Alkoholdjävulen
Tänkte bara delge lite tankar kring mitt alkoholberoende.
Jag har som vissa av er läst (Snabsters tråd) haft en riktigt usel relation till alkohol sedan dryckesdebuten vid 13 års ålder. Jag är idag 27 år gammal. I Maj 2006 slutade jag dricka helt och hållet, och jag höll upp i 14 månader. 10 Juli tog (ja, jag valde de själv) min första fylla igen. Allt gick lugnt till och jag hade inga minnesluckor och ingen ångest dagen efter. Men efter att jag tog en ny fylla så har jag druckit varje dag, inte så att jag varit berusad alla gånger, men ändå druckit lite varje dag. Jag har dock inte haft ångest eller mått dåligt, eller för den delen uppträtt dåligt under denna månad av ständigt drickande. Men jag kände ändå att de var dags att ta de cool då jag insåg att mitt drickande börjat skena igen.
Jag har nu inatt varit utan alkohol i två dygn. Det går bra, men kroppen skriker efter öl. Humöret åker berg och dalbana, och jag har vaknat gråtandes. Men jag är ändå på gott humör.
Mina tankar är numera att jag ska kunna ta en öl ibland, men att jag isf måste ha en jäkla hård självdisciplin. Jag tror själv att jag kan fixa det, och att tänka tanken på att aldrig mera dricka tror jag inte längre är en bra lösning för MIG.
Men nu är de iaf paus ett tag.
Ska försöka uppdatera er om läget när jag har nånting nytt att säga.

Jag önskar dig all lycka och styrka i världen. Du klarar det, eftersom att du vlil. Det är det starkaste vapen vi har tror jag, vilja.
Det är samma för mig - att jag vill kunna dricka en öl ibland utan att få ångest över det. Men att, som du säger ha disciplin. Men nu har jag märkt att det inte funkar för mig, just darför att jag har ingen direkt anledning, som du (har för mig att du har barn).
Men just darför önskar jag dig lycka till :) kram
/jakob

