Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 1665 ggr
Lillninna
0

1:a förmiddagen

Vaknade i morse med en känsla av att faktist våga prova igen. Allt sedan min semelfrossa så har jag vaknat varje morgon och tänkt att idag, men inte kommit längre än till frukosten och sedan har det varit kört. Imorse vaknade jag och tänkte, ok jag provar till frukost nu och så går jag in på forumet som jag hittade igår natt och läser lite. Så här är jag nu, förvånad över att jag ens vågar skrivaGlad. Nu är jag här och gör ett nytt försök en timme åt gången, en dag i taget.

Jag vill välja livet nu! Jag vill våga vara liten och sårbar inte ensam och stark, tro att jag klarar allting själv…

Hoppfull
0

Heja heja! En timme i taget är en bra utgångspunkt! Bra att skriva här med så att vi andra kan finnas här för dig!

Kram!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Lillninna
0

Tack Hoppfull, att få ditt svar känns som ett bevis starkt nog att vara kvar och skriva här på sidan. Jag är inte ensam ni känner som jag och gör lika tokiga saker som jag. "Tillsammans är man mindre ensam"(En bra bok jag rekommenderar).

Kram

korseett
0

Jag hejar också! Och välkommen hit! Ja det är en dag i taget eller en timme i taget och ibland får man räkna sekunder. Men det finns mycket att läsa här om hur man hanterar eller inte hanterar situationer som uppkommer. Här skriver vi om framgångar och bakslag.

Viktigaste att komma ihåg är att om ett bakslag händer så ska man ur det igen och inte bara resignera och tycka att man är värdelös och fortsätta missbruka. Upp på hästen igen som man säger i ridsporten efter att man ramlat av och det är för att inte blir rädd. För rädd att må bra på ett annat vis är man många gånger.

Lycka till!

mollward
0

Välkommen hit Lillninna!

Kämpa på! Skrattande

Lillninna
0

Ja som sagt en timme i taget just nu. Huvudet spränger (inget kaffe) och jag fryser och svettas om vart annat. Humöret svänger varannan sekund och det känns som jag inte kan tänka klart överhuvudtaget. Har just tagit en dusch försökt koppla tankarna på annat, men det är bara mat i huvudet hela tiden just nu blandat med känslor av hopplöshet och misslyckande. Jag försöker klara mig ytterligare en timme till.

Hoppfull
0

Japp, en timme till klarar du… skriv igen sen!!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

kickelina66
0

välkommen hit. förstår hur du har det när huvudet bara tänker på mat. Vissa dagar är det rent hopplöst att släppa tanken på mat och godis. du kämpar på bra. Här finns alltid någon som kan trösta och uppmuntra en när det går tungt.

Kia
0

Lillninna. hur gick det idag?

Får jag fråga hur du äter just nu? lågt kolhydratintag?

Åh känns som jag spricker av en massa infomation jag vill ge dig när du så medvetet går in i det som så småningom kommer bli din tillfriskand.

Det är viktigt att äta rätt för att hålla sig till det man tål , en läxa jag lärt mig om och om igen…

Hejar på dig:)

Lillninna
0

Godmorgon,

Återigen tack för allt Ert stöd. Japp, jag klarade en timme till och sedan restern av kvällen och natten för den delen också. Kom i säng tidigt och somnade utan problem. Vaknade på morgonen med en härlig lyckokänsla och jag vet att den är tillfällig men det kändes så skönt att ha vänt båten igen om så bara för en dag.

Jag har ett lågt kolhydratintag nu och utesluter allt socker som bara är möjligt i kryddblandningar, charkprodukter osv. Är också försiktig med potatis men äter andra rotfrukter. Försöker inta mer fett men är hopplöst förstörd på alla lightprodukter och Viktväktarna. Precis som några av er andra har jag nog skrivit in mig ett 20-tal gånger med blandade resultat av viktnedgång. Vid ett tillfälle har jag gått ner 25 kg men gick upp efter några år igen, jag klarade inte av att hantera alla de känslor som kom upp eftersom jag inte längre hade något som kunde hålla dem på avstånd.

Nu är det en ny dag. Frukost med yoghurt och frysta bär utan socker (fungerar för mig) och sedan riktigt grovt bröd men smör och makrill. Är extremt törstig något jag märkte av vid förra försöket när jag tog bort sockret- Är det någon som har förklaring till det?

En timme i taget…

Jag önskar er alla en bra dag

korseett
0

bara byt ut allt light mot fullfettprodukter och så tar du samma mängd av det som du gjorde innan så blir det en bra början. Kokosfett, smör eller vispgrädde i te och kaffe brukar vara gott

Heja heja!

Lillninna
0

Godmorgon!

Så kan man då sätta ett till kryss i almenackan (har sett att korseett gör det, tack för tipset!) Idag när jag vaknade hade den värsta huvudvärken gett med sig men jag kände mig oerhört trött och irreterad. Humörsvägningarna nu är läbbiga från glad till skrikande monster på 30 sekunder. 

Skulle försöka plugga igår men texten jag läste ville bara inte gå in så nu ska jag göra ett nytt försök.

Var det fler som tittade på "Du är vad du äter" igår kväll? Jag kan inte låta bli att tycka att dem stackarna får gå ut alldeles för hårt ibörjan. Efter alla försök till att bli hälsosammare så har jag nog lärt mig att det inte går att ändra alla vanor samtidigt om man vill uppnå en varaktig förändring. Varför är det så ofta som det bara pratas om maten och träningen inte om den mentala och känslomässiga delen? Kan inte hjälpa att jag tror att den största delen är för de allra flesta överviktiga alla dessa tankar om att man inte duger och inte är värd någonting.

Kia
0

Jag håller med dig. Själva ätandet eller andra beroenden är egentligen bara en symptom . Det ligger så mycket andra saker bakom varför man äter/dricker eller gör andra beroende saker. Jag tror inte det hjälper att som de gör på tv att gå ut så hårt det är så många bitar som ska falla på plats…

Hur har det gått idag Lillninna?

korseett
0

ja visst är kryssen bra Lillninna!

Har det gått bra över helgen?

Lillninna
0

Ny vecka och jag har nu varit utan socker i 5 dagar. Jag börjar känna mig piggare men hade en jobbig lördag då jag var i simhallen med min familj och lunchen vart 2 timmar senare. Det var ett rent helvete att klara sig resten av dagen sedan. Hela systemet gungade och hade det inte varit för nötter och ost så hade det gått åt h***- Har verkligen fått pressa in i skallen att det är okey att ta till fett när det känns som att suget inte bara går att stå emot och det har faktiskt hjälpt men psykologiskt är det skitjobbigt. Samtidigt känner jag att jag slipper robotätandet som annars intäffar så fort att jag tagit något sött. Nu har jag siktet inställt på en ny dag. En dag i taget…

korseett
0

duktigt *applåder*

kickelina66
0

Bra jobbat. Glad

KallblodsLotten
0

Brao brao

Tilda-T
0

Strongt! Vet själv hur starkt det där sockermonstret kan vara!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!