Mat- /sockerberoende?
Hej! Jag misstänker att jag är mat- eller sockerberoende. Jag äter nästan hela tiden. Jag är ständigt sugen på godis och kakor, men finns inte det hemma så äter jag mat. Jag kan inte äta stora portioner för jag blir mätt väldigt lätt, utan jag går istället och småäter nästan hela tiden. Jag försökte låta bli att äta sötsaker och bara äta 4 riktiga mål mat om dagen, men jag klarade det i knappt tre dagar, sen kände jag mig tvungen att gå ner till stan och köpa massor av godis. Ändå ligger jag på gränsen till undervikt (trots att jag inte motionerar alls mycket, utan bara ca 1 timmes promenad om dagen) så vikten är inga problem. Men det är jobbigt att tänka på mat och godis hela tiden och inte kunna låta bli.
Hur gör man för att sluta äta hela tiden?
Sommarkatten. Jag känner igen mig i ditt beteende. Man försöker vara duktig men sen bara faller man. sen bara det fortsätter så hela tiden.
Att du inte är överviktig det är något jag förstått att man faktiskt inte behöver vara för att vara sockerberoende. Det är ju inte alla som lägger på sig men sockret i sig är förödande eftersom man måsr så dåligt av det eftersom mängden oftast blir så stor.
Håller med Gronstedt, gå in på kolhydrater i fokus där kan du få hjälp att styra upp suget längre än bara några dagar tror jag….
Ofta är det annat som ligger bakom ens ätande också , så är det för mig och för många andra också. När man väl börjar rota och får en del insikter så inser man oftast det. Kan vara tufft men även om jag själv just nu går igenom en hemsk tid så någonstans är det faktiskt värt det….

Oj, jag kanske också är matberoende?? När jag är hemma hela dan, så letar jag hela tiden efter "något som man kan tugga på"… Det är inte det att jag är hungrig eller äter jättemkt, utan att jag vill bara tugga på något!.. Ja, va konstig det kanske lät, men…

oj oj oj, skrev i fel tråd

Har du kollat så att du inte har diabetes? Det ska ju vara bra att småäta flera gånger om dagen.. men inte jämt.. och då inte att man vräker i sej jätteportioner. Ämnesomsättningen sätts också igång om man äter ofta och lite. Kolla även upp så att du inte har struma eller nått. Låter lite otäckt att du är på undervikt om det är så att du äter mycket.
Vad jag vill ha sagt är… kolla upp så att det inte är något fel på ämnesomsättningen. Då kan man också äta ofta… och fel.. Fundera om du lätt får huvudvärk också…
Själv äter jag när jag känner mej rastlös.. eller har långtråkigt… eller lessen. Något jag börjat ta tag i.. men det är svårt. Men jag försöker tänka att allting ordnar sej till det bästa..
Hoppas att det ordnar sej.. men kolla gärna upp dej!
Kram/Suss
Sommarkatten, Hur går det för dig? :)