Sitter på morgonkvisten och bara läser, jag är medlem på många sajter här på fokus, men är Medarbetare på perser
Jag kunde inte låta bli läsa din tråd ändå, detta med beroende o annat berör mig så mkt, har en styvdotter på 33år som är missbrukare.
Jag förstår vadd u menar med att ditt humör inte mår bra av att avstå helt, det gör jag, men….du hade egentligen behövt avstå helt. Detta tror jag inte du klarar utan hjälp av mediciner.
Jag själv dricker kanske var 3e år på fest el annat, detta då jag har föräldrar som dricker alldeles för mkt, jag är uppvuxen med bråk, detta gick ofta ut över mig också, jag fick höra jag va ett oönskat barn, att jag va orsaken till de bråkade varje gång.
Trots allt så ser jag inte illa ner på er som har problem med alkohol, kan prata och vara social, och har själv vänner som är alkoholister.
Hoppas verkligen du klara ta dig ur dina problem och att du hittar något annat som kan få dig klara detta.
Kram!!!
För en alkoholist finns inget alternativ. Då är det allvar, aldrig mer en öl. Du har bara 2 saker att välja. Livet eller alkohol. De få som klarar det att bara dricker då och då är så sällsynta, men alla håller fast vid den myten. Tanken att aldrig mer är fruktansvärd skrämmande och tråkig, men det är den brutala sanningen. Fundera hur du vill ha det. Du måste lära dig att se alkolism som en sjukdom. En farlig sjukdom som cancer. Står för det, säg det högt till alla att du inte kan dricka. Det är så som att trycka på en knapp i hjärnan, stopp eller drick. Vill du ha stopp då är det stopp. Akcepetar stoppen. Andrar djupt och sträck på dig. Suget går över och du har överlevt.
Om du har barn, då har du ett ansvar. Jag har barn. Min dotter pappa dog i en överdos när hon var 6 år och min son har en alkoholist som far och de har nästan ingen kontakt längre.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mitt beroende är socker. Eftersom beroenden funkar likadant kan det säkert ändå vara applicerbart för dig det jag skriver. Jag försökte för ett par år sedan att hantera mitt sockerberoende genom att inte längre köpa några kakor och godis och sådant, men om någon bjöd mig ville jag inte tacka nej. Så jag tog emot efterrätter o.dyl. Min önskan var precis som din, att kunna använda min drog lite, någon gång ibland. Att sluta helt syntes mig för stort och för jobbigt. Det funkade dock inte alls. Liknande som det var för dig, även om det inte var med 14 månaders uppehåll så trillade jag dit igen varenda gång jag åt de där efterrätterna. Då kände jag ett sådant sug att jag redan samma kväll var tvungen att gå till affärn och köpa mig mitt knark.
Det enda som funkat för mig är total avhållsamhet från allt vad socker heter och även då andra snabba kolhydrater som vitt mjöl osv. Det har krävt en stor ansträngning, visst, men det är ändå sjukt mycket lättare än den där konstanta kampen för att "hantera" drogen. Jag tror att man kanske kan övergå till ett ofarligt bruk av sin drog om man är felbrukare och kanske även om man är missbrukare, men är man beroende tror jag inte att det funkar. Då kommer suget alltid att styra och tyrannisera och det kommer vara en ständig kamp med många djupa fall.
Det finns ju många som blir svimfärdiga av bara tanken på att sluta helt "för alltid" så då hjälper det att tänka att just den här veckan/dagen/timmen/minuten ska jag vara utan drogen. Och sedan när den tiden är gången tar man ett nytt beslut, antingen att hålla sig från drogen en vecka/dag/timme/minut till eller att ta drogen. På så sätt känns det inte lika oöverstigligt.
Personligen är det av värde för mig att ha tagit ett aldrig-mer-beslut då det hjälper mig att inte kliva över den tröskeln igen, då jag liksom med det gör tröskeln högre och svårare att ta sig förbi. Men alla är vi olika.
Hoppas det går bra för dig hur du än väljer att tampas!
Jag tycker din plan låter bra vadervader :) Och du känner själv om du klarar det eller inte. Visar det sig att du inte klarar det så får du nog sluta helt.
Jag håller tummar och tår :)
Update !
Tack för kommentarer.
Jag vet att de bästa för mig är att säga "aldrig mer", men uppenbarligen har de inte funkat. De funkade inte som 16 åring på öppenvård och de funkar inte 11 år senare med en pågående KBT-behandling.
Mina barn har aldrig någonsin lidit av mitt öldrickande, men visst förstår jag att jag har ett ansvar att hålla mig levande, men nu befinner sig inte mitt beroende på den nivån. Oftast handlar de om några öl vid datorn och urballade fyllor på krogen under barnledighet.
Idag har jag haft en riktig skitdag så jag vek ner mig och köpte några öl, har hunnit med tre hittills men är inte onykter…har bara lugnet i kroppen. i helgen ska jag resa iväg med barnen så då blir de alkofritt iaf.
Vadervader: Så länge barnen inte lider, tycker jag det är ok :) Bra att du tar ditt ansvar. Det är mer än vad många gör!
Ha det trevligt på er lilla resa :)
Vadå, så länge barnen inte lider? Ursäkta, du har bra ambitioner vadervader. Men kan du verkligen säger till 100% att din barn inte påverkas? Då är jag tyst, men jag har upplevt hur ett barn påverkas av "pappa dricker bara några öl, det är helt ok". För där finns det många,många små besvikelse ändå.
Är man alkoholist behövs det mycket kraft och just den kraften försvinner med tiden.
Men jag önskar dig och dina barn en trevlig resa!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Men om han inte dricker då han umgås med barnen tar de väl inte skada?
Okay, jag kan bara skriva av egna erfarenheter. Vet inte hur Vadervader har det.
Alkoholist är man inte på halvtid. Det påverkar hela livet och alla dagar. Man kanske inte dricker när det finns barn i närheten, men betende och tankarna finns kvar. Man "planera" en öllös dag eller helg med helt andra tankar än vad en ickealkoholist gör. Man är medveten om det hela tiden. Går man på pizzeria med kidsen, gäller det att skärpa sig och beställa vatten eller så, fast suget efter ölen finns där. Man är hela tiden lite kluven om man skulle önska bort barnen för att snabbt kunna dricka en öl. Man har öppningstider på systemet i huvud och skyltet av system skrika åt en: Var är du? Det är en otrolig tuff kamp. En alkoholist KAN inte bara slappna av och njuta av sina barn.
Sedan blir det ofta hemligt drickande i närheten av barnen. Ölburken under diskbänken, springande till tvättstugan när man har parkerad barnen framför TVn. Sedan kommer en glad, lite påverkad pappa in och myser med sina barn. Men barn är inte dumma. De vet!! Men de älskar pappan och säger inget.
Eller övertalningstaktiken på pizzerian. "Det är helt normalt att pappa tar en öl, ni får glass istället…"
Allt detta händer överallt med missbrukare och är en otrolig kamp, som ingen klarar av i längden!
Det finns väl olika grader av alkoholism?
Annars har jag väldigt många alkisar till vänner. De flesta plnerar nästa gång de ska dricka.
Ingen aning hur det är med olika grader för alkoholister.
För mig känns det så, antigen drickar man eller man är alkholist. Och alkoholist kan man vara i många år, med alla uppehåll, behandlingar, kontrollerat drickackande och okontrollerat drickande. Har man gått över gränsen till alkoholism får man kalla sig alkoholist (nycker eller aktiv) resten av livet. Tror inte att en alkoholist kan planera nånting mer i livet utan att planera samtidigt sin (icke-)drickande. Det blir på nåt sätt som om man måste tänka för två personer. Sig själv och den person som är alkoholist.
Man blir tex bjuden på en släktkalas. Andra tänker på vilka de ska träffas, vilka kläder, förhopningsvis bra mat osv. En alkolist tänker framförallt på hur han ska klara av alkoholen-dricka inget, dricka lite, dricka hemlig, bara vin, bara öl, först efter maten , inte förrän kvällen osv. Allt annat blir inte så viktigt.
Att vara alkoholist är ett 24timmarsjobb och krävs omänsklig mycket kraft och energi. Och i sin kamp är man alltid ensam.
Det är min syn på alkolism.
Ok.

