Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettvi-som-överäter
Läst 3220 ggr
Vette
0

Tjockisbyxorna

Idag fick jag ta på mig tjockisbyxorna som jag gömt längst ner i garderoben, för idag passade inga andra byxor!! Ställde mig på vågen, som jag undvikit länge (och intalat mig själv att det "bara" är 8 kg upp), men i själva verket var det 12!! Jag vet inte hur jag ska kunna vända detta, har ingen energi eller inspiration, vet inte hur jag hamnade här över huvud taget.

Har varit sockerfri i snart 3½ år (och hade gått ner 38 kg), men har stora problem med att jag överäter andra saker. Kan tex inte äta ost och grädde för det triggar mig bigtime! Att undvika socker är inget problem längre men hur ska jag komma tillrätta med mitt överätande? Jag förstår ju att jag måste jobba med andra saker än kosten när det gäller mitt beroende, men jag vet inte hur.

Hjälp, råd och peppning emottages tacksamt!

korseett
0

Först en kram!

Du har upptäckt vad som triggar det är bra. Hur ser din dag ut? när får du i dig den felaktiga/riktiga maten? Kan du skriva ner lite hur din dag är så kanske du ser fällorna själv eller så kanske vi hittar dem.

Vette
0

Tack och kram tillbaka!

Oftast går dagarna bra på jobbet, har med mig matlåda och håller mig till den. Det svåraste är när jag kommer hem efter jobbet, bor ensam så jag kan göra "vad jag vill" utan att någon märker något. Det börjar redan på vägen hem då jag försöker stå emot att smita in i affären och handla dumheter, misslyckas oftast med det och kommer hem med tex ost och nötter som jag trycker i mig hela kvällen. Sen lovar jag mig själv dyrt och heligt att imorgon blir det nystart, men det blir oftast samma visa igen.

Men! Igår klarade jag mig hela långa dagen! Det var vita knogar och tandagnisslan, men en dag vunnen!

Gronstedt
0

Häng i, Vette! *kramar*

Vet du, jag tycker inte ost och nötter ser ut som någon dålig mat! Jag håller mig till LCHF för att bryta mitt kolhydratberoende, och då är ju ost och nötter helt tillåtet (mer ost än nötter, förstås) att "tröstäta". Om du tittar in på kolhydrater.ifokus hittar du många tips på vad man kan "tröstäta" när man är sockerfri, utan att gå upp i vikt.

Vette
0

Tack Gronstedt!

Fast det är just ost och nötter (o grädde) som jag går upp i vikt av… Äter sådana stora mängder, blir inte nöjd förrän jag är fullständigt proppmätt och jag tror att det trots allt blir för mycket. Vill ju också komma ifrån själva hetsätningsbeteendet, för det i sig är så jobbigt.

korseett
0

hmm Vette.. Nu vet du ju var det första problemet finns. Bor du så till att du är tvungen att handla efter jobbet eller kan du handla efter du har varit hemma? Om du inte måste handla så stålsätt dig var hela tiden medveten och fokuserad på var dina fällor finns på vägen hem. Om du måste handla så ät dig mätt på jobbet innan- kanske två matlådor den dagen? Även där vet du var i affären det finns de saker som triggar dig så undvik de gångarna helt enkelt. Alternativt ska du ta mjölk så ska du bara ta mjölk för vispgrädden tittar du inte ens åt eftersom den är dum mot dig.

Jag var en sådan som aldrig kunde tanka bilen annat än ute i en automat- kunde inte gå in på macken ens för då var det kört. Samma sak med mataffären. När det var som värst fick maken handla men var man ensam fick jag undvika vissa gångar och sedan i kön stå och titta i taket och tänka på nåt annat så att det inte skulle med "fem för tjugo". Det sistnämnda får jag göra ännu när jag känner att suget efter mat sätter in.

Kanske kan det hjälpa dig något?

korseett
0

ja just det- en inköpslista har funkat med för då ska kan jag ha stöd i den så att säga och bara handla det på lappen

Vette
0

Problemet är att jag går och handlar fast jag egentligen inte behöver. Går förbi 2 mataffärer på vägen hem och då blir frestelsen för stor. Det där med två matlådor var en väldigt bra idé. Att se till att vara mätt när jag går ifrån jobbet. Jag har också funderat på att börja träna lite mer på gymmet, tränar 3 dagar i veckan och de dagar jag tränar brukar det vara lättare att inte överäta. Vill inte att det ska bli ett nytt beroende bara…

Gronstedt
0

korseett: Been there, done that, bought the XXXL T-shirt! Kör raka vägen hem och ät konserver, för går jag in i butiken köper jag halva brödhyllan - eller på med skygglapparna och spring genom affären!

