Vad är "normalt"?
**Hur många timmar är "normalt" att sitta vid datorn? Snällaa, svara på den frågan!! :o)
**
Har suttit upp mot 20 timmar ibland, annars ligger det väl runt 8 timmar om dan, även om jag har skola :O)
sitter här varje dag, vad är "normalt" hur mkt bör jag sitta (12 år om det räknas.)
jag vill inte ha det såhär, vill inte bli missbrukare eller nått sånt. f*n ska jag göra? jag får ångest om jag inte sitter här!!
Det är svårt att säga vad som är normalt och inte. Jag vet att jag förr spenderade alldeles för mycket tid framför datorn.
Jag hann inte vakna förrän jag satt där från morgon till kväll i princip.
Det är inget bra det där. Jag tror kanske att du ska trappa ner lite försiktigt.
Personligen hamnade jag i en situation där jag inte umgicks med mina riktiga vänner och familj utan satt vid datorn hela tiden.
Detta är inte att rekommendera för man förlorar både tid och rum och perspektiv.
Kanske ska du börja med att ta en datorfri dag i veckan eller två. Känn efter hur det känns. Känns det som du missar något? Får du panik? Kliar det i fingrarna att tända datan iallafall?
Vet inte om du har datorn på ditt rum? Men kanske ska du inte ha det?
Det blir så mer tillgängligt då.
Du skriver du är 12 år, kan du prata med dina föräldrar om det?
För det låter som du sitter väldigt mycket vid datan. Kanske kan de hjälpa dig att begränsa det. Ibland behöver man någon som verkligen säger till en vad man ska göra.
Typ, säg till någon att när jag har suttit vid datorn en timme kan du kalla på mig då? Då vet du själv att det redan gått en timme( vet hur tiden flyger bort när man sitter vid datorn), och då kan du släcka den.
Du behöver inte bli missbrukare absolut inte men kanske ska du spendera mer tid ute med dina riktiga kompisar och inte med datorfolk. Tvinga dig ut istället för att tända datorn.
jag är ingen expert på något sätt men så började jag. Jag bad någon säga till mig när jag väl slog mig ner vid datorn att en timme gått. På det viset begränsade jag mitt datorberoende.
Tror du klarar det:)
Jag kämpar själv med dator-beroende och kan sitta flera timmar i sträck.
Jag tror vi människor rör på oss alldeles för lite i dagens samhälle och att detta leder till många hälsoproblem…
Hälsosamt datoranvändande skulle jag se som 4 timmar om dagen, om man inte arbetar med det. Och absolut ha PAUS emellanåt och RÖRA på kroppen!