Jag tror visserligen att det kan finnas grader av alkoholism kanske lite, men att ingen alkoholist, om man med det menar alkoholberoende, kan klara av att kontrollera sin drog. Jag tror som sagt på uppdelningen brukare, felbrukare, missbrukare och beroende. Felbrukare kan nog med ansträngning bli brukare och kanske även missbrukare kan, men är man beroende finns beroendet alltid där.
Följer er diskussion med intresse…
Hera verkar fatta i vilket läge jag befinner mig.
Jag är inte utslagen vareviga dag, utan de handlar om allt mellan 1-5 folköl per dag, OCH i 95% efter att kidsen somnat, om de inte gäller som middagsdryck.
Jag och Snabster har liknande dryckesvanor kan man säga.
Igår blev de två öl till friidrotten, och idag en till middagen med mamma.
Jag har aldrig smygit med drickandet.
Jag följer också tråden med intresse… Har en fråga vader-vader vill du vara utan alkoholen helt och hållet ?
Hej vadervader! jag hoppas inte att det kändes som ett personligt påhopp eller nåt, absolut inte. Det var mina tankar kring alkoholen. Och de gällde vem som helst eller inte. Jag känner dig inte, därför skulle jag aldrig uttala mig om just din situation. OK?
Vad som gjorde mig lite skeptiskt var att du skrev om humörsvängningar och kroppen skrek efter öl. Då har det gått ganska långt.
Men du skrev också att det krävs "en jäkla hård självdisciplin" för att motstå. Och det nog inte många som har det, annars skulle det inte finnas så många missbrukare. Du känner dig själv bäst och om du klarar den disciplinen då är det fantastiskt. Då kan du vara jäkla stolt över dig själv.
Själklart tar jag det inte som ett påhopp…alla åsikter är bra ;)
Jag läser era åsikter och en del sjunker nog in, så fortsätt kommentera.
Kia: Nej jag vill inte sluta helt, så känner jag nu. Förut trodde jag att jag hade bestämt mig…men.
Igår blev de nån öl för att somna i tid.
Hej vadervader, trevligt att du är tillbaka. Var helgen bra? Vad gjorde ni? Hur gamla är dina barn? Är bara nyfiken, inga misstankar. 
vadervader-… när du skriver att det blev några öl för att somna i tid. Tycker du inte själv det är jobbigt att du måste ta till ett sådant medel för att kunna somna i tid? bara nyfiken…..
Jag tror kanske att man måste nå en punkt där man bestämmer sig för att sluta. Sen om man hamnar i återfall, det gör alla men då har man iallafall verktyg och en insikt hur det är att vara utan. Har man varit utan ett tag vet man också hur bra man kan må… Så tror jag.
Kia: Jovisst är de ett jäkla krångel för att kunna sova, men hellre nån öl innan sängen än många på krogen med tillhörande bråk och grejer.
jag tar hjälp av benzo ibland oxå, tex valium igår. Inte bra, de vet jag, men i brist på annat.
Jo jag vet att man kan må bra, men jag mår bra just nu…då är de svårt att se alkoholen som en djävul äve fast jag vet att de är de. Jag vet oxå att jag kommer att börja må dåligt ju längre det går.
Men som sagt, de är såå jävla svårt. Man har en dubbelmoral utan dess like, börjar likna schizofreni…
Uppdatering igen…
Har vart utan alkohol och Valium i två dagar nu. Det känns bra. Just nu.
Var hos min psykologtant idag… Jag sa som de var att de var rätt jobbigt nu med alkon och att humöret börjart dippa igen…de blir ju djupare för var gång. Hon sa att hon ville ge mig en vecka, sen vill hon att jag kontaktar öppenvården pga mitt missbruk.
Jag ställde mig givetvis avisande till de…men efter nån timme så tyckte jag kanske inte att de var en sån dum idè. Men som sagt, jag är av åsikten att de handlar om en hjärntvätt OCH jag är av uppfattningen att INGEN människa ska berätta för någon annan människa vad den ska/får göra. Men samtidigt inser jag att jag har ett problem.
Schizofrent värre.
Vi bestämde iaf att jag skulle försöka hålla mitt mål och "bara" dricka max två öl/helg, ingen benzo.
Nu är de upp till mig. Som vanligt.
vadervader… Jag tror på dig det vet du…… Kramar extra
Det är starkt av dig vadervader att berätta om dina planer här, får då vet Du att vi kommer att fråga hur det går.
Det här är kanske din chans? En utsträckt hand som Du kanske behöver fatta tag i? Det är inte skämmigt att få hjälp. Det behöver vi alla ibland.
Det som är skämmigt är däremot att tacka nej till en som verkligen vill hjälpa Dig för den Du är egentligen - och det tror jag är något mycket bättre liv än det du lever nu.,
Alla former av droger - kidnappar våra själar och vi behöver bli fria från sånt!
