Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettpsykiskt
Läst 2546 ggr
zeretki
0

Självkänsla - Affirmationer

Ett tips är att göra affirmationer framför spegeln varje dag. Även om du inte tror på dom, så hjälper det. Att se dig själv i ögonen och säga högt: att DU duger som du är, du är smart och duktig, du är stark och klarar av det du vill. Säg att du älskar dig själv! Liknande saker, beroende på vad du vill arbeta med. 

I början kanske det känns jobbigt. Du kanske gråter och känner dig sämre? Säg orden ändå! Du kanske inte vågar se dig själv i ögonen? Titta någon annanstans i ansiktet, t.ex. i pannan! Säg affirmationen högt och tydligt.

Börja med att viska om det känns bättre. Viska meningen 10 gånger och se om du kan öka volymen tills du kan säga det högt!

Gör detta varje dag innan du ska gå och sova. Eller när du står framför en spegel. :)

Det kanske verkar fånigt i början men man vänjer sig och även om man inte tror på orden först så arbetar hjärnan med dom ändå och TILL SLUT så kommer du att tro på dig själv! :D

Detta tar naturligtvis längre tid än en vecka. Detta är något man måste jobba på hela tiden! Vi blivit uppfostrade med Jante-lagen och det är så många människor i Sverige som är övertygade om att dom inte duger som dom är!

Och vi är dom som kan stoppa cirkeln, att inte föra vidare detta till våra barn. Barn ser och härmar. Det viktigaste är vad DU gör, inte vad du säger till dom. Barnen kommer ändå att härma dig.

Därför måste vi arbeta med oss själva! För att vi ska bli lyckliga och kunna ge av oss själva och lära barnen hur DOM blir lyckliga!

korseett
0

affirmationer är ett mycket starkt verktyg att använda sig av. Använd positiva ord inte negativa som orden inte och aldrig och ska. Använd gärna som att du redan har uppnått det du vill.

Exempel. Jag är nystartad företagare. jag säger affirmationen "jag har många nöjda kunder"

eller gällande mig själv "jag lyckas med allt jag tar mig för"

Lycka till och tack zeretki att du tog upp ämnet!

Anterrabae
0

Det är lite "fake it 'til you make it" över det hela.. Men funkar utmärkt.. =)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

zeretki
0

Har ni provat?

Jennix
0

Någon som provat?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

kerstinjo
0

*fniss* Det fungerar även om man känner sig som en stor idiot i början!

Jag förtjänar att vara lycklig

Affirmationen slinker in i ditt undermedvetna med hjälp

av upprepningens kraft och den kan vara en bra hjälp

att skapa det du vill i ditt liv eftersom det undermedvetna

inte kan skilja mellan sanna och påhittade påståenden.

Kerstin 

bintouu
0
ways
0

heheh rolig den där cool runnings ;)

Jag kan rekommondera en bok som heter Using your brain for a change, av Richard Bandler. I den finns tekniker för att ändra ens trossystem eller skapa helt nya trossystem på (efter man lärt sig tekniken) några sekunder. Den kan verka otroligt, men det funkar verkligen. Det finns även en teknik för att komma över trauman etc etc på några minuter i boken.

Angående affirmationerna, håller absolut med, funkar jättebra. Från vad jag hört ska affirmationerna inte vara orelistiska men alltid positiva. Ett exempel är Typ " Jag lyckas alltid med vad jag tar mig an" som är ganska orealistiskt då verkligheten inte stämmer överrens med detta + att man gör misstag vilka man lär sig ifrån. Då kan exempelvis en affirmation som denna passa bättre "Jag har vad som krävs för att lyckas och jag gör mitt bästa för att lyckas, och jag lär mig från eventuella misstag jag gör, för att lyckas även bättre".

Det finns uppenbarligen olika sätt att göra affirmationer på. Jag har hört att upprepa varje affirmation 3 ggr högt för sigsjälv ger bäst resultat. (ingen spegel behövs)

Cheerio*