Socker är inte farligt?
Varför har vi fortfarande en attityd hos dietister, läkare och kostrådgivare att socker inte är farligt?
Citat från chatt med Aftonbladet:
Eva säger: Hej, hur farligt är det att äta socker?
Josefine Jonasson säger: Hej Eva! Socker är egentligen inte farligt på något sätt men ett stort intag av socker minskar chansen att få i sig all näring man behöver. Socker i sig ger ingen näring. För tänderna är förstås inte socker så hälsosamt alls. En "lagom" sockerkonsumtion och en för övrigt varierad mat är helt ofarligt.
Men socker i normal mängd sas, är väl inte farligt?
Sen kommer väl folk ALLTID ha skilda åsikter om allt innom kost.
Det är väl frågan vad som är normal mängd. Jag tror det är ungefär så mycket som finns i en vildmorot och några svinmålleblad per dag.
Tja, jag tror faktiskt att allt socker som inte är naturligt, t.ex i frukt och honung är farligt.
Tur att jag inte äter det då :)
Farligt på vilket sätt?
#4 Jag tror att allt som växer naturligt är OK och olika sorters kost är något man kan debattera i evigheter och antagligen är det så att olika kost passar för olika människor.
Men rent raffinerat socker tror jag är fruktansvärt dåligt för alla, faktiskt. Sötningsmedel likaså. Allt som är för raffinerat och för konstgjort är skadligt för kroppen i stora doser och nuförtiden finns det socker och sötningsmedel i nästan allting vi äter.
Det höjer blodsockernivån på ett alldeles för snabbt sätt, som orsakar obalans i kroppen och skapar t.ex sockerberoende och diabetes. Utslag, eksem, onormal trötthet, humörsvängningar, deppression, ångest, ADHD, koncentrationssvårigheter - det finns mycket som i grunden kan vara orsakat av socker och sötningsmedel.
Socker väcker defintivt begäret och det kan inte vara nyttigt.
Numer pensionär i Nynäshamn
Det mesta kan väcka mitt begär om det blir för mycket.
#7: Håller helt med dig där …
!
:)
Aftonbladets GI expert borde prata med dietisten.
Lolly säger: Hej Ulrika, varför är socker så dåligt? Vad kan jag äta när sötsuget kickar in? Kram Lolly.
Ulrika Davidsson säger: Socker påverkar kroppen negativt på lång sikt och kan skapa ett beorende. När man äter socker börjar kroppen producera signalsubstansen dopamin som gör att vi blir tillfreds och vill då gärna ha mer av socker. Dopamin produceras också när vi tar andra droger såsom alkohol, tobak, tabletter och man kan känna begär efter mer. Dessutom påverkar socker blodsockret enormt och då börjar bukspottskörteln producera hormonet insulin som drar ner blodsockret. Att ha mycket insulin i kroppen är negativt för både balansen, viktminskningen och humöret. Dessutom sliter man på sikt sönder sin bukspottkörtel och riskerar då att få diabetes. Det bästa är att sluta tvärt med allt som innehåller socker och på det viset bli av med sötsuget! Hälsningar Ulrika.
Min kropp producerar nog dopamin, vad jag än äter känns det som.
Och igen, det är ju då man överkonsumrerar.
Det har jag fått lära mig.

Man kan inte få ADHD av socker. Men man kan höja energin av och med socker. Man kan oxå slå ut medecin med socker.
Min son använder socker som en narkoman använder sina droger. Och han reagrar på samma sätt som en drog missbrukare. Han tappar totalt sitt omdöme och även sin självkontroll. Detta sker endast av aktivt socker samt allt som binder socker.

Visst är socker beroendeframkallande! Det gäller inte bara sockret i sig utan även vitt mjöl, alltså raffinerade produkter. Mjölet blir till socker i kroppen. Detta blir även ris och potatis eftersom det är stärkelseprodukter.
Jag har lagt om min kost helt och blivit fri från migrän och dålig mage. På köpet gick jag ner 23 kg :-) Blev även fri från nickelallergi och pollenallergi.
Jag äter aldrig godis av den anledningen att det bara är kemilalier och socker. Dessutom är det inte gott när man väl vant sig av med eländet.
Någon gång äter jag en bit mörk choklad till kaffet, mycket gott och inte alls farligt. Jag äter också mycket frukt och grönsaker. Kroppen håller en jämn blodsockernivå nu i stället som förut att den gick upp och ner som en berg- och dalbana.
Våra kroppar är inte gjorda för vitt socker / vitt mjöl!
#12 Det beror helt på vad man menar med ADHD. Jag har läst teorier om att många barn i själva verket inte har något syndrom utan att det beror på för mycket socker och att beteendeproblemen försvinner vid kost som utesluter socker och innehåller naturlig mat.
Lite märkligt är det att mängden barn med bokstavsproblem har ökat under den tid då vi minskat på naturliga fetter samt ätit mer socker än någonsin tidigare…
Du får tro vad du vill, jag tror 100% på detta. Mina barn kommer aldrig att få godis eller så mycket socker av mig.
ADHD är ju en dysfunktion i hjärnan. Om man äter socker försämras det helt klart. Sen vad som är hönan eller ägget är väl en annan diskussion. Jag tror helt klart att moderns intag av socker under graviditet kan påverka hur barnets hjärna utvecklas.
Numer pensionär i Nynäshamn

#13 Kakao är visserligen inte heller harmlöst. Det innehåller den psykoaktiva substansen theobromin som också mästrar med hjärnans signalsubstanser.
#16: Är det inte just därför man mår bra av choklad?

#17 Jo exakt. Det är från theobrominet som den berömda känna-sig-som-kär-känslan kommer ifrån när det gäller choklad. Det pratas så mycket om detta som något positivt, men jag har svårt att se kemiskt mästrande med signalsubstanser som något positivt. Alla som nyttjar droger av olika slag gör ju det för att de ger en må-bra-känsla av något slag. Det betyder ju inte att det är bra att nyttja dem.

Men fungerar det olika på olika personer då? Jag har aldrig känt mig särskilt sugen på choklad och blir inte tillfredsställd av den heller…
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

#19 Ja det tror jag absolut. Alla är ju olika och mängen av olika signalsubstanser och receptorer är individuellt. Det är väl därför folk dras till olika droger och vissa inte dras till droger alls.