Vi finns här och vi läser det du skriver, även om arbete och annat hindrar från att skriva varje gång.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag håller med Margareta…. Man klarar det inte själv man behöver hjälp, Hur man sen väljer att bli hjälpt det är ju upp till var och en men jag tror att man måste ibland bara ta emot den handen som sträcks ut mot en.
Vadervader som sagt skriv här när det är jobbigt så vi kan vara ett stöd för dig.
Kram
Kia: jag vet…Kramar tillbaka :)
Margareta: Jag har alltid varit öppen som en bok, har aldrig hymlat om mina problem, säger alltid som de är. Jag har sökt hjälp hela livet och de är inget jag skäms för…men jag vet att många i min eller nån annan beroende-situation inte söker hjälp för att de skäms. De är ju trots allt hjälpen som har räddat mig många ggr.
Jag håller dock inte med dig om alla droger kidnappar våra själar, och om de gör de så tycker jag att de är rätt okej. Jag anser att alkohol för mig sakta dödar min livsgnista. Men andra droger (och jag har testat en del)anser jag snarare berikar ens liv och öppnar nya sätt att tänka. Jag vet att de är som att svära i Kyrkan när jag skriver de på den här sidan, men jag har aldrig kunnat vara tyst :)
men tack för allt ni skriver…
Kan ju fortsätta skriva lite när jag ändå svara på era kommentarer..
Idag har barnen åkt till sin mamma, och jag lider mer än vanligt. Jag mår skit, de senaste dagarna har min kropp slutat fungera. Den är tömd på energi, den saknar sin bränsle (alkohol). Jag somnar på dagarna, men är vaken på natten. Men jag vet att de ger med sig så småningom.
Vet inte hur jag ska kunna plugga, men jag får vänta ut de här bara. Nu när jag inte har barnen så är de ju inget som hindrar mig från att springa o köpa öl. Men jag har stått emot de hittills. Har även valium hemma för att sova på, men de gör bara kroppen än segare, så de rör jag inte heller. Men de är bara så jävla tyst här hemma.
Ikväll har jag suttit och titta in i väggen en lång stund….men jag är liksom avstängd förutom en klump i halsen och skakningar i kroppen. Nu har jag iaf lyckats få hit en kompis inatt som kommer och sover här, som säkerhet och sällskap vilket känns bra.
Samt att jag har pratat med min vän Kia (forumvärd) på MSN, som vanligt…tack för dina ord.
Nu är de nog, mina barn ska ha en glad och frisk pappa.
På återseende.
vadervader: Jag förstår hur du menar och även om jag inte testat har jag ju hört alla som beskriver det fantastiska en drog kan ge.
Får jag utveckla vad jag menar med "kidnappa själen"?
Själva fenomenet att det är drogen i sig som skapar det positiva med att leva och inte det egna levda livet i egen gestalt är precis det jag menar med kidnappad själ.
Att jag måste tillföra något (är själva kidnappningen) för att må bra och att jag inte mår allra bäst när jag är precis mig själv och inget annat.
Själv har jag numer långa perioder där jag känner mig fri från att behöva tillföra något utifrån för att må bra/bättre och det är det jag kallar att vara FRI i själen och tanken.
#26 Problemet för mig, är att jag förstår vad du menar när du säger att vissa droger kan vara underbara MEN att du kan uppnå samma känsla genom helt lagliga och OFARLIGA metoder. :)
Jag har aldrig och kommer aldrig att testa dessa starka droger, eftersom jag vet att jag kan uppnå samma resultat genom andra metoder. :)
#27 …. Inget att tacka för. Jag som ska säga tack.
Jag tycker du gör enorma framsteg och jag tycker du gör en utveckling som är fantastisk. Det vet du….
Handen finns här det är bara att ta den och be om hjälp även om det är svårt ibland (tro mig jag vet hur svårt det kan vara)…..Och ibland behöver man inte ens be om hjälpen för den finns mitt framför näsan på en.
Kram
Med respekt för Vadervader som startade denna tråden har jag tagit bort de senaste inläggen här då jag tycker inte det var lämpligt, för att det ska bli en fortsatt bra sammanhängande tråd tog jag bort era svar också till personen i fråga som skrev.
Kia,sajtvärd
Bra Kia!
Har visst missat en del inlägg….men jag tror inte jag missade nåt nämnvärt va?
Imorgon har jag vart nykter en vecka. Inge alkohol, inge benzo. De känns som att de går åt rätt håll iaf, men de har vart en jävla pärs och jag har mått skit. Då är de bra med vänner ;)
Äter en massa godis och är törstig som en kamel. Men så får de väl vara. Röker mer oxå, och snusar. Alla laster är ju konstanta, eller ?
I veckan har jag dejt med min psykolog, vilket känns bra. Då kan jag berätta att jag klarat de mål vi satte upp :)
Ikväll är en rätt bra kväll, hittills.

