Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 2404 ggr
Gnici
0

Korkad läkarslyngel

Hur dumt får en Allmänläkare beté sig egentligen?

Har haft yrsel av och till i ca 1½ vecka - Alla inblandade har trot det varit psykiskt eftersom jag fick börja äta Risperdal efter en manisk kort period vid den tiden…..Manin blev bättre och också psyket i stort och eftersom yrseln inte avtog så fick jag sluta med medicinen…..Yrseln blev bättre, men i söndags återkom den och jag blev rådd att uppsöka vårdcentralen…….De kollade blodtrycket som var på lägre sidan och jag fick träffa en ung läkare som verkade allt annat än trevlig och seriös……Förstås ville han veta bakgrunden, så jag berättade kortfattat……När jag sa att jag var inne på 15:e veckan med ren Cambridgekur, höll han på gå i tak - Budskapet gick inte att ta miste på "Du MÅSTE börja äta igen" Detta upprepade han säkert 10 gånger medan jag var där…..Han gjorde nog en del halvseriösa undersökningar på mig, men sa att han hittade inget annat "fel" än att jag måste börja äta……Jag sa att jag inte hade några sådana planer, utan jag kommer att fortsätta med min rena CK tills jag är klar med viktminskningen…..Spolingen tyckte att jag var korkad verkade det som…..Och påstod att "Jag kan ju inte leva på pulver resten av livet" Har jag inte tänkt heller svarade jag irriterat……Jag sa att det enda jag vill med detta besök, är att få veta om det är något allvarligt, eftersom jag mår som jag mår……Men det fick jag inte heller något svar på, utan han upprepade bara att jag måste ÄTA mat - Det är inte hälsosamt att dricka pulversoppor så länge som jag gjort…….

Jag blev sååå jäkla trött på honom, så jag hade lust att slå min väl tilltagna handväska i skallen på honom…….

Jag fick absolut NOLL ut av besöket……

Igår var jag till "Dagkliniken" innom psykiatrin för att träffa min kontaktperson……Hon hjälpte mig att kolla upp symtomen jag har och med apotekets hjälp kom vi fram till att min yrsel, min matthet, trötthet och kroppsliga orkeslöshet kan bero på att jag har problem med förstoppning - Kroppen är förgiftad helt enkelt……Jag fick råd om att använda Mikrolax och hela linfrön som får svälla i kallt vatten…….Nu har jag fått upp magen (I går kväll med Mikrolax och i morse av sig själv) + att jag slörpat i mig ett par msk slemmiga linfrön nu på morgonen. Så nu får jag se om jag får igång lilla maggen igen……För äta tänker jag INTE göra annat än att dricka Cambridgepulver……Jag har cirka 31 kilo kvar att gå ner och jag tänker inte och har INTE några planer på att avsluta CK före jag nått 65 kilo……OM jag i såfall är tvungen att avsluta, så ska det vara ordentliga skäl till det och inte bara en doktorsslyngels ord och som inte vet vad han pratar om över huvudtaget när det gäller Cambridgekuren…….

Min KP tog både blodtryck och blodsocker på mig i går och båda var riktigt fina värden…..Idag är yrseln borta, men jag är trött ännu……

Har bestämt att jag får vara försiktig med för mycket aktivitet, för att spara på energin……Men någon risk med att gå på ren Cambridgekur under lång tid, då man står under läkarvård (Min psykiater visserligen, men han vet vad CK vill säja i alla fall och är insatt och intresserad + att han stöder mig till 100%) är det inte alls….Kroppen får alla näringsämnen i sig via pulvret…….Det finns många som gått väldigt länge på ren kur…..Men det är klart att det är individuellt hur man mår och hur kroppen tar det och hur den fungerar…..

Idag ska jag på min veckovägning till Konsulenten - Vi får se vad vågen visar efter den här persen…..

Kram Tina

Gronstedt
0

Vilken jobbig typ! Jag har också råkat ut för sådana där, när de fått syn på enklaste lösningen stänger de av öronen helt.

Du har ju ätit CK så länge att det vore ytterst märkligt om du nu plötsligt skulle få yrsel av det! Den enda yrsel det borde ge är väl blodsockerfall, och du lär väl ha vant dig för länge sedan. Blodtryck och blodsocker var ju också fina. Låter mycket mer sannolikt att det har att göra med den nya medicinen, antingen direkt eller för att den stoppade till magen.

Blä för läkare som bara har en inkanal!

zeretki
0

Ja, tyvärr håller jag väl med honom om att jag tror du mår dåligt pga Cambridge-pulvret.

Jag tror inte du får det du behöver när du äter ett pulver. DU behöver riktig mat, hjärnan behöver fett, protein, bra kolhydrater.

Men det är alltid ditt val.

D-72
0

En fundering, vet man idag hur kroppen kan ta hand om den här typen av produkter och tillgodogöra sig de viktiga ämnen som kroppen behöver för att fungera väl?

Tänker att det kanske skulle vara en vinst när man genomför olika former av dietkurer att man gör det under översikt med en läkare som har stora kunskaper på området. Mina erfarenheter säger att många Läkare har väldigt dåliga kunskaper när det gäller beroende. Inom vissa håll vill man överhuvudtaget inom psykatrin inte befatta sig med människor som har beroendeproblematik. Trots att dessa bägge symptom psykisk ohälsa och beroende går hand i hand. Jag tror inte att det handlar om bristande vilja utan om bristande kunskaper.

