig och stackars hästepållen!!! *kram*
Kan man polisanmäla??
*stor kram*
Detta var det hemskaste jag hört på länge, hur kan man bete sig så svinaktigt mot folk och djur. Hoppas du får tillbaka dina grejer.
Jag åkte till det nya stallet igår och hittade min piska och longerlina, men ägaren och hästen var inte där. Synd att jag inte fick träffa hästen, jag tycker ju om honom.
Hästens box har lutande golv och var delvis täckt med ett lager kutterspån. Fönstret i ytterväggen var ännu inte isatt för vintern. På vägen därifrån mötte jag dem, och hon red med sadel. Jag stannade INTE, då hade jag nog sagt något oförlåtligt. Sedan fick jag ett otroligt SMS från hästägaren igår, hon skrev att jag hade burit mig otroligt barnsligt åt, hon som är 18 skulle aldrig vara så barnslig, och hon ville inte att jag skulle träffa hästen mer. Tack för det, sade jag, då är avtalet från och med nu upphävt. Det barnsliga, sett ur hennes synvinkel, är väl att inte ge henne rätt i allt. Jag har en känsla av han hon är van vid att vuxna alltid gör det.
Jag vet inte hur man ska göra med hästen. Miljöförvaltningen kan möjligen ha åsikter om stallet, men det är antagligen inte så illa att det föranleder någon åtgärd från dem. En anmälan för djurplågeri kommer sannolikt inte att utredas, för hästen ser ju rund och frisk ut - att han går lite illa är ju inget som märks så mycket att polisen utreder det.
Det känns lite lätt fantastiskt, det här är första gången i mitt liv jag faktiskt tagit en konflikt, i alla fall av den här magnituden. Jag har alltid mumlat lite och krupit undan annars. Fast jag har faktist knappt varit i tillfälle att råka i konflikt så här förut, för jag har inte interagerat med folk. Tänk vad man utvecklas!

bra gjort tycker jag! stå på dig!

Starkt av dig att klara av att ta konflikten!
Du kan anmäla henne till djurskyddsmyndigheten, så åker de dit och kollar. Det blir inte sämre för hästen iallafall, förhoppningsvis får ägaren en tankeställare. Och du kan vara anonym när du anmäler, jag tror att djurskyddsmyndigheten behöver veta ditt namn men du kan begära att ägaren inte får reda på det.
Stå på dig!! *kram*
Kan du inte vända dig till henner föräldrar då hon bara är 18 och kanske fortfarande bor hemma? Det kanske tom är föräldrarna som betalar stallplats och andra omkostnader kring hästen. Vanvård av djur är ju allvarligt även om det inte är tillräcklgt för en utredning! (Jag vet inget om hästar men det låter inte ok det du skriver).
För övrigt - bra gjort att du tog konflikten!