#49 Alla laster är konstanta tills man bryter själva beroendet. Det är lättare att byta drog än att sluta, men att sluta är bättre. Försök gärna istället att göra annat som sätter igång kroppens naturliga produktion av trevliga signalsubstanser som att kramas, gå ute i den vackra naturen, klappa en katt osv
vadervader. Så himla roligt att läsa :) Det går ju jättebra för dig :) Du får fortsätta berätta här inne om hur de går för dig.
Man blir glad av sådant :)
Inte illa!
*50: Jo jag vet, jag vara bara iroisk…Klart de är bättre att bryta ett beroende, och inte bara hoppa på nästa tåg.
Idag var jag i skogen, jag har två katter som jag klappar…och kramen den kommer väl nån dag oxå :) Men skogen gör en gott.
Tack för alla snälla kommentarer, dem värmer.
Uppdaterar er hur det går…
Skogen är mysig den, i alla fall då jag slipper se insekterna ;)
insekter…..'ler* urk…
vadervader du vet jag hejar på dig!!!riktigt bra går det för dig bara positivt :)
kram
vadervader: det gläder mig ända in i själen att följa din tråd här och läsa om de mål du satt upp och nått! Uppdatera oss, snälla du, om dina skogsutflykter, dina katter, dina barn, din hälsa och dina dagar!
/Linda-Pinda
Hej vadervader - vad stark du är! Lycka till!
Ett tips att tänka på när du väntat ut det värsta: Öl innehåller en hel del kolhydrater, det kan vara så att du tänder av från mer än alkoholen. Du kanske skulle ha nytta av tarmbakterietillskott, syre och magnesium? Det kan få både kropp och själ att må litet bättre, när kemikalierna i kroppen rättar till sig.
Ahhh…idag kom barnen igen :)
Igår var jag hos min psyktant och pratade lite. Det var riktigt nice att kunna säga att jag har vart nykter en vecka och att jag börjat med skolarbetet. Hon verkade gladare än mig nästan.
De har hursom vart en helvetes-vecka och jag hoppas och tror att det här ska få mig tillräckligt motiverad att inte börja om igen.
De är intressant hur man reagerar nu, och hur min kropp reagerat under min första vecka som nykter. Direkt efter mitt beslut att sluta dricka så gjorde min kropp uppror (eller min hjärna)..Humöret gick upp och ner…skrattade o grät i samma stund. Kroppen la av att fungera, blev kraftlös…totalt. Jag somnade på dagarna, men på natten var den igång igen. Jag skakade, frös, svettades och frös lite till. Efter ett tag upptäckte jag att jag fick tillbaka känslorna (låter sjukt, jag vet). Men under mina 27 dagar i rad som full så blir man lätt avtrubbad.
Nu har humörsvängningarna nästan upphört, jag kan le utan att tvinga mig själv (ibland syns tom mina tänder..haha). Jag har fått tillbaka min aptit någorlunda. Jag är ständigt törstig, men väljer vatten nu :)
Får väl ändå säga att de går bra.
vadervader…riktigt kul att höra att det går så bra för dig.
Man kan skåla med vatten också eller hur.:) Det känns lite märkligt i början men det fungerar.
Fortsätt denna vägen du vet det är den rätta och vet du vad det är viktigt att le och det även med tänderna *ler'
Kram
Fantatiskt skönt att läsa! Grattis!
Åh vad härligt att läsa!

