Om självkänsla
Några citat från Mia Törnblom:
"Självkänsla = medvetenhet om den egna personlighetens värde det vill säga mitt eget värde i mina egna ögon eller hur det faktiskt känns att vara jag.
Vinsterna av en god och balanserad självkänsla:
Livet blir enklare att leva helt enkelt.
Vi vet vårt eget värde, istället för att känna att vi måste vara bättre än allt och alla för att inte känna oss värdelösa.
Vi tycker om oss själva och känner oss värdefulla, oavsett vem eller vilka som finns i vår omgivning.
Vi klarar av att inte vara perfekta och därför gör vi enklare om våra misstag till en rolig historia.
Det blir enklare för andra att tycka om oss, eftersom den gamla klyschan "för att andra ska kunna älska oss behöver vi börja med att älska oss själva" faktiskt är sant.
Vi vågar prova på fler saker eftersom vi inte längre är rädda för att misslyckas.
Vi vågar vara sanna mot oss själva.
Vi känner att vad som än händer så klarar vi av att hantera det.
Vi tar ansvar för våra relationer, och vi känner oss trygga i alla våra relationer.
Vi får distans till oss själva samtidigt som vi på riktigt tar ansvar för vårt eget liv och vårt eget mående.
Vår inre trygghet gör att vi säger ja när vi menar det och nej när vi inte vill."
Här är ett utdrag ur hennes bok Självkänsla Nu!
http://www.livshandboken.se/index.taf?_page=object&object_auid=9769
Jag har ljudboken, man tar mig aldrig tid att lysna på den ;) Hade nog behövt det!
Bra skriven.
Det som gör mig mest rädd när någon skriver om dåligt självkänslan är alla bortkastade år. Alltid går och väntar på att man blir smal. att man mår bättre, att uppfylla en dröm, en plan osv. Tänk om du få en sjukdom nu och får höra att du bara ha ett halv år kvar att leva. Tänker du då på vikten, utseende eller vad? Vi människor är så knäppa att vi alltid tror på en avlägsen framtid. Fråga en dödsdömt, vad som är viktigast och bäst i livet. Livet är en gåva och det är fel att inte ta vara på den!!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag har boken. Köpte den i förra veckan och jag ska verkligen sätta mig ner och läsa den nu. Jag har konstaterat att jag har dålig självkänsla och det måste jag ta i känner jag. Men jag konstaterar också att nu när det kommit upp till ytan, känner jag irritation och ilska ploppa upp och jag är lite osäker var dessa känslorna kommer ifrån.
Emellanåt blir jag bara ledsen och vill bara gråta. Jobbigt med dom känslorna när jag inte kan göra annat än att leva ut dom då jag nu inte äter på dom….

Precis så tror jag att det är Kia!! När man försöker sluta med de beteenden som hållit känslorna (ångesten) nertryckt så kommer de/den upp till ytan och trots att man tagit ett bra beslut så mår man plötsligt sämre! Det är väldigt lätt i det läget att ta till gamla beprövade metoder som åtminstone dämpade ångesten tillfälligt och gav en något annat att fokusera på!
Det där med att byta fokus har varit avgörande för mig tidigare. Att gå in i en totalkontroll av kroppen där minimalt med mat kombinerat med maximalt med träning har upptagit hela min kraft, tid och ork har varit min känsloflykt!
Jag har slutat med det nu men har mått konstant dåligt sedan dess
jag förstår dock idag att jag måste igenom detta FÖRST! Det är därför alla mina ansträngningar att tycka om mig själv via mängder av metoder inte funkat! Förarbetet var inte gjort… det blev som att plåstra över ett stOOrt smutsigt sår utan att rengöra det innan.
Är man en känsloförnekare som jag så handlar det faktiskt om att grotta ner sig i känslorna lite… att verkligen låta dem inta hela mig och bara känna hur oerhört dåligt jag mår. Men lika viktigt i det är att känna efter VAD det är jag verkligen känner och att släppa det helt fritt. För då lämnar det mig oxå när jag levt ut känslan…
någon som läst Mia Törnbloms nya bok? En härlig bok….
vad tyckte Ni?
#6 Nej, inte. Tack för tipset! :D
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!