Tror också när det gäller näringsfysiologi så finns det stor okunskap hos många läkare, psykiatriker etc. samtidigt som jag också stött på många fantastiska Läkare med oerhörd kompetens och stor kunskap.

Oavsett, var rädd om dig och förkasta kanske en helt Läkarens oro. Kanske går det att få tag på någon Läkare med både god kunskap på området men som du också känner förtroende för?

Ha de gott!

Gnici
0

Jag har ju faktiskt mått otroligt bra av denna "pulverkur" och den är godkänd som enda näring av livsmedelsverket……CK är väl det pulver som är det ursprungliga av alla pulver som finns i dag…..Det innehåller ju alla ämnen som kroppen behöver - men det är ju konstgjort förstås. Men kroppen tar nog upp näringen……Jag är ju motståndare mot alla tillsatser mm som tillverkarna stoppar i vår mat nu för tiden, men med CK gör jag ett fegt undantag, för det är det enda som funkar på mig för att gå ner min nära 60 kilos övervikt på och jag anser att det är betydligt bättre för mig att gå på detta näringspulver än att leva på godis, glass, kakor och rostat vitt bröd med marmelad, margarin och ost……Mitt socker/kolhydratsug är borta och jag planerar till sammans med min läkare, som jag har verkligt förtroende för samt övriga innom psykiatrin, hur jag ska göra sen när jag inte ska gå på pulver längre……De jag har kontakt med inom psyk tar mitt beroende på allvar och är villiga att hjälpa mig OCH hjälper mig redan nu…..Vi har en strategi för hur jag ska trappa upp till mat och hur vi ska jobba med beteendet bakom…..Bland annat att ta en sak i taget = Nu kör jag pulvret punkt slut. Sedan kommer nästa steg ovs…..

Jag vill bara säja att jag har hjälp i ryggen, som jobbar MED mig - inte MOT mig…..Och vi har en PLAN, fast jag tvivlar stort i bland på min egen förmåga……

Kram Tina

Karmatarerskanise
0

Jag tror att man går upp alla kg igen så fort man äter riktig mat igen. Har flera vänner som gått på pulver diet, sedan har de gått upp allt och mer så fort de äter mat igen, även om det är nyttig mat.

Men oerhört starkt att klara sig på enbart pulver. Jag hade aldrig lyckats då jag måste tugga något för att bli mätt.

Kia
0

Jag har tyvärr samma erfarenhet som Hera skriver men det är inte sagt att inte du kan lyckas Gnici. Jag är oerhört imponerad av din viljestyrka i detta.

Jag klarade aldrig pulverdieter för mitt sockerberoende är för starkt för det och det är mycket i mitt beteende som inte försvinner bara för jag går på ett pulver. Jag fortsätter ha samma beteende och det är det som jag personligen måste arbeta med först innan jag ens tänker ordet viktnedgång. Sen när jag är abstinent från sockret då går jag automatiskt ner i vikt och då blir det en bonus har jag upptäkt. Jag har ingen tidsbegränsning eller så utan det får ta år att gå ner den övervikten jag har. Det har jag bestämmt mig för att skita i . (vissa dagar är det väldigt svårt att skita i dock det ska jag ha sagt) Men igen säger jag att jag är imponerad på att du står ut som du gör.

Jag tror också att en läkare som du varit hos inte alls tror på den metoden du gör så naturligt för honom blir ju att säga att det är fel och det är anledningen till att du mår dåligt. Det tycker jag dock är befängt och okunnigt. Bättre att ta reda på det som är riktigt och ge dig en ordentlig undersökning.

Jag håller tummarna för dig att det går den vägen du vill

Kram Kia

Gnici
0

Jodå jag vet att många går upp igen efter en pulverkur eller annat sätt att gå ner i vikt på inklusive LCHF, men ofta är det för att man inte trappar upp på rätt sätt och med en mat som passar för individen = ändrar matvanorna = Och framför allt Jobbar med beteendet bakom övervikten/sockerberoendet…..

Självklart kan jag inte garantera att jag inte går upp alla kilon igen när jag är färdig…..Men jag är starkt medveten om vad jag behöver för att fixa det här……Och som jag skrivit förut så är jag livrädd att hamna i samma onda spiral som jag var i Före den här pulverkuren…..Men med den skillnaden att NU är jag högst medveten om vad jag behöver för att inte göra det och att jag FÅR HJÄLP nu med att ändra mitt beteende och tänkande av grundorsaken till min stora övervikt och mitt beroende…..Så jag tror att det gör mycket till att jag ska klara det här - UTAN att gå upp i vikt igen…..

Men som sagt GARANTIER finns aldrig - För ingenting……Och jag kan inte annat än att göra mitt bästa, vilket jag ska göra också….

Kram Tina

D-72
0

Hej Tina!

Du verkar ju väldigt väl medveten om riskerna och tycks ju få ett gott stöd ifrån olika håll. Är imponerad av din viljestyrka!

Många lyckönskningar,

Daniel

Gnici
0

Tack Daniel!

Ja jag tror innerst inne att jag kan fixa detta nu äntligen efter många, många års kamp och misslyckanden…..Och ja, jag har mycket stöd runt mig - Framför allt inom psykiatrin där jag befunnit mig de senaste 7 åren i varierande grad…..

Kram Tina