Härligt att det går så bra för dej vadervader =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Imponerad!!!
Du inspirerar säkert många kan jag lova!!!
vadervader stå på dig ikväll…. Jag vet att du kan, det vet du med att du kan…. Tror på dig!
här kommer en cyberkram åtminstone!
Tänkte bara säga att allt känns så mycket lättare nu när barnen kommit hit igen, en orsak att leva ett ordentligt liv liksom.
Önskar jag kunde ha dem jämt, jämt och alltid.
Jag är jätteglad att dina barn fick tillbaka sin pappa!
Vadervader……. Starkt…. Det vet du att jag tycker…..Och du har varit fri nu ett tag :)
Kram
Idag (måndag) har jag vart clean i två veckor…
Imorrn är de besök hos psyk igen…

#70 Woh! Det är ju jättebra :) Lycka till hos psyk. Får man fråga förresten vilken typ av psyk det är? Och för vad? Såg precis på dokument inifrån om depression och de pratade om olika typer av terapi. Så jag är lite nyfiken nu på vad folk får för hjälp.
men det är ju lysande, helt outstanding bra! Lycka till säger jag med
Starkt!!!!
Jag blir helt imponerad! Vad stark du är… =)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
hur går det här då?
#71. Min psykolog är knuten till min utbildning jag går. Hon har erfarenhet av KBT bla. men vet talat inte riktigt vilken inriktning jag kör nu. Anledningen till att jag är där är miljoner, men dels mitt alkoberoende. Men de är nog inte den största anledningen….alkon är ju bara mitt skyddsrum jag anv när allt de andra jobbiga kommer över mig. Demonerna du vet.
Annars så är jag fortf nykter..men nu kommer ju allt annat ikapp som man lyckades stänga av med hjälp av alkoholen. Så just nu mår jag skit igen. Hade ett framsteg hos psykologen förra veckan, hon kom innanför mitt skal och jag blev skiträdd. Är fortf skiträdd för vad de ska leda till….ett tillfrisknande kanske ?
Man är ju paranoid som satan. En del av mig vill bli frisk och kry från alla beroenden och demoner, men en anna klamrar sig kvar eftersom de är de ENDA skydd man har i livet.
Dessutom drabbades jag av migrän så jag har vart sängliggandes sen i lördags. Mitt första anfall faktiskt, bland de värsta jag har upplevt. De kom i torsdags (dagen efter psykologbesöket), och jag tror att de har spelat in. All skit kom fram och jag fick panik och min kropp regagerade med att stänga av systemet. Sen de faktum att jag nattsuddat en längre tid då jag har haft vansinnigt svårt att sova pga att jag inte haft nån alkohol att lura hjärnan med kan givetvis ha bidragit till min kollaps.
Imorrn är de iaf ett nytt besök hos psykologen och jag antar att jag kommer att bli än mer knäckt då.
Den som lever får se ;)

Hoppas att det går bra idag! Du kan väl skriva och berätta,,,
Gick bra hos psyk idag…
Vi fortsatte där vi avslutade sist, och mer och mer saker börjar gå upp för mig…VAD de är som har gjort att jag har de problem jag har. Alkoholen är som sagt bara min mur och nåt jag använder för att slippa känna efter eller trubba av känslorna.
Jag gick iaf hem och grät. Det var skönt.
Huvudvärken är borta ;)
Händer mycket med dig nu - så här får du en styrkekram att ta till när det känns tungt. Att gråta är en av de bäste läkningsmedlen vi har och så ska man gråta till tårarna tar slut, ingen idé att kväva det.
Man får lov att gråta. Det känns oftast ganska bra efterråt. Ibland vill man bara vara ifred och gråta, ibland låter man andra se på :) och ibland har man någon nära som man kan bli tröstad av. Men oavsett hur du gör det vadervader så tror jag det är bra att gråta.
Du är modig som går till psyk, för jag vågar inte. Jag är nog mer rädd för sanningarna än vad jag någonsin tror och tänk så långt du ändå kommit som nu vågar prata om det till någon….Kram
vadervader….. uppdatering? :)
Kram
Oj vilken historia. Grymt stor eloge till dig vadervader.
Att du slutat dricka och att du har varit ren nu i någon vecka är riktigt starkt gjort av dig.
Då jag själv har erfarenhet av släkt, ex pojkvän som som varit/är beroende så kan jag verkligen säga att SLUTA är det bästa du kan göra och att du nu klarat av det är så STRONGT.
För att leva som sambo som jag gjort är inte lätt det heller, inte haft någon som man kan prata med. Men själv så har jag brutit det nu då jag själv inte mådde bra. (även om det bara var några öl om dagen, vare sig det var folköl/starköl)
Att ta tag i sitt liv är det nog något vi alla skulle behöva göra någon gång i livet, vare sig vi använder något för och dämpa det eller inte. (mitt beroende blir väl socker när det väl behövs)
Kram på dig Vadervader. Alla behöver vi en då och då.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Å vadervader, undrar hur många gånger jag läst det här nu. Du påminner precis om min nyfunne vän som är en av de mest speciella männsikor jag mött. Dessvärre har han inte kommit lika långt i sitt liv som du och jag önskar jag visste vad jag skulle göra för att leda in honom på rätt spår.
Angående droger så har jag aldrig testat men en vän till mig som gjort det tyckte jag var som hennes drogande vänner men inte lika puckad. Vad detta betyder vet jag inte. Att jag är naturligt hög på livet kanske?
Och i rätt sällskap blir knäpp.
Nåja, jag önskar att det går fortsatt bra för dig och så får du en JÄTTEKRAM från en fröken som har svårt för närhet…
Uppdatering.
Mår rätt kasst nu, mest pga sjukdom men även pga annat. I helgen så drack jag två öl, flöddrade och rökte cb. Ingen ångest eller dåliga känslor efter det.
Men de är svårt att hålla sig helt clean. Fortsätter hos psyk och försöker gå i skolan. Riktigt tungt nu.
Självklart så är målet att vara helt fri från alkohol.