Vette: Jag har det likadant med grädde - kan äta hur mycket som helst och går upp. Hur fungerar det med ost och smör för dig? Smörbollar, till exempel? De som provat säger att det inte går att överäta, man blir nöjd på väldigt (jämförelsevis) litet. För mig fungerar nötbröd så, jag vill inte ha mer än ett par bitar, sedan är jag faktiskt nöjd. Om du hittar något sådant, som gör dig nöjd, kan du ha det i din "eftermiddagslåda", så klarar du dig förbi butikerna.

Vette
0

Kan äta hur mycket ost o smör som helst, gör latmansvarianten av smörbollarna och brer smör direkt på ostskivorna…. Nötbröd har jag också testat, med smör och ost på, blir inte särskilt nöjd där heller…. Ägg brukar funka ganska bra, ett par ägg med smör skulle nog kunna ge bra mättnad. Ska börja ta med mig det till jobbet så jag kan ta innan jag går hem.

Liss
0

Något som visst är bra är ju att köpa massa torkade aprikoser och päron.. de är sött men bra!

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

slumra
0

Jag känner igen mig mycket i det du skriver. Har inte ätit socker eller vitt mjöl på över 1,5 år men har under hela den tiden överätit på annan "vanlig mat". Vad som hjälpte mig att sluta med det var att skaffa en sponsor! så sedan 8 augsti har jag inte överätit (peppar peppar) Jag lämnar över min matplan till henne varje dag. Om jag har överätit ska jag berätta detta för min sponsor, vilket gör så att jag låter bli. Det är en sak att överäta för sig själv. Men att behöva dela det med någon annan, den smärtan gör så att jag låter bli att överäta. Jag väger min mat också, har fått en matplan av Pernilla Lunderot. Detta gör så att jag aldrig behöver vara orolig för att jag skulle fått i mig för lite under en måltid och därför få för mig att ta en gång extra. Det hjälper mig också ifrån att ta för mycket, för i och med att jag har den här sjukdomen kan jag aldrig veta vad som är en normal potion. Tar alltid för mycket om jag ska ta efter mina ögonmått… Önskar dig lycka till!

supermoccine
0

Kanske om du kan cykla istället för att gå? Och ha två jobbiga lås, så att du får det lite mer motigt att slinka in på affärn när du inte egentligen behöver.

Vette
0

Tack för era råd och tips!

#11 Hade en sponsor en mycket kort tid, vår personkemi stämde inte alls så det funkade inte, då gav jag liksom upp, ursäkter, jag vet. Har inga möten i närheten av där jag bor heller. Men jag väger/mäter maten, litar inte på mitt eget ögonmått.

#12 Har faktiskt funderat på att ta cykeln istället för att gå, ingen dum idé.

slumra
0

#13 Kanske kan skaffa en ny som passar dig bättre? Kan vara värt ett försök..

Tatsu
0

Jag tog faktiskt kontakt med Vårdcentralen för att få hjälp att gå ner i vikt. Har försökt själv i flera år men inspirationen infinner sig inte, och sedan måste man vara riktigt motiverad.
Är man inte mentalt inställd så går det bara inte, man lyckas alltid hitta en ursäkt för varför man äter och inte hade tid att motionera etc.
När vågen visade  tresiffrigt fick jag en chock, visste om att jag vägde mycket men inte så mycket,  då ringde jag och bad om hjälp.
Sedan 6 veckor tillbaka har jag kontakt med en tjej som jag väger mig hos en gång i veckan och får lämna matlistor vad jag har ätit under veckan.Vi pratar lite och jag får lite recept och tips.

Vi gick igenom när jag var dit första gången hur jag skulle göra små förändringar. Jag har gått ner snart 6 kilo utan att vara hungrig mer än två kvällar förra veckan då var jag riktigt hungrig men då tar jag en frukt.
För första gången i hela mitt vuxna liv äter jag mat så jag blir mätt, behöver inte äta dessa extra mackor för att få mättnadskänsla som jag tidigare gjort.

Halva tallriken med varierade grönsaker och resten mat, äter potatis,  pasta och ris kött, fisk och fågel och mår jätte bra.
Frukost äter jag havregrynsgröt och en eller två ostmackor.
 Unnar mig en liten skål med popcorn på fredagkväll. Men det är inga förbud,men det gäller att tänka efter att det är för min skull och inte för någon annan jag gör detta, för att jag ska gå ner i vikt och kunna röra mig smidigare. Om jag smygäter är jag bara dum med mig själv.

