Beroenden iFokus

Beroenden

Etikett: vi-som-är-sockerberoende
Läst 1066 ggr
supermoccine
0

Hjälp mig att förstå

Jag behöver kunskap. Jag behöver förstå en sak. Jag har varit mestadels abstinent i ett år och åtta månader. Jag har haft två återfall. Ena gången var i oktober när de hade stora mängder finchoklad i olika smaker på vårt fruktfat på jobbet som jag inte kunde låta bli. Andra gången var för en vecka sedan när jag var alldeles för hungrig och det fanns pepparkakor på ett annat jobb och inga affärer öppna. Det jag behöver förstå är varför det är så annorlunda nu.

Förut, när jag bestämt mig för att sluta köpa sötsaker, men fortfarande åt sötsaker jag blev bjuden på t.ex. efterrätt, blev jag helt tokigt sugen på kvällen efter att ha ätit något sådant till lunchen. Sådana kvällar bröt jag ständigt mot min regel om att inte köpa något. Nu har det inte alls varit så. Jag har inte fått mer sug eller möjligen lite, men absolut inte det där slaviska suget från helvetet. Jag har inte haft något problem med att inte äta mer av chokladen i fråga dagen efter eller nu efter pepparkakorna haft något problem att inte röra det julgodis som fanns hemma hos min far.

Återfallen var dessutom ganska små mängder, kanske för att det var på jobbet båda gångerna och man inte vill länsa allt direkt. Mängder som för en "normal", men inte ett normalt beteende, för det var smygande till 100%. I alla fall känns det nu farligt lätt att bli övermodig och tänka att äh, jag har nog inte så stort problem med det här längre. Jag kan nog äta lite sötsaker ibland utan att det gör något. Men jag vill aldrig, aldrig någonsin hamna där jag var, så jag behöver hjälp att förstå varför jag reagerar så annorlunda nu.

Kia
0

Jag har inte kunskapen varför det är så för dig, men jag kan bidra med en teori iallafall :)

Kanske är det så att du faktiskt har kapitulerat till din sjukdom och när du väl nu då fått något mindre återfall så kan du snabbt acceptera det och ta kraft att inte fortsätta som du kanske tidigare hade gjort.

Det är viktigt tror jag att som du säger inte få övermod och tro att du kan bara för du klarat dig ur dessa återfall så snabbt. Utan att du är försiktig och inte glömmer hur du en gång mått när du väl åt som du gjorde.

För nästa gång kanske inte blir så enkel som dessa gånger har varit. Kanske ska du bara finna dig i det och känna tacksamhet att det inte gick överstyr på något sätt, för det är fantastiskt att du inte fallit mer sen och det måste du känna och berömma dig själv för. Tänk så långt du ändå kommit!

Jag tror inte att du ska tänka så mycket på det utan koncentrera dig på att vara abstinent för dagen istället. För innerst inne vet du att du inte kommer kunna äta lite sött då och då för snart är man i fällan igen, så är det iallafall för mig.

Hoppas jag kunde ge dig en någerlunda teori ….

Lycka till

/Kia

supermoccine
0

Nej, jag vet ju innerst inne, särskilt ger ju mitt störda beteende en ganska stark fingervisning. Det är det jag får fokusera på tror jag. Tack för din teori och pepp. Jag tänker att kanske det är så att kroppen funkar bättre nu när jag i övrigt (utom dessa två dippar) äter helt annorlunda och mycket bättre än förut. Kanske är kroppen i så pass mycket balans nu att den inte rubbas lika lätt, men skulle jag börja gå tillbaka till min drog skulle det inte vara så längre och sjukdomen skulle ha lurat mig. Det är väl sjukdomen som viskar i örat att det nog inte är så farligt när mina återfall varit så pass lindriga. Jag gör nog bäst i att inte lyssna, bara köra på och alltid ha med mig rostade sojabönor i väskan om jag av någon anledning skulle bli kvar på ett jobb för länge och bli hungrig.

Niklas
0

Jag kan tänka mig att i takt med att du blir "avgiftad" behöver du mindre för att stilla begäret. Du kommer längre ifrån det och kroppen vänjs långsamt av.

Låter det galet?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Gronstedt
0

supermoccine, jag har haft samma erfarenhet - att ett litet återfall INTE väcker det rasande monstret i magen numera. Jag tror faktiskt att det beror på att de rent kemiska reaktionerna i kroppen börjar rätta till sig. Alltså att den våldsamma blodsockersvängningen och insulinreaktionen på den inte blir så våldsam längre. Om det är sant, så skulle det tyda på att metabolt syndrom kan reverseras, och det vore inte dumt!

Någon som vet mer?

Hoppfull
0

Jag vet inget om just detta men lever i en oerhört trygg förvissning (som jag inte har en aning om vart den kommer ifrån) att i stort sett ALLT som blivit trasigt i kroppen kan repareras. Förutsatt att kroppen får rätt hjälp och verktyg. Det senare är nog den stora nöten… min tro är dock att det allra allra flesta sjukdomstillstånd orsakas i grunden av diverse känslomässiga blockeringar vilka i sin tur skapar oreda i systemet. Och många bäckar små… Därför kan det ta tid och vara svårt att komma till rätta med problemen men jag är helt säker på att går(överpositiv just idag Skrattande)!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.