Ta en dag i taget, alla har vi våra återfall på resans gång men vi reser oss upp igen.
(Vad betyder flöddrade?)
_**/Mvh Anne
målet är klart det är bra! men ibland blir det lite återfall och det är inte alltid man har ångest av det och det kan va jobbigt att inse en sådan sak istället.
En styrkekram får du här

Oj vad långt detta inlägg är:).. Hur går det för dig nu då? Får du gå kvar hos psyk även fast du har haft ett "återfall"?
Jag håller med Alexej om allt! Jag är ändå lite förvånad över att du tror att detta inte skadar dina barn på något vis.. men å andra sidan ser jag det som att du är aktiv i ditt beroende jag ser inte det som att du kommit ur det. Tycker du är väldigt härlig som person som skriver så öppet här!
Jag hoppas du väljer livet! som Alexej skriver #3..
#85 - Flöddrade betyder att jag käkade benzodiazepiner (lugnande, sömnmedicin m.m)
#87 - ja jag får gå kvar. Jag går inte där på dem premisserna. Jag började där då jag var helnykter.
Hur skadar de mina barn? När jag har dem så röker jag kanske en holk, sen går jag till sängen (jmfr en folköl). Jag sköter min skola, alla kontakter med dagis o skola, finns alltid där för dem. Sku tvärtemot att påstå att jag är en bättre pappa sen jag började röka…mer tålamod, gladare. Jag är inte hög när de är vakna, jag dricker inte när de är vakna.
Jag är Öppen.

#88 Okej! Vad bra!
Det är omöjligt för mig att förklara på vilket sätt det skadar dina barn, Om det nu gör det överhuvudtaget?! De kan jag aldrig säga säkert!
Vad är det som fattas då om du måste röka för att ha mer tålamod med dina barn och vara gladare?
#89 - Ett dåligt tålamod kan vi alla ha, mitt är nog inget undantag. Jag kan bli arg ibland men även strunta i saker och ting. De jag menade var bara att jag märkt att jag fått mer tålamod än jag hade innan, de tycker jag är positivt. När man röker så spelar småsaker ingen större roll utan man ser mer till helheten.
Glad blir man oxå av CB då de stimulerar belöningssystemet i hjärnan, som dopamin och GABA då THC (aktiva substansen i CB) tar rollen som anandamid som ökar utsöndringen av dopamin.