Jag har faktiskt tid att ta en promenad 20 -30 minuter, ska även försöka att gå en sväng på lunchrasten också och jag hinner lika mycket på kvällarna för jag är piggare, ett plus till är att min svullna mage är mycket bättre, det var nog alla mackor som ställde till det.
En bra sak till är att det kostar ingenting att få hjälp från VC, tänk alla pengar jag har lagt ner på Viktväktarna och alla andra metoder där jag gått upp igen och mer därtill.
Det kommer att ta tid men det får det göra för nu har jag motivationen och stöd från familjen och godis har jag inte varit sugen på alls under dessa veckor, vilket är väldigt konstigt.
Jag önskar alla Lycka Till som behöver gå ner i vikt, jag har alltid varit överviktig så jag vet hur jobbigt det är.
Kramar från Tatsu

Wikstr_m
0

Läste någon som skrev att dom går upp av grädde.

Min kusin som är 14 år är så otroligt smal, man ser varenda blodådra på honom när han är utan tröja. Han dricker grädde direkt ur paketet och äter hur mycket som helst. Men han går inte upp. Jag skulle gissa att han väger inte mer än 45-50 och är 186 lång. Hans mor(min moster) blev anklagad för att ha svältit honom, vilket defenitivt inte stämmer.

Några tips på hur han ska gå upp några kilo? Han tränar hockey 4 gånger i veckan.

AnneN
0

Har han kollat ämnesomsättningen?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Wikstr_m
0

Yepp, han har varit på flera undersökningar och läkarna hittar inget fel alls. Han är inte sjuk ofta eller så, men han är så otroligt smal så det är jobbigt att se honom.

zeretki
0

Wikström, han kan testa att äta mer grönsaker och frukt och se vad som händer… Fett och snabba kolhydrater brukar leda till viktuppgång.

Annars finns det en kille på Kolhydrater som lyckats gå upp i vikt…

Wikstr_m
0

Han äter i princip allting utan att han går upp. Han kan äta grönsaker en hel tallrik varje dag utan att han ökar ett gram i vikt.

zeretki
0

#200 Men äter han fett och grönsaker blandat?

Wikstr_m
0

#21 Han äter ALLT..

zeretki
0

#22  Jaa, tyvärr säger det mig inte särskilt mycket. ALLT kan betyda precis vad som helst. :)

Jag vet inte om det hjälper men han kan ju prova att gå in på Kolhydrater och fråga där, det finns en kille där som lyckats gå upp i vikt.

Wikstr_m
0

Ja, när jag säger allt så menar jag allt. Det finns inte något han nekar till.

zeretki
0

#24  Jag tror inte du förstår hur jag menar. Äter han alltså vita bönor, myror, sågspån, cornflakes varje dag?? Han kan ju inte äta ALLT varje dag??

För att se vad han äter måste man ha information om lite mer EXAKT vad han äter varje dag. Kroppen reagerar olika på olika saker.

Wikstr_m
0

Men jisses..

zeretki
0

#26 Va? Jag menar det allvarligt. För att kunna göra en bedömning så behöver man veta exakt vad personen äter. Jag skrev det inte för att vara grinig eller så, utan för att det är nödvändigt för att göra en korrekt bedömning.

Wikstr_m
0

Nu är det så att jag bor inte hos dom och frågar inte heller vad dom ätit varje dag. När jag säger allt så menar jag tallriksmodellen, allt nyttigt. För det mesta två portioner.

Gronstedt
0

#28: Tallriksmodellen är inte riktigt det som hjälpt folk på Kolhydrater iFokus att bygga upp sig. Där finns bland annat en kille som ökat 15 kg muskler på några månader. För att åstadkomma det bör dieten innehålla mycket fett och protein och nästan inga kolhydrater. Gå in där och kolla (eller säg till din kusin att göra det), där finns en grupp för dem som vill gå upp i vikt!

Wikstr_m
0

#29 så mycket i muskler tror jag inte han ska bygga eftersom han bara är 13 år..

sockerloppan
0

Hej Vette. Mina tjockisbyxor är oxo framme. Nu börjar jackan bli för liten oxo.

Det är för hemskt. Denna kamp. Det längsta jag klarat mig utan socker, vin o vitt mjöl är sju månader så jag är imponerad över din bedrift. Jag förstår o vet hur lätt  det är att överäta nåt annat. Suget är kvar.Dämpas med att sätta nåt i munnen.

Jag undrar om det inte går att hitta nåt annat sätt..??

Har du nån coach eller hjälp du kan få att kolla maten och göra en plan?  kram sockerloppan eller carina som jag heter

Kia
0

Hej Vette, hur går det för dig?

:)