Slutat Röka..
Jag slutade röka för 4 dagar sen. Idag var väldigt jobbigt och jag var på väg att falla tillbaks ett par gånger..även gråten var på väg utan anledning.. :/
Får lite panik över att inte veta när abstinensen går över. Nån som kan ge mej ett litet riktmärke iaf? VILL verkligen inte börja igen, men det är så svårt när man inte har någon att ventilera sina tankar me som förstår. =( Usch va jobbigt det är..Jag VET att det går över, men man är ju så känslig nu första tiden..suck..
Snälla nån som vill pusha mej och berätta lite egna erfarenheter kanske? =)
Vad tufft av dig, pippa_! Lycka till!
Jag känner igen det där med känslosvängningar i alla fall. En av gångerna (
) jag slutade röka låg jag i sängen och halvsov omväxlande med att smålipa eller svära åt folk i en vecka ungefär! Men det lättar faktiskt, det värsta fysiska var över för mig på kanske 10 dagar. Däremot blev suget och vanans makt kvar längre. Jag är nu rökfri sedan mer än 10 år, men jag kan fortfarande känna hur det suger till när man går förbi en rökare.
Jag röker tyvärr fortfarande och jag har bara bestämt mig för att det får komma när det väl kommer och inget jag tänker lägga så stor energi på just nu då jag har andra saker som jag måste ta i.
Men jag har slutat förr i långa perioder och då har det varit så de första dagarna att man tänker i princip inte på något annat och man undrar om det är meningen att det ska vara så att huvudet inte ska tänka på något annat än cigg. Man blir galen i skallen.
Jag förstår att det är jobbigt, men håll ut. När du väl är sugen så du håller på att dö, ring någon och prata bort 5 minuter eller nått. Berätta för personen du pratar med att du är jätte sugen. När jag är sugen på socker gör jag så numera och det fungerar. Kanske för jag sagt det högt eller att jag bara behöver distraheras eller nått i den stilen. Det känns bra efteråt och jag kan göra annat sen.
Be om hjälp för det är inte så att man måste klara allt själv för oftast är det svårare.
Men jag tror som Gronstedt, det lugnar sig efter ett tag suget menar jag då, du måste bara stå ut lite till.
Lycka till! Starkt att sluta…

Idag har det varit relativt lugnt än sålänge =)
#2 Men måste bara fråga, hur kan suget finnas kvar så länge som du säger? Att du har slutat ett par gånger, men börjat igen, varför gör man det?
Blir så förbannad på mej själv oxå när man tänker på ciggen som en vän! Det känns som nått fattas vid min sida, jag är inte hel helt enkelt :/ Usch!!!

Jag tror att suget finns mer eller mindre latent kvar för resten av livet, vad det än är för beroende man har. Hade själv hållt upp med cigaretter i 15 år när jag åkte dit och började röka igen.
Fortsatte att röka i 3 år innan jag la av igen. Fick astma på köpet
. Har varit tobaksfri i nästan 4 år nu.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Jag slutade röka den 4 november 2007. Kände att nu var det dags. Bad min doktor skriva ut Champix och började ta dom. Efter att ha tagit dom i 9 dagar så lade ciggen. Har även lagt tabletterna eftersom det var jättemånga biverkningar. Bland annat inflammerat tandkött. Ska till tandläkaren den 30 januari. Jag kan ju laga min mun men inte mina lungor. Min granne slutade röka för ett par år sen och han säger att dom första 2 månaderna är värst. Att suta röka var det bästa jag gjort år 2007.
Så håll ut. Du fixar det.
Kram
Fast när jag slutade "på riktigt" gick det på en dag, utan sug eller abstinens eller hjälpmedel, helt enkelt för att jag blev "frälst". I mitt fall var det att jag köpte mitt hus, vilket uppfyllde en livsdröm, och plötsligt inte behövde ciggen. För andra kan det vara att man finner en gud eller en kärlek. Det är det enda sättet jag vet att undslippa ett beroende. I alla andra lägen är den en hård kamp, eller så överför man det på något annat i stället.
Lycka till!
Jag hostade rätt så rejält på morgonen och tjöt i bröstet på kvällen. Så jag blev lite skraj eftersom jag har haft en syster och ett ex som dött i lungcancer. Systern för 3 år sen, min sons pappa för 2år sen.