#90 Ok! Du verkar påläst..
Cannabis har med framgång använts för självmedicinering av personer med kronisk smärta, vilken inte kunnat behandlas med andra, mer konventionella läkemedel. Fast i Sverige kan man åka in för sådant …
#91 Självklart vet jag vad de är jag stoppar i mig. De borde alla ta reda på.
#92 - Ja de stämmer bra. Själv ser jag endast ett skäl till att cannabis inte är lagligt. De skälet är pengar. Medicinbolagen skulle förlora oerhörda mängder pengar då människor upptäcker att CB kan användas mot tex, smärta, grönstarr, illamåendebehandl i samband med kemoterapi vid cancer, reumatism, Multipel skleros (MS), Sömnbesvär, ångestdämpande m.m och att de faktiskt kan fungera slemlösande för lungorna vid distanslöpning.
Mediciner mot allt detta säljs av medicinbolagen för dyra slantar. Så de ligger i deras intresse att behålla situationen likadan.
Men i övriga Europa har de snart släppt CB fritt. Men Sverige har alltid lagt i sitt veto mot detta i EU-domstolen. I USA får man i vissa stater CB utskrivet för medicinskt ändamål.
Dessutom är hampa den mest användbara grödan på vår planet och en av de mest hållbara. Den kan växa i stort sett över hela jorden. Men man kan inte ta patent på en växt…
Men de är olagligt säger polisen och ingen forskning får förekomma. Vänta bara tills goda råd är dyra i samband med klimatförändringarna.
Sa nån hyckleri och dubbelmoral?
Cannabis kan ju även ge beroende och påverka så att man inte kan köra bil eller manövrera maskiner, eller för den delen hålla ihop sin vardag. Fram för forskning för all del, och skriv ut det på recept där det är lämpligt, men jag är mot att släppa rökat helt fritt. Det är långt i från alla som har vett på att styra sitt bruk, utan hamnar i missbruk. Som med alkohol. Alkohol är accepterat genom hävd och sedvanerätt, men det är inte skäl att släppa fler substanser helt fria.
Jag är inte alldeles drogromantisk
. Att man däremot inte får odla ens rephampa i det här landet, trots att det skulle behövas halva hampåkern för att få ihop till något som är värt att röka, det är fullständigt löjligt.

Bra dialog ni har här!
Jag har aldrig testat CB och jag skulle nog vilja tillägga att jag är nog glad för det för jag tror att jag skulle antagligen bli beroende av det med.
Om känslan är som Ni säger så tror jag att jag strävat efter den känslan mer och mer och då antagligen hamnat i tungare grejer än CB. Jag har ingen aning men får uppfattningen att CB och typ lättare droger är inkörsport till en del tyngre droger. Är det så eller har jag fel? Kan man verkligen klara att röka CB på den nivån som en normal person dricker alkohol? Eller påverkar det starkare?
Mest nyfiken!

Jag tror absolut att CB och liknande är en stor inkörsport till tyngre droger, men jag tror även att alkoholmissbruk kan vara en inkörsport till CB eller andra droger
_**/Mvh Anne

en bekant till mig i Australien var alkoholberoende, drack många öl varje dag, men klarade även vardagen galant.
Han försökte sedan sluta med alkoholen och gjorde precis som du, rökte lite cannabis då och då för att "må lite bättre".
Det blev en och annan joint först i veckan sedan en om dagen, sedan några om dagen, sedan började han röka "bong", sjukskrev sig från jobbet för att sitta hemma och röka.
Sedan fick han sparken och då sket sig allting.
Han rökte bong efter bong dag ut och dag in. Hur han fick råd förstår jag inte men tror han levde lite på sina föräldrar.
Som sagt, han vände beroendet från alkohol till cannabis.
Har ingen kontakt med honom längre, men har hört att han börjat med tyngre grejer, började med att han gick ut på krogen och tog "en E" (extacy) vilket ledde till att han nästa helg tog 2, sedan 3, sedan fler piller och även amfetamin och kokain.
Nu röker han alltså cannabis som cigg dagligen medan kvällar och nätter (ibland dagar) lever livet på extacy och amfetamin.
Han har även testat heroin och ice (vilket är enormt beroendeframkallande)
Säger inte att detta skulle kunna hända dig, men var försiktig med att ersätta alkoholen med cannabis!!

#98 Det skulle kunna hända typ "alla" skulle jag villa säga iallafall som använder sig av CB. Och var försiktig med Alkoholen med… även den är inkörsport till andra droger om ni inte visste det
!!
# 90 Slås bara ev en tanke; Vilket bra försvar du har lagt upp angående ditt beroende!!
Röker "bara" en holk!! Har mer tålamod när jag röker på!!! Jämföra en holk med en folköl!!!!!
Du är "nykter" men käkar benzo o röker????
Vad är det du skriver?
Kerstin // nykter alkoholist/narkoman

# Mycke bra skrivet!!
#100 Tänker likadant.
Allt det har jag hört i många år, kan bara skaka huvud.

Läser här om att barnen inte kan ta skada,men jag och mina syskon tog verkligen skada.
Först av en far som drack,sedan av att han hittades död på en kompis toalett 1984….då var min yngsta syster 13 år gammal.
Vår ångest tar aldrig slut…..Vi miste vår far till drogerna!
Idag önskar hans barnbarn att han varit i livet så han kunde få se och uppleva sitt första barnbarnsbarn….
Starkt ut av dig att skriva om ditt beroende……