Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettberoende
Läst 623 ggr
aaitsu
2008-02-26 14:22
0

60 dagar

Tjaba allihop

Tänkte skriva några rader om min lilla resa hittills…

Den 25 december började jag med total abstinens enligt FAA och har sedan dess gått på möten och nu (el 23 feb) firade jag 60 dagar. När jag började var det ett rent h#lv#t# och jag tyckte allt jag åt var äckligt - jag var otroligt arg o sur men efterhand har det blivit bättre och jag inser vilket djupt beroende jag har haft. Jag har då periodvis varit smal och periodvis haft hetsätningar och då gått upp mellan 5-15 kg beroende på hur länge det höll på innan jag avbröt, ett av mina rekord är/var att äta 7 olika sorters magnumglassar på rad följt av ett par mackor och 1 kg godis …när jag tänker på allt detta så kommer det mycket tankar och känslor…

Jag inser att det inte finns något alternativ för mig men ändå kan jag verkligen vissa dagar känna ett enormt sug det är dock inte längre fysiskt men psykiskt - jag kan verkligen sakna att få äta den där chokladkan eller semlan osv.

Visst jag mår mycket bättre nu och jag är mycket starkare när det gäller att stå emot och allt det men ändå kan jag tycka att tankarna få gärna försvinna men istället kommer jag på mig att tänka om ett år kan jag nog äta chokladtårta, en bit kommer ju inte göra något och ta en macka osv - helt otroligt egentligen …jag blir trött på mig själv och undrar om jag någonsin kommer att bli fri?

Hoppfull
2008-02-26 14:27
0

Wow, imponerade! Det är ingen dålig resa du gör, Duktigt!!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Gronstedt
2008-02-26 14:44
0

#0: Jag känner igen mig, som vanligt. Det där lömska hoppet om att det ändå bara är en diet, att man SEDAN ska kunna svulla pizzor igen …

Nej, jag tror inte man blir fri. På samma sätt som allergiker måste vi som är kolhydratberoende fortsätta den här vägen. Kortvariga avsteg tål jag bättre numera, men om avstegen blir längre än en enda måltid så smyger sig de gamla problemen fram igen.

Stå på dig, aaitsu!

kerstinjo
2008-02-26 15:46
0

60 dagar! Oj! Grattis aaitsu, vilket jobb du gör!

Kerstin 

Linn
2008-02-26 16:46
0

Vad impad jag blir! Grattis! Jätte starkt av dig!

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

[Beavis]
2008-02-28 02:10
0

Jag känner igen mig i att jag blev sur o vresig när jag började denna kost och tyckte allt var fel o jag var trött o orkeslös. det blev ju inte bättre efter återfall när man fick börja om heller….. det är bara o kolla mina inlägg på kolhydrater osv..

Men nu tycker jag det går hyfsat och bra med träningen när jag lyckas gå dit mellan alla förkylningar och magsjuka.

Jag har inte räknat mina dagar ser inte det som viktigt men grattis till dina 60 som förhoppningsvis är många fler idag.

aaitsu
2008-02-28 10:28
0

Jo det har inte varit lätt alla gånger men jag mår mycket bättre nu och det jag känner är att man blir starkare för varje dag som går samtidigt är det viktigt att inte slappna av för mycket eller drabbas av högmod och tro att allt är under kontroll om det är något jag lärt mig så är det att detta är en lömsk sjukdom och kan slå till när som helst och jag försöker påminna mig om hur jag mådde när jag var nere i träsket så jag inte faller igen. Nu har jag siktet inställt på 90 dagar :-)

Så får vi se vad jag lägger för mål efter 90 dagar Skrattande

kerstinjo
2008-02-28 23:43
0

Lycka till. Visst har du rätt när du säger att det är en lömsk sjukdom. Listig, farlig och stark!

Att ständigt påminna sig själv är ett bra sätt att ta kontroll över sin sjukdom.

Kerstin 

Kia
2008-03-01 14:50
0

Verkligen grattis till dina dagar.

Tror på dig och din styrka :)

Var bor du aaitsu om jag får fråga det *ler*ibland när jag är ute på resor med jobb så slinker jag in på ett FAA möte i den staden jag befinner mig i :)

korseett
2008-03-01 15:48
0

Grattis och du är en förebild aaitsu!

aaitsu
2008-03-03 08:54
0

Jag bor i Stockholm och jag går alltid på FAA möten på tisdagar så det vore ju jättekul om du skulle ha vägarna förbi :-)

Kia
2008-03-05 00:06
0

Det har jag säkerligen. Vet att jag har det i slutet av april någongång … Pm:ar dig när jag vet :)