Jag slutade för 26 år sen den20 januari 1982 då födde jag min första dotter och hade då bestämt att barnet skulle inte utsättas för mammas vidriga last. Det var ett utmärkt tillfälle att sluta, men det tog ca 3 mån (trots att jag hade barnet) innan jag kunde konstatera att jag skulle klara det!!
Än idag skulle jag inte våga prova en cig för jag vet att då skulle jag inte klara att sluta ännu en gång. Men det är inte egentligen frågan om ett sug längre för jag tycker inte ens att det luktar gott längre utan det är mer frågan om min beroendepersonlighet som inte klarar av att stå emot! Hoppas ni förstår vad jag menar
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

#5 Måste bara fråga lite om de här Champix. Vad är det för nått? Hur påverkas man av dom? Hade själv tänkt ta dom för hjälp. Fick dock maginfluensa i stället och tyckte det var ett perfekt tillfälle att sluta. =)
Va skönt att du fick maginfluensa i stället. Som jag kanske skrev så var det en massa biverkningar. Dom här tabletterna var egentligen framtagna som antidepressiva men funkade bäst till att sluta röka piller. Dom blockerar något i hjärnan som gör att man inte blr röksugen. Men jag tror att det har med motivationen också att göra. Kankse hade jag klarat att sluta röka utan dessa piller men det får jag ju aldrig reda på. Men jag var otroligt motiverad.

#10 Ok, men vad för slags biverkningar? Har nämligen en mamma som inte har fått maginfluensa ;) Hon skulle behöva hälp, och då menar jag inte nått från Nicorette :/
Jag tror att man många gånger bytar ut sitt beroende. För jag kan se tendensen när jag väl fick ordning på sockret så i den vevan började jag röka igen….
Man måste kanske bara vara vaksam på att inte starta igång beroendet igen. Jag undrar iofs om det var sug denna gången eller om det är bara en dumhet som gjorde att jag startade denna gången. Kan inte ens minnas varför eller när jag började igen.
Bara dumt kan jag säga och inse nu när det är så svårt att sluta igen…

#12 Usch ja det är inte lätt :/ Fattar inte hur människohjärnan kan vara så totalt idiotförklarad och gå och inbilla sej att man mår bättre av giftet när man känner abstinensen komma…helt sjukt ju.
Jag har faktiskt inte bytt ut mitt beroende än iaf, och eftersom jag är medveten om att man ofta gör et så ska jag vara extra försiktig ;)
Det som får mej att fortsätta vara "clean" är att jag märker så mkt skillnad redan. Smaken är heelt annorlunda, jag skäms inte för att vara nära folk lika mkt längre (luktade ju alltid innan) + att mina luftrör har redan klarnat jättemkt! :D
Bra att du ser de positiva sidorna av att sluta redan. Kanske kan få dig att orka stå ut när abstinensen kommer.
Jätte bra jobbat. vilken dag är du inne på nu som ickerökare?
jag tror att du kan söka på nätet Champix. det fanns så många så det hade tagitför långtid att skriva ner. Man har även ett läkarbesök en månad efter man börjat med pillerna.Prova att söka på Netdoktor.se

#14 Idag är 6:e dagen som icke-rökande. :D Tvivlar på att att det kommer hålla hela vägen ut, då jag "tycker om" att röka alldeles för mkt :/ Tycker det är sååå skönt att få gå ut efter maten och bara få vara för sej själv och glömma världen för en stund =)
#15 Ok tack! :D
pippa__ håll ut, Hejar på dig
/Kia
Gå ut och glöm världen för en stund ändå! Gå ett varv runt huset eller något!
Heja på!!!
/Linda

Du ska väl ändå inte förstöra dom 6 dagar som du har klarat hittills. Tänk att du ska klara ytterligare ännu 1 dag till, det kan du ! Då har du klarat en hel vecka rätt fantastiskt eller hur, snälla fall inte!

7:e dagen förgången! :D Ingen abstinens längre…känns bara lite tomt utan min "kärlek" efter maten :/ Usch så dum och blåögd man är…inget som helst bra me skiten, ändå saknar man..suck

Grattis ! Nu har du klarat en vecka, kanske,kanske har du nu gjort den värsta tiden.

