Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettberoende
Läst 1675 ggr
Eva51
0

äta på natten

Hej!!

Är det någon här som kan ge mig råd hur jag ska kunna sluta äta om natten?  Det är jättejobbigt frö jag känner mig aldrig utvilad.  Jag går och lägger mig vid 23-tiden och då kan jag ha ätit 2 smörgåsar innan för att slippa äta på natten. Så jag är inte hungrig när jag lägger mig. Under dagen så försöker jag äta varierad kost. Äter alltid middag vid 17-18 tiden. Sen blir det kaffe efter maten.  En natt kan se ut så här: Läser gärna ett kapitel i en bok, i alla fall några sidor. Vaknar efter att ha sovit 1 timme eller 2. Då är det precis som om nåt drar mig ut i köket och där brer jag smörgåsar med det pålägg vi har hemma. Efter det så går jag till sängs men kommer på att jag får dricka något också. Upp och dricker vatten eller mjölk. Går till sängs och somnar efter en stund. Vaknar igen efter ett par timmar,i bästa fall är jag bar a uppe och går på toan. Här hemma har vi något gott på fredagkväll eller lördagkväll. Det kan vara: lösgodis,chips,nötter och så vidare. Om det skulle bli nåt över så ber jag min sambo att gömma det så jag inte vet var det är,för gömmer jag det själv så hittar jag ju det. Har han glömt det så går jag upp och äter det. Jag försöker att gå och lägga mig samma tid på vardagarna. Min sambo jobbar natt,så han går halv 10 på kvällen och kommer hem någon gång mellan 5.30-6.30. Stiger då upp och tar en fika med honom. Det är sällen jag vilar mitt på dan, men det händer. Försöker gå ner i vikt men det är inte så lätt när man äter på natten.  Tyvärr så har jag gjort detta i många år men aldrig när jag sover borta.  För 6 veckor sen slutade jag att röka och det är jag väldigt stolt över. När jag rökade så kunde jag gå upp och röka också mitt i natten.   Har varit sjukskriven 2003 då jag fick en utmattningsdepresson men ska börja leta arbetsprövning 10 timmar i veckan. Ser fram emot att träffa andra folk även om jag inte har isolerat mig så har det ju varit ensamt. Men har faktiskt inte ätit mer på dagen för det.

Det var lite av min story,givetvis så finns det mer  men det skulle ta en hel vecka att skriva ner. 

Så är det någon eller några som har tips att ge mig så tar jag tacksam emot dom.

Jag önskar alla en trevlig jul.

Kram Eva

Margareta
0

Hej Eva!

Jag tror att en del av problemet är att Du äter just smörgås innan Du går och lägger dig. Smörgås innehåller ganska mycket kolhydrater och det höjer ditt blodsocker.

När blodsockret höjs svarar kroppen med att producera insulin. Insulinet har till uppgift att sänka blodsockerhalten till normalnivå. Själva sänkningen görs genom att insulinet öppnar "dörrar" in till cellerna för att släppa in blodsockret i cellerna - där fungerar det som energi.

Om Du producerar för mycket insulin - sjunker blodsockret för lågt (reboundeffekten) och det leder till att Du kan uppleva obehag. Du vaknar och vill ha något att äta för att återställa blodsockernivån.

Eftersom detta kan upplevas som en panikkänsla - vill Du återställa blodsockernivån snabbt och därför tar Du gärna till det som höjer blodsockret snabbt.

Att Du ökar i vikt beror på dessa svajande insulin/ blodsockernivåer - de signalerar till kroppen att lagra in fett.

Om jag vore Du skulle jag äta något annat på kvällen. Själv väljer jag alltid någon riktigt fet ost och skär den i bitar eller hyvlar skivor. Det höjar inte blodsockret och jag får inte reboundeffekten som gör mig sugen igen.

Om Du vill veta mer om det här sättet att äta är Du välkommen till Kolhydrater iFokus - där pratar vi om kost som håller blodsockret jämt dygnet runt.

Numer pensionär i Nynäshamn