Bryta sekretess?
Det hade underlättat en hel del om jag kunde berätta om mitt brukade (inte missbrukande dock) av droger för min teraput, så nu undrar jag om någon av er har koll på hur tystnadsplikten fungerar.
Kopierat från sjukvårdsrådgivningen.
http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=22759
"Personal inom hälso- och sjukvården har ingen skyldighet att polisanmäla brott som en patient gjort sig skyldig till. Men personalen har enligt lagen rätt att göra en polisanmälan om brottet är så allvarligt att det kan ge minst två års fängelse, till exempel mord eller grov misshandel."
Detta tolkar jag som att dem inte MÅSTE anmäla men FÅR LOV att göra det. Det står också så här:
"Alla anställda inom hälso- och sjukvården, även administrativ personal, har tystnadsplikt och sekretess när det gäller allt som har med vården att göra. Detta gäller både inom den offentliga och den privata vården samt för apotekspersonal. Tystnadsplikten innebär att personalen inte får prata med obehöriga om en persons hälsotillstånd, behandling eller personliga förhållanden."
och så här:
"Alla uppgifter i en patientjournal omfattas av tystnadsplikt och sekretess. Bara den vårdpersonal som behöver uppgifterna för att kunna ge en bra och säker vård får läsa journalen i datorn eller i pappersform. Tystnadsplikt och sekretess gäller även personalen emellan. Även personliga uppgifter som inte har förts in i journalen omfattas av lika sträng tystnadsplikt."
Jag ringde även till sjukvårdsrådgivningen och frågade men damen jag pratade med gav aldrig mig något klart svar. Hon sa att dem inte MÅSTE anmäla men att dem kan göra det. När jag frågade om det är ett brott mot sekretesslagen om dem skulle anmäla så svarade hon väldigt luddigt. Hon sa typ bara att "Dem ska ju inte bryta mot sekretesslagen, men om teraputen anser att det är fara för någons liv (här pratade hon också något om missbruk som jag inte hängde med på riktigt) så är det också okej för henne att anmäla. Hon måste dock först berätta det för mig och inte "gå bakom ryggen" och göra det (men det är ju strunt samma för jag får ju en anmälan på mig ändå).
Med andra ord så har jag inte fått svar på min fråga. FÅR min teraput enligt lagen anmäla mig om jag berättar att jag har begått ett brott som ger mindre än två års fängelse?
Blev ett långt inlägg men hoppas någon orkar läsa och kan hjälpa mig att hitta ett svar.
jag förstår det som att hon FÅR anmäla dig. och om det gäller saker så som mord o dyl måste hon. alltså fååår hon anmäla dig, vilket hon förhoppningsvis väljer att INTE göra. Lycka till
Jo så tolkar jag också det men jag hade velat läsa svart på vitt vad som gäller.
Tack så mycket! :)
Enligt lagtexten får hon INTE bryta sekretessen för något som kan ge lindrigare straff än två års fängelse.

Jag är utbildad beroende terapeut och jag som terapeut får inte bryta sekretessen gente mot dig om du inte kan få minst 2 års fängelse. Sen finns det ett undantag dock, om du har barn kan man få gå in och bryta sekretessen för att hjälpa barnen, men då ska man prata med dig om det före!
För även om som du skriver här brukar droger och inte missbrukar så är det inte lagligt i Sverige vilket kan komma att sätta barn ikläm. Så allt användande av droger klassas som missbruk i Sverige iallafall. (Detta inlägg är helt utifrån min kunskap som terapeut)
Håller absolut med dig om att det skulle underlätta mycket för dig att kunna prata om även dessa saker med din terapeut
!
Lycka till!
Mvh Hanna
Drogterapeuter och liknande får bryta mot sekretessen om det du berättar kan ge upphov till minst 2 års fängelse.
Det är än dock en ganska luddig lag, för vem kan bedömma vad straffsatsen blir?
Sedan är det ett etiskt ställningstagande också, exempelvis mord är lättare att bryta tystnadsplikten för.
Jag tycker att du ska ta upp ämnet med din terapeut för att disskutera ev vidare förfarande.

#5 ett mycket bra förslag! (att du bör prata med din terapeut) För hur det än blir tror jag du inte får ut det du ska av terapin om du ska hemlighålla vissa saker som kan påverka ditt mående mm.

Tack för alla era svar! :)
Jo jag vill gärna berätta för henne om att jag brukar droger då det påverkar en del i mitt liv (såklart!). Att hemlighålla det kan göra det svårt att berätta andra saker.
#5 Okej, barn har jag inga så det är lugnt. Och att ta droger lite då och då kan man väl knappast få 2 års fängelse för hoppas jag så då borde läget vara lugnt. :)
Jag vet att allt brukande av droger räknas som missbruk, mycket konstigt tycker jag då det är STOR skillnad på att bruka och att missbruka. Nåja, inte mycket man kan göra åt det.

Det är skillnad på att bruka och missbruka, men enligt svensk lag olagligt vilket som….
Men om man brukar droger och valt att göra de så är det ett beroeende om man inte kan låta de vara, missbruka i mina öron är när de egentligen har gått för långt och de är under väldigt lång tid…
Berättade för min terapeut om mitt missbruk av droger för ca 3 år sedan, gick i 9: klass i grundskolan vid detta laget hade jag hållt på konstant i 2 år, och hon bröt sekritesen pga min ålder enligt dom och vipps så satt du hem ungdoms hem i 8 månader…
och inte är de slut på skiten än, hjälpen hänger fortfarande efter som en böld i r*ven…
även om ja bor med min sambo, håller på att avsluta gymnasiet men dock bara vart ren i ca 1,5 år så är dom fortfarande kvar i mitt liv… längtar tills dom drar helt…
lycka till iallafall =) Och hoppas att allt ordnar till sig =)
#5 När man pratar om "kan ge" så är det lägstastraffet i lagen man syftar på.
Brott i Sverige med lägst två års fängelse i straffskalan:
- Människohandel
- Våldtäkt
- Våldtäkt mot barn
- Grovt koppleri
- Mordbrand
- Grovt sabotage
- Grov mened
- Grovt övergrepp i rättsak
Till det kommer mord som har lägst 10 års fängelse i straffskalan (eller 6 år om det av någon anledning anses mindre grovt) samt en del brott mot Stat och rike (dvs terrorism, spionage och dylikt).
Ringa narkotikabrott (att vara påverkad av droger) ger normalt böter, så ur den synvunkeln behöver man inte vara rädd att någon skall bryta sekretessen. (jag vet att det är en gammal tråd, men ville bara poängtera "grovheten" i de brott som har lägst två års fängelse).
mvh Martin