AA:s stora bok
Jag jobbar nu med en sponsor. En sponsor som kan hjälpa mig i de beroenden som är de största problemen för mig. Men också i beroenden som varit vilande en lång period nu som jag ALDRIG mer vill ska komma upp igen. Beroenden som skadar både mig själv men framförallt andra i min väg.
Eftersom jag vet att beroenden hos mig har en tendens att ligga vilande ett tag och när jag sen släpper ett så kommer ett annat upp. Det är det sjuka i mig då, detta vet jag.
Iallafall så pratar jag med en sponsor nu varje dag och jag är djupt tacksam för henne.
Så jag har börjat läsa AA:s stora bok. Den täcker alla beroenden. Jag bytar bara ut ordet alkoholist till något av mina beroenden så är den som skriven till mig. Så man behöver inte vara alkoholist för att läsa i denna boken för att förstå.
Jag vet inte egentligen varför jag inte läst den tidigare. Men är nöjd nu med att jag börjat arbeta med denna boken.
Jag ser ju att så många har fått hjälp av dessa program, välja att gå de vägar som andra gått innan mig.
Sen när jag känner att ångesten är på väg så tar jag på mig skor och jacka och går ut och promenerar.
Lycka till Kia - Du vet att jag tänker på dig!
Numer pensionär i Nynäshamn
Lycka till Kia!
Stora boken täcker mycket, det är bara vi själva som sätter stopp för det.
Jag har ett korsberoende bakom mig (narkotika/alkohol) och har levt ett långt liv i missbuk.
Jag tillhör de lyckliga som fått hjälp tack vare NA och AA. Men "bångstyrigheten" sitte fortfarand djupt förankrad i mig och i bland måste jag utbrista; "Näe, det här köper jag inte!"
Då är det alltid gott att ha någon att bolla sina tankar med, så lycka till med din sponsor Kia.
Vad skönt att du hittat en person du kan ha förtroende för! Det är väldigt värdefullt. Själv är jag (tyvärr, kanske?) oförmögen att lita på andra så långt.
Angående beroenden som ligger latenta, så tror jag att man på något sätt kastar sig över "nästa" beroende som skyddsmekanism för att slippa att egentligen ta itu med det beroende man håller på att bearbeta
. Då är det viktigt att hålla sig fast i den trygghet man hittat och vänta ut stormen, så att man kan se att göra sitt vägval utan att förvirras av beroendemonster.
Lycka till, Kia, vi stöttar dig!
Kan bara instämam med allt klokt som redan sagts! Lycka till Kia! Vi finns här!
Kram, Linda
Sänder styrka och kramar till dig, Kia!
#3 Tjejen som är min sponsor är en underbar person. Jag har inte känt henne länge, men för mig handlar det nog inte så mycket om att lita på henne. Det handlar om att jag måste säga sanningar till någon först innan jag säger fler sanningar till de som jag gjort illa.'
Har man bara sagt det en gång så kan man säga mer sen liksom känner jag.
Tack för era stöttande ord.
Det är med stort intresse jag läser denna boken. Vet inte varför jag aldrig gjort det innan då jag kna känna att den är så igenkännande i så mycket.
Jag tänker iallafall göra ett försök nu. Det är det värt för att kunna gå vidare och leva ett någorlunda liv. Jag ångrar så mycket jag gjort och jag får ont i hela mig när jag tänker tillbaka ibland. Det är inga trevliga tankar,
Ett steg i taget med andra ord.
#6 Det du skriver sist i ditt inlägg får mig automatiskt att tänka på Sinnesrobönen; acceptera det jag inte kan förändra.
Så är det ju, du kan inte förändra det du redan har gjort. Däremot kan du låta bli att det upprepas och göra det på det "nya" sättet …mod att förändra det jag kan.
Härligt Kia!
Men jag undrar vad denna bok heter "på riktigt" och om man kan beställa den någon stans……Skulle behöva jobba med något konkret tillsammans med min kontaktperson innom psykiatrin, angående mitt "mat/socker/kolhydratberoende"
Tacksam för svar!
Kram
Du hittar boken på AA:s hemsida
Där kan beställa den. Det gjorde jag :)
Nu har jag läst hela boken. Jag har läst ett kapitel varje dag, sen har jag reflekterat över det. Jag skriver ner det i en bok dom känslorna som kommer fram då och alla sanningar, sen läser jag det för min sponsor dagen efter.
Det är inte roligt alla gånger men jag läser det och på något sätt när jag sagt det till någon så kan jag lägga det bakom mig sen och gå vidare till nästa känsla.
Nu har jag bara reflekterat i stora delar så nu har jag då börjat om och nu ska jag bara läsa två sidor om dagen och reflektera och skriva om detta.
Det innebär att nu går jag betydligt djupare ner i det än vad jag gjort när jag läst hela kapitel. Det är intressant och väldigt givande än så länge.
Jag känner mig otålig för jag vill liksom börja jobba i stegen men min sponsor säger att jag gör det utan att veta om det egentligen och det kommer då jag går djupare in i stegen.
Jag får väl se vad som händer. Tar en dag i taget för det måste jag nu verkligen göra.
Sen har jag ju det här med den högre makten som jag har så svårt för emellanåt, som jag förstår är en nyckel in i 12 stegsprogrammen men jag har insett att jag ska inte söka efter det utan det får komma när det kommer och när jag känner mig redo för det helt enkelt. Det finns inget att söka efter tror det finns runt mig hela tiden…. vad det nu än är för mig.
Spännande resa du har framför dig, Kia!

