Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettberoende
Läst 906 ggr
CarolineJ
0

Mina beroenden

21 år gammal och har redan samlat på mig tre stora beroende.

1. socker och kolhydrater
  2. Cola zero (dricker minst 1 1/2 liter om dagen)
  3. röker ungefär 1 paket cigaretter om dagen.

Resultatet är en ledsen 21-åring som lider av fetma och har dålig kondition och hälsa.

den 17 augusti 09 gifter jag mig med min johannes. när jag går mot altaret vill jag ha en klänning i strl 38/40 och ha trappat ner rökningen samt slippa socker och cola light-suget.

min diet eller vad man ska kalla det är lchf där jag äter 70% fett, 20% protein och 5% eller mindre kolhydrater per dag.

lchf är kosten för mig men det är såklart inte en dans på rosor. återfallen kommer titt som tätt (ganska tätt) och beroende nr 2, alltså cola lighten gör inte viktminskningen lättare eftersom där finns ämne i lightläsken som sätter fälleben.

rökningen skjuter jag upp totalt, jag kan omöjligt hantera tre beroende samtidigt. så nu kommer jag hela 2008 fokusera på vikt och cola light.

skönt att veta att man kan vända sig till andra som har liknande problem.

Gronstedt
0

Hej CarolineJ!

Du är i gott sällskap, kan jag säga, jag är också kolhydratberoende och kör LCHF för att bryta det. Jag tror det är klokt av dig att ta ett beroende i taget, jag tror jag skulle bli galen om jag försökte ta allt på en gång Flört!

mollward
0

Hej Caroline!

Ett litet tips från en annan sockertorsk! Försök att inte fokusera på vikten primärt utan jobba med ditt sockerberoende istället.
Tar man hand om det på ett bra sätt så kommer den minskade  vikten som en positiv bieffekt. Men försök att tänka i termerna "tillfrisknande" istället för att se det som en bantningsåtgärd.

Kram och lycka till!!

DrAnna
0

Äter LCHF.Jag har märkt att när sockersuget avtar så minskar även nikotin/röksuget. Mycket märkligt och mycket bra. Verkar som om kroppen "mår gott" och inte begöver så mycket extra stimulans.

CarolineJ
0

idag har jag haft en bra dag! känns skönt. änsålänge har jag ätit

81% fett, 16% protein och 3% kolisar. och samanlagt 1407 kcal.

ska äta ett mål till idag och då blir det lite mer protein. ska försöka hålla 70-25-5

tänkte skriva i denna tråden om hur det går för mig. :)

korseett
0

tänkte ge dig ett tips hur du kan minska på rökningen också utan några större uppoffringar. När jag rökte som mest var det 30 cig om dagen, de starkaste givetvis. Jag var 17 år och hade rökt sedan jag var 13. Jag rökte det första jag gjorde när jag vaknade på morgonen och det sista jag gjorde innan jag lade mig. Jag var ju tvungen att iallafall minska på ciggen eftersom jag började att må dåligt av dem så jag skippade den första och den sista.

Den första ciggen fick jag inte ta förrän jag ätit frukost och den sista hade jag klockslag som jag inte fick röka efter. Till slut så minskades antalet rätt rejält. När jag var 21 så slutade jag helt och är rökfri idag förutom ett återfall under semestern i våras när jag tydligen skulle bli obstinat mot mig själv och det var både rökning och alkoholstinna fester med polarna som var med och jag var "fri" från äkta man den veckan.

Lycka till med ditt nya liv!

Kia
0

CarolineJ,

Det måste vara en glädje att veta att du har ett bröllop att se fram emot :)

Jag vill dock säga såhär att fokusera inte alls på viktminskningen utan enbart på att varje dag vara fri från socker med hjälp av LCHF.

Vet inte om du väger dig men igen är bästa tipset "låt bli" då fixeras man av viktminskningen igen. Min egna erfarenhet är att så fort jag börjar fokusera på viktminskning så blir mitt beroende ännu värre och då får jag återfall på återfall och det blir bara värre. Vågen triggar igång mitt beroende också. När jag ser att jag går ner rent siffermässigt så är det precis som om jag stoppar ngt fel i munnen då så ursäktar jag det på ngt vis med att det är okej för vågen pekar neråt.

Så mitt största råd. Fokusera enbart på att vara sockerfri En Dag I Taget och (där ingår ju iofs Cola) och sen låt viktnedgången bli en bonus för den kommer snabbare än vad du anar om du inte fokuserar på den tror jag.

Berätta gärna hur det går och välkommen hit:)