Bravo!! Duktig du är!!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tack! Nu har det inte varit så farligt på ett bra tag! :D
Jag och maken slutade röka den 18 januari 2007. Alltså firar vi snart ettårsjubileum som ickerökare!
Tilläggas bör att JAG var den sista människan på jorden, som skulle sluta röka. Jag har inte rökt med dåligt samvete, utan jag har gladeligen rökt vidare utan att bry mig om vad andra tycker, utan att bry mig om att min mamma har KOL och pappa dog i cancer. Båda rökare.
Men den första veckan i januari förra året, när de höjt cigarettpriserna igen, så fick jag nog! Vi, som rökte Basic, som inte ens är ett riktigt cigarettmärke utan avskrapet från tobaksbordet som de rullat ihop till en billigare variant. Basic hade de höjt till 40 kr asken! Då blev jag ASFÖRBANNAD och sa till min man att "det här var f*n den sista limpj*veln vi köper, sen är det j*a slut!" Ja, jag svor faktiskt så illa. *skäms lite*
Sen köpte vi plåster. Inhalatorer. Nikotintuggummi (som jag dock inte rekommenderar eftersom de skapar ett starkare beroende än själva ciggen). Vet ni att ett nikotintuggummi innehåller lika mycket nikotin som två cigaretter? Och vem röker två cig åt gången?
Men plåster och inhalatorer funkade för oss. Det jobbiga var i början när vi plötsligt hade en massa tid över. Efter maten när vi brukade springa ut och röka, så tittade vi på varann och undrade "vad ska vi göra nu?" Men när vi väl vant oss vid all extratid och inte sprang ut och in hela tiden, så handlade det om att trappa ner på nikotinmängden. Jag rekommenderar att följa de nedtrappningssteg som framgår av läkemedelstillverkarna. Apoteket kan också hjälpa till med information.
Men till syvende och sist handlar det om motivation. Min var pengar och inte hälsan. Men det spelar ju ingen roll, viktigast är ju att jag slutat röka. Alla pengar vi inte röker upp, kör vi nu omkring i. Dvs vi köpte den bil vi alltid velat ha men ansett vara för dyr för oss. Den kostar oss alltså i månaden samma som gick upp i rök innan, bokstavligen.
Dessutom måste du sluta tänka på dig själv som rökare. Eller ens f.d. rökare. Jag tänker inte alls på att jag nånsin rökt. Det kan gå flera veckor innan jag råkar tänka på att, ja just ja. Jag rökte ju förut. Då har jag ändå rökt i 22 år.
Många varma lycka till nu, till dig!!

#24 Oj det var ju jättebra gjort!! Jag slutade endast p.g.a. att jag fick maginfluensan och inte kunde röka den dagen. Då kunde man ju lika gärna skita i och röka sen me då ju ;)
Mitt problem är oxå att det går inte en dag som jag inte tänker på cigg. Tänker hela tiden på att jag kommer börja röka igen, därför tror jag inte motivationen var rätt för mej just nu..Idag har varit en hemsk dag oxå..suget har varit hemskt…

Häng i ! tänk på att du har klarat en vecka och lite till, snart har du varit rökfri i 2 veckor, ge inte upp, tänk bara en dag i taget!!

Kan fortfarande koppla vrf man är så dum. Bara för att det är lite motigt en dag så vill man förstöra allt och börja röka igen :/

Jag ska försöka sluta röka imorgon när inte mina barn är hemma och få tå ut med en jätte sur mamma.Får se om jag lyckas.

INTE få se…… utan jag ska…… sen kan det gå åt pipsvängen men försöket ska var allvarligt menat annars kan man lika gärna fortsätta som förut.
Skickar styrka till dig kanin det kommer att gå bara och sen kan du gå och lägga dig på kvällen och ha klarat din första rökfri dag…. härligt va!!!
#27 hur går det ? fixade du suget?
Vad starka Ni är som försöker :)

Håller oxå på dej kanin!!! :D
#29 Japp fixade suget. :D Inget bloss taget än iaf! ;)

Tack det blir kämpigt nu när ciggen är slut.

#32 Tror det är lättare om man har hemma..jag hade precis gått och köpt mej en ny limpa när jag fick maginfluensa..nu sitter jag här me en limpa och 4 paket :D Och det rör mej inte i ryggen :D Så det är nog "skönare" för en själv att ha tillgången ändå =)

Det kanske det är har inte tänkt så.men det kanske är lättare när man vet att man har hemma i fall.

Det suger efter morgon cigg jätte mycket men får försöka stå ut.

#33 hur många dagar är det nu som du klarat dig?

#36 Idag syndade jag lite..rökte nästan en hel cigg..=( blev så besviken på mej själv så jag satt och tjöt en halvtimme…blää!!! Men annars var det en vecka i lördags. =)

Hur går det nu efter blosset igår ?

Jo nu har det gått bra! :D Det hjälpte mej nog på vägen att bli så besviken på mej själv :D Nu vill jag inte ta mer hihi

#38 Hur går det för dej då? =)
Jag blir så imponerad. Det är så många som säger att det är bara att lägga av ju. Men så enkelt är det inte alla gånger. Jag tror mina cigaretter är en tröst och ett substitut när jag är sugen ibland på annat. Det är inget bra och ingen bra ursäkt.
Som sagt imponerad :)

Men det ÄR inte bara att lägga av..=) Förstår dej fullt ut! :D Hade jag aldrig fått maginfluensan hade jag rökt än idag..:/
Hade dock planer på att sluta innan influensan, och funderade på om jag skulle vända mej till Apoteket för vägledning eller om jag skulle ringa "Sluta-röka-linjen"…
Prova nått av det vet´ja! :D Tror absolut du fixar det me!! :D

Så där det suger jätte mycket.Har huvudvärk,yrsel och är jätte trött men får hoppas att det går över

Heja på kanin det blir bättre och bättre när dagarna går!!

#43 Det går över..=) Man får komma på nåt att hitta på NÄR dessa bekymmer kommer..jag själv går och dricker vatten eller går och sätter mej på balkongen precis som jag skulle röka, men bara sitter där. Funkar för att lura psyket iaf ;)

Jag får försöka hitta på något.Blir bara så tjurig när det sätter in. Huvud värken är litte bättre nu men suget sitter där och lär väl göra länge till,

#46 Hur länge har du hållt uppe nu då?

Ca 1 v. Och du # 47?

#48 3 Veckor på lördag. :D Känns tomt, men det ska gå bra! Tror du klarar det oxå!! 

Jag hoppas det.Men det är kämpigt när man rökt i 23 år.

#50 Jo det är möjligt det är värre ju längre man har rökt. Sen är det från person till person me. Jag har rökt i 8 år och vanan har redan lagt sej. Tror det är mkt vad man ger sej f*n på oxå…
Lite kämpigt ska det va. Då kan du känna dej extra stolt när du har tagit dej förbi en abstinensstund ;) Kämpa på! :D
Jag är inne på min 4:e rökfria dag. Har rökt i 10 år.
Jag har både plåster och inhalator. Och tuggummi.
Men änsålänge är det bara plåster som jag använt. Inhalatorn är för nödfall. :)
Igår skulle jag handla cigg (igen suck) … Handlade en tändare med för jag hade ingen sådan på mig. Den var förpackad i någon plastförpackning som jag absolut inte kunde få upp utan sax. Jag fick panik ute på parkeringsplatsen att jag inte fick upp förpackningen. När jag efter många om och men fick upp den så var där ngt säkerhetsgrej på den så jag fick inte igång den. (alltså en tändare för 10 spänn)
Jag fick total panik. Snacka om beroende. Hade en vän i telefonen samtidigt som hörde min totala desperation. Det är illa kan jag säga, måste ta mig en funderare på att sluta nu.
Ni är så duktiga…

#53 Hihi känner igen det där! :D Men när jag slutade var det precis som någon kommit och slagit mej i huvudet. Känner inte igen mej själv..jag har alltid sagt att "nä jag tycker om att röka och kommer inte sluta på länge än"..
Så det får nog ta den tid det tar, så kommer det en dag för dej me :D

Jag höll upp i sex år , men började om då jag var i Irak förra året skyller på att ALLA rökte och överallt ,små barn , på bussar, i bilar , på restauranger . NU röker jag bara på kvällarna fast på morgonen nån gång ibland då jag inte jobbar ni hör vilken galen förnekande beroende jag är , jag har under det här året hållt upp några veckor i stöten , personligen för mig så går det så lätt att "sluta" (säger jag som röker) men jag brukar försöka se det på samma sätt som jag försöker i mina övriga beroenden att det är jäkligt skönt att slippa att det är en befrielse för det är ju det det är …….. det är ju inte gott att röka !!! det gäller att intala sig det tror jag för det är det ju inte jo eller nä eller jo det är gott ibland men dom som smakar gott är ju lätträknade , en bra miljö att vistas i om man ska sluta är såna där gamla äckliga rökrum dom hade på sjukhus förr i tiden gula på väggarna eller såna där rök kupeer som fanns på tågen förr , i såna miljöer blir i varje fall inte jag röksugen..
Lycka till din lyckost som slutat röka