Jag kan varmt rekommendera en bok som heter Jaget och Missbrukaren av Craig Nakken ………. han har skrivit andra intressanta böcker i ämnet också………

Jag jobbar också med AA:s stora bok tillsammans med min sponsor, den boken är kanon. :)
Låter bra det där!
att gå ut och vandra är bra har jag också upptäckt =)
Lycka till med sponsorgrejen
Jag har nu arbetat igenom steg ett i 12 stegsprogrammet och det har handlat mycket om att kapitulera inför min sjukdom som jag har. Det känns som jag har gjort det. Jag har haft återfall i detta första steg men jag känner ändå att jag kapitulerat och insett att jag är sjuk.
I återfallen jag haft under steg ett har jag ändå på något sätt kunnat stå utanför mig själv och se att det jag gör är fel. Jag har inte bara slagit bort dom tankarna som alltid annars utan faktiskt tagit tag i dom tankarna.
jag är nu redo för steg 2 som handlar om att våga be om hjälp i princip… Det kan bli en inressant resa det med då jag har så svårt för det.

Stort Lycka till Kia på nästa steg på din resa! Vi finns här och lyssnar gärna på vad som händer längs vägen…
Kram
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Kia, glömde att säga att NA har en stegbok som är jättebra. Finns på NA's hemsida. http://www.nasverige.org/
Kerstin. Du som har flera års tillfrisknad, hur är det egentligen, fortsätter du ändå gå på NA och AA möten idag? Är det något man gör resten av livet för att behålla tillfrisknaden?
Tack för tipset :)
Jag anade att det var så du skulle svara. Jag förstår också att det är en färskvara precis som du säger då det ständigt är lockelser överallt och då behöver man samtidigt stödet och som du skriver veta varför jag faktiskt gick dit från början för jag helt enkelt hade tappat kontrollen….
Nu har jag gjort steg 2 :) oc idag går jag in i steg 3. Det känns mycket bra att arbeta i stegen. Blir harmoni i mycket av mitt inre om man säger så. :)
det bästa med stora boken att jag kan ta den och bara vika upp en sida vilken som och alltid är det vad jag behövde just då.
Jag vet många avhållsna människor som nöjer sig med det steget och kommit långt med det.