Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettstöd
Läst 1251 ggr
Kia
0

Kommunisera med partner

Så hur gör man för att kommunicera med en annan partner? Man, Fru, sambo osv?

När jag var på ett möte för några dagar sen så var det någon där som kom med ett tips som jag aldrig hört tidigare och som jag tänke personligen försöka med då jag tror detta kan fungera.

Om det fungerar ska jag berätta om det sen.

Men man tar en liten boll och när den ena personen har bollen får den andre INTE säga något utan den som har bollen får prata och det till punkt. Sen slängs bollen över och det är den andres tur att prata. Detta när man har diskussioner som man inte kan ta sig ur.

Han som tipsade menade på att han kände trygghet i bollen för då fick han verkligen säga vad som fanns i hans hjärta utan att bli avbruten av dumma kommentarer från den andre partnern.

Kanske kan detta vara ett sätt att prata om sitt beroende så att den man lever med förstår och då blir tvungen att lyssna.

För tyvärr är det väl så att efter många lögner så slutar den andre att lyssna och då blir man frustrerad som person själv och rycker på axlarna och går därifrån och inget är löst.

Som sagt jag ska testa så får vi se vad det ger för resultat hos mig.

zeretki
0

Japp, det funkar säkert bra men ibland kanske man behöver en utomståendes öron och hjälp innan man kan använda detta verktyg själv? Beror ju på hur båda inblandade är med kommunikation…

Hoppas det funkar, Kia!

HannaJonsson
0

Ja men detta är ju ett väl beprövat sätt att få barn att lyssna iallafall! Ofta när man har samling så kan man anvä'nda sig av en boll så att ALLA barn får säga sitt! Tycker det låter som en förträfflig idé att använda sig av!

Gronstedt
0

En annan metod är att ena dagen får den ena parten säga sitt under en viss bestämd tid, kanske 15 minuter. Nästa dag får den andra parten säga sitt under lika lång tid. Tredje dagen får den första prata igen. På så sätt hinner man också tänka - och kanske lugna ned sig - mellan varven och pratar inte i affekt.

Men liksom med bollen fungerar detta bara om båda är villiga att arbeta för att lösa problemet.

GAJarhult
0

Det är väl det som är det svåra, att lära sig prata med varandra igen…. jag vet vad man ska säga men det är så lätta att börja med det vanliga…. "du gör… " "du gör aldrig… " " du tycker…. " och så måste båda försöka lyssna och "fatta" vad den andre ser som svårt…

Kia
0

ja det är väl så att båda måste vilja och det är väl det som är svårt.

Jag gillar din ide Gronstedt för som du säger så får man möjlighet att tänka då och då gör man inget försvarstal bara.

Saken är den att ofta är det ju när man blir upprörd som man inte kan kommunicera och då känns det som man bara vill slänga bollen i huvudet på den man lever med. Hm!!! Inte fan tänker man då på varken bollar eller 15 minutersregler. Det är svårt det här med kommunikation