Jag slutade att röka mars 2007 (60 år gammal) Jag har rökt hela livet och aldrig försökt sluta tidigare. Genom jobbet erbjöds jag att vara med i sluta-röka projekt. Fick tabletten Champix som jag tror hjälpte jättemycket. Läste också boken Äntligen icke-rökare av Allan Carr, finns säkert på biblioteket. Rekommenderas!!
Jaaa, det gick!!! Champix hjälper även mot mat- sötsug men jag lyckades ändå äta upp mig några kilon. Började hos viktväktarna, gick ner några kilon men tröttnade på att vara hungrig o sugen.
På sensommaren blev jag tipsad om Annika Dahlkvists bok och läste den och upptäckte hennes blogg. Därifrån hittade jag till Kolhydrater i fokus. Där fick jag inblick i LCHF kosten. Har ätit så och har gått ner sammanlagt 12 kilo sen rökstoppet.
Denna kost är mycket bra för att ta bort/minska röksuget. Ökar jag kolhydraterna så ökar röksuget och andra sug, minskar jag på kolhydraterna så minskar också suget. Läs gärna böckerna av Skaldeman och Litsfelt. Rekommenderas!!
Så är jag då äntligen icke-rökare! Jag hoppas att jag aldrig kommer att röka mer och nu kan jag tänka: varför gjorde jag inte detta tidigare i mitt liv. Hoppas att min kropp kan läka.
Jag önskar lycka till till alla som slutar röka!

#56 Oj 12 kg!! Bra info!!! Ska kolla direkt på den kosten :D Tack

1 månad rökfri igår 
Hur går det för er andra?
Grattis pippa… :)

Stort GRATTIS!!! Superduktig du är!
Hur känner du dig nu efter en månad utan giftpinnarna?

Det går inte så bra har rökt ett par cigg i helgen .Men det är väll bara att börja kämpa igen.Men idag har jag varit rök fri så jag hoppas att det går.
Antar det är en dag i taget som gäller karin därför säger jag GRATTIS till din rökfria dag :)

#59 Tack :D
#60 Tackar! Jo det känns bra! :D Inget vidare sug längre..vanan försvann efter 2,5 vecka ungefär, så då var det mkt lättare att inte bry sej om suget.
#61 Jo då det ska gå! :D Som du säger, bara att kämpa på! Och tro mej, du överlever även om du tror du ska gå under av röksug 
Oj, vad duktiga ni är ,kanske jag ska ansluta mej till er, men får ångest bara vid tanken, men ett frö är ändock sått.
Vandra i Ljus å Skönhet

Nu har jag varit rökfri i över 1 månad..för att vara exakt så var det 1 månad och 1 vecka i lördags =)
Wow pippa_ jag är verkligen imponerad… Grattis till din framgång.
Askfisen, kan inte annat än att hålla med dig med alla sluta röka trådar så är ett frö sått , så även hos mig….När tiden är mogen (när den blir det vet jag inte, det får komma helt enkelt) då ska jag med….
Hur går det för dig ?
Jag mår illa, har yrsel och lite ångest…..blääää…..
Fattar inte. allt är nytt för mig inom symtom, mår ju annars jättebra som människa, konstig känsla..
Lycka till

#67 Det går över ska du se :D Bara du håller ut och inte röker så ordnar det sej tills slut. Jag tänker inte ens tanken att röka längre. Jag är en icke-rökare nuförtiden :D
Lycka till!!

Nu har jag inte rökt på 6 dagar och suget är det litte mindre med.Så jag hoppas på det bästa.
Bra jobbat Kanin :)

Jättebra Kanin!! Då klarar du detta ska du se!! Fortsätt me samma tankesätt så går detta jättebra!! :D

8 dagar utan cigg.

Wohoo

18 dagar nu.

#74 jättebra ju!!!! Duktig du är =) Jag har varit rökfri i snart 2 månader nu :D

Vad ni är duktiga, känns det inte för underbart?

KÄnns jättebra verkligen!! :D Lika stolt varje gång jag berättar för nån "ny" person! :D
Pippa_. Om du vill kan du läsa i min systers Tiia dagbok om Champix. Hon håller på och slutar med hjälp av dom och har snart klarat av en månad tror jag. Jag har sagt att klarar hon det så klarar jag det. Vi är lika envisa båda, fast hon är snäppet envisare. Efter semestern har jag tänkt mig och sluta. Det här med biverklningarna är så inviduellt tror jag. En del mår jättedåligt, medans andra knappt märker av det. Tycker du är jätteduktig och fortsätt så.

#79 Tack